AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
490.767

Nya BMW 5-serie officiell!

Sida 98 av 114
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Håller med jhellstrom, kupévärmare är det bästa som finns :-)

NiKeMaN,
Av någon anledning finns "instrumentkluster med utökat innehåll" inte med i konfiguratorn, finns inte till 525 eller 530 heller så vitt jag vet. Ett förhållandevis billigt tillbehör iaf :-)

Förövrigt tycker jag att kanelbrunt skinn är rätt val... hade jag tagit om det blivit skinn...
Nikeman: Enligt min säljare så kostade det 5-6kkr att hämta bilen själv (i somras). Detta inkluderade tillfälliga skyltar och en kort försäkringsperiod om jag minns rätt. Man får bilen ca. 2 veckor snabbare dock.

Det var dock mycket pappersarbete så det behövdes bestämmas minst 1 månad innan leverans.
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
XC60: Det har du rätt i jag har kikat på det också nu. Tacksam för tipset iallafall. Hade ni inte skrivit det här så hade jag missat det. Billig "lull-lull" utrustning är alltid trevligt. Menar du med "kanelbrunt skinn" Cinnamon lädret? Har börjat bli rädd att det ser för orange/rött ut? Kanske skulle välja Oyster istället...

markus.j: Jag får ta upp det med min ÅF och se om det går att lösa på något vettigt sätt då. :)
Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
NiKeMaN: Jag har cinnamon. Det ser inte rött eller orange ut. Jag är helnöjd med den!
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
NiKeMaN,
Yep, menar cinnamon skinnet med kanelbrunt... Har dock inte sett det live, men tycker det ser snyggt ut på bilder.
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Newman: Bjud på några bilder om du har? :) Min ÅF hade inga bilar med Cinnamon på lager.....
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
NiKeMaN:

Jag hämtade min F11:a på BMW Welt i maj i år.
Mycket trevlig upplevelse, hoppas bara BMW Sverige fått mer ordning på administrationen runt detta. Det blev lite 'trial and error' då den ursprungliga leveransdagen sköts fram en månad trots att bilen redan var tillverkad.....
Det gjorde nu inte mig så mycket, det blev lite dyrare för BMW Sverige då de måste betala för att bilen stod nere på BMW Welt i en månad.
Merkostnad 6.000:--, vilket inkluderar försäkring, skatt och tillfälliga skyltar i fem dagar. Och det som var trevligast, fabriksbesök, BMW Welt launge med allt gratis i tre dagar, fritt inträde på BMW Museum och en mycket trevlig och professionell genomgång och leverans av bilen. Finns många trådar på e90post om jänkare som hämtar sina bilar på BMWWelt. För dom är det till och med billiagre att hämta bilen där 7% plus att de har "gratis allt" i två veckor och dessutom fri frakt över. Inte undra på att det var många amerikaner där när jag var där.
Jag och min fru tycket att det var en mycket trevlig upplevelse att både få hämta bilen där och uppleva fin vår/sommar i sydtyskland.

Och att köra in bilen på autobahn, "du får inte varva över 2000 rpm de första 300 km och inte över 3000 rpm upp till 1000 km". Gjorde inte så mycket då 2900 rpm var c:a 190 km/h.......det var trevligt.

/Janne

Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
NiKeMaN: Skicka PM med din mailadress så ska jag ta några bilder och skicka till dig.
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Du ska ha ett stort tack! Ser fram emot bilderna.
Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
NiKeMaN: Kan också tillägga att det blir extra snyggt på kvällen med Ambient light som jag såg att du ha i din spec.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Det fina är att det finns en hel del ambient lightning inne i bilen även utan detta tillbehör :) Branen är själaglada över att det lyser rött i baksätet :)

Var gäller hållaren för smartphone får man väl väga in vad man utsätter sig för.
Själv lever jag i bilen då det är min arbetsplats och tycker det är kalas med bättre mottagning. Men håller man till enbart inne i stockholm och enbart kör kortare streckor så är den ju helt överflödig.
Nikeman: Det borde räcka med den vanliga bluetoothen som du nämner, vet inte riktigt hur det är på F11 men på X3 har jag den utökade blåtanden (bluetooth professional), och eftersom modellerna är jämngamla borde det lyckas även till F11 kan man tycka.

Håller annars med jhellström, använder man Iphonen konstant och dessutom för att kunna surfa med Ipad blir ju batteritiden ganska lidande och då kan det vara skönt att ha den på en speciell plats i bilen där den laddas hela tiden - och som bonus slippa fula sladdar till ciggaretuttag.

Jag har min alltid Iphone i kavaj/jackfickan eftersom jag annars alltid hade glömt den i hållaren...inte lätt med alzheimer light :-)
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Vad gäller Bluetooth finns det bara en variant och den ingår precis som larmet i Comfortpaketet vilket jag utgår från att du väljer till Nicke.
Be
204
BeemA
G30 520dx M-Sport -18
Nikeman:
Klockren spec! Tror du blir mycket nöjd.
Ang. taklucka så kommer du inte märka att den bygger neråt, har det på min och bilen är så rymlig att du inte märker av någon försämring i utrymme.
Här är min bil, titansilver med oyster.

Länk
Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Mycket s
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Lite uppsummering efter 6 månader och 2600 mil med min 535:a: Efter bytet från 335i kändes femman initialt lite otymplig, slö och oinpirerande men in the long run kommer man att uppskatta den grymma komforten och utrymmena. Och i sportläget känns den faktiskt rapp så det räcker... Förbrukningen har stabiliserat sig på 0,90 l/mil vilket jag är mycket nöjd med då bilen får gå ganska hårt, förvisso 95% lands- och motorväg.

Lite trubbel: fukt i bägge strålkastarna som ska bytas på garanti, likaså inställningen till lårstödet på passagerarsidan.

Fick förövrigt punka när vinterhjulen legat på några veckor, ett Dunlop Wintersport RFT 18" kostar 6,2 kkr (!) på BMW innan rabatt. Surt!

Mvh
Arese
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Kul att ni gillar min spec :) Det lär nog jag också göra när allt har klaffat. Har velat ha en F10 ända sen dom släpptes....

jhellstrom: Som jag skrev i specen tidigare så är självklart Comfortpaketet en del av bilen.

Newman: Jo Ambientlight är mysigt och gör vistelsen i bilen trevligare tycker jag.

BeemA: Najs! Först drog jag lite på näsan när jag läste att du valt en titansilver då jag systematiskt sedan flera år tillbaka HATAR silvriga bilar. Men måste säga att din såg riktigt najs ut! :) Riktigt snygg med den inredningen också. Ser dock att du har valt Automat. Funderar på det också men har fått för mig att köra manuell nu eftersom att jag haft två automat-växlade bilar på rad..
Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Instrumentkluster med utökat innehåll innebär väl framförallt en större idriveskärm ( vita siffror dagtid och röda kvällstid är det även med standarddisplay)
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Som jag förstått det utan att ha sett det i verkligheten är info display (dvs displayen under hastighetsmätare o varvräknare) större om man väljer "Instrumentkluster med utökat innehåll", 9.2" i st för 5.7". IDrive displayens storlek påverkas bara om du har valt Navigation som option.
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Bimmernerd har helt rätt, iiDrive displayen påverkas inte av "Instrumentkluster med utökat innehåll" det är instrumentpanelens display som blir större. När man stänger av bilen blir hela instrumentpanelen svart förutom ringarna, d.v.s. man ser inga siffror. Man ska också kunna ha mer information tillgånglig samtidigt på displayen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.