|
Sida 96 av 114
|
|
|---|---|
|
Skulle motorn få indirekt värme? Hur då? Om inte kylvattnet i motorn eller motoroljan värms så kan jag inte förstå hur motorn ska kunna få någon värme. F ö är det ju närmast betrakta som en skandal att inte motorn värms av dieselvärmaren. |
|
|
I tråden om min beställning, finns det från sidan två en diskussion om kupevärmaren. Länk I filmen från Webasto värms ju hela kylarvattnet upp och därmed motorn, vilket system som används i BMW vet jag inte, men jag tror inte att de har utvecklat en helt egen lösning utan har säkert köpt in den från någon av tillverkarna. I tråden det spekuleras också att det sitter ventiler som gör att inte hela kylarvattnet värms utan bara delar av det. Vad som är sant har jag inte lyckats utröna. Men jag upplever definitivt att motorn blir varm snabbare om man har kört kupevärmaren ett tag. Jag har inte gjort några exakta mätningar... Det jag saknar annars är möjligheten att ringa upp eller sms:a värmaren för att starta den, inte alla gånger man är inom räckvidd för fjärrkontrollen även om den når rätt långt. |
|
|
Tack Freske, minns nu att jag läst den tråden när det begav sig. Hur fungerar timern på den om man inte använder fjärrkontrollen? Jag har för mig att man inte (som på Volvo) sätter en tid när man skall åka, utan snarare sätter en tid när den skall starta, stämmer det? Såg förresten att om jag bara hade varit uppmärksam och läst i BMWs konfigurator hade jag sett informationen om 4-zons. Ibland är man för lat. |
|
| Apropå upplevelsen om att motorn värms upp eller ej via kupévärmaren: Jag har billig elektrisk värmare för motor och kupé (4 tkr installerat o klart) och när denna varit inkopplad så går motorn igång direkt utan att glödtändningsindikeringen med fördröjning tänds på panelen. Slipper ni denna fördröjning vid påkopplig nu med ett par minusgrader så får motorn garanterat indirekt värme via kupeuppvärmningen, annars är det nog tyvärr begränsat till att värma upp kupen. | |
|
Har faktiskt inte satt mig in i timern. jag har med mig fjärrkontrollen och trycker igång den en kvart innan jag ska till bilen, det räcker långt. Ganska lugnt på jobbet idag, så jag gjorde lite efterforskningar... Kollar man skissen på Webastos värmare Länk så är den misstänkt lik den som BMW använder Länk Lite för lika för att det ska vara olika produkter enligt min mening... jag sätter en öl på att BMW köper sina värmare från Webasto. Motbevisa mig gärna! På realoem.com kan man också få ett klargörande att den tyvärr inte värmer motorn. "Mode of operation: bypass heating circuit w/o engine heat-up" Men som sagt jag upplever att motron blir varm sanbbare, kanske orkar göra en något mer vetenskaplig jämförelse någon dag... God Jul! |
|
|
Givetvis blir motorn varmare iom att den vid start kommer cirkulera runt en del av vattnet som används för att värme kupen, men den är ju ändå iskall vid start. Fördelen är ju att det går betydligt fortare att värma kupen. Min första tank blev 0.72L/mil enligt färddatorn och 0.81L/mil verklig förbrukning. Ungefär som min XC70 vid samma sorts körning så jag hoppas det går neråt då BMWn har 0.25L/mil mindre i deklarerar förbrukning. |
|
| Intressant jhellstrom, min första i 530'n landade på 0.65l/mil faktisk förbrukning. Skall snart tanka igen.... Kollegan installerade el värmare och den värmer kupé och motor... Han är riktigt nöjd.... | |
|
Fick förrestan AMS senaste nummer idag. De hade mage att gnälla på 530xd som hamnade efter både Merca 250 CDI 4-matic och Audi 3,0 TDI s-tronic. Skandal! ;-) Jag testade alla tre för en tid sedan (dock merca 350) men efter lite velande hamnade jag på BMW igen. |
|
| Andsva, intressant att man beställt jumbobilen :-) Kan du sammanfatta vad som gjorde att 530:n kom sist? Att E350 skulle kunna matcha 530 förstår jag men E250?? AMS är ju förtjusta i nya A6 så det förvånar mig inte...sist var det sportchassit som gjorde att det inte blev dött lopp eller vinst mot 530d. | |
| Jhellström: grattis till bilen! Bara lugn, törsten stabiliseras efter ett par hundra mil. Du bör absolut kunna räkna med en säkning av 1-1,5dL per mil om ett tag i din nuvarande cykel. Har du automat? | |
|
Angående 4-zonskliman så håller jag med om att det inte är något som säljarna talar sig varma för. Jag beställde det dock efter att ha läst på lite, bl.a. på tyska forum. Förutom utsläpp i B-stolparna så får man: - Manöverpanel i baksätet - Komfortmunstycken fram för dragfri ventilation. - Justeringsvreden på höger och vänster sida ska också vara belysta, istället för endast de i mitten (enl tyska forum) - "Booster"-utsläpp i centerkonsolen vid baksätet, ska vara riktad nedåt och sörja för snabbare nedkylning och uppvärmning - Utsläppen i B-stolparna som redan nämnts. Efter att ha hittat all denna information så känns 4-zonsklima rätt prisvärd i förhållande till många andra utrustningsalternativ. Då baksätet kommer användas mycket så var det inte mycket att fundera på. |
|
|
Jag valde också 4-zonsklimaten just på grund av de extra utsläppen på b-stolparna samt att de där bak kan reglera sin temp och fläkthastighet själva, övriga skillnader som XC60 nämner kände jag inte till. Det står ganska luddigt i broschyren om vad som skiljer 2 och 4-zonsklimaten åt. Lika dant är det med justeringen vid mitten munstyckena med blå och röd markering, vad gör den? Enligt instruktionsboken så ändrar man mot rött för att få varmare och mot blått för kallare, låter logiskt i en bil utan klimat men med klimat trodde jag man gjorde det med temp inställningen och inte med vred vid munstyckena, någon som har en bra förklaring? Själv har jag mina ställda på rött, på äldre bilar var blått kalluft direkt utifrån utan att passera något värmepaket. Gäller detta även på BMW så vill man att fläktpaketet ska styra både kylan med AC och värmen utan inblandning av reglerad luft utifrån. ____________ Crille |
|
|
Bimmernerd: Nu har jag den inte framför mig, men jumbo blev den inte. de hade med XC90 dom "dark horse" och den kom sist (som om det skulle vara en tröst...) Om jag minns rätt så var det den extra vikten av x-drive som de klagade lite på. 530n var bekväm men liknade mer en 7 serie (i vikt och komfort) och nådde inte riktigt Audins lätthet. Dessutom hade de fått nära 50% mer i förbrukning än normen och det var klart mer än de andra två. Givetvis var det hårfina skillnader som avgjorde och lite trist var det att de inte kunde hitta riktigt vinterväder för testerna. Det blir lite konstigt att testa chassi mm med vinterdäck i +10 grader. Nä, för att pigga upp mig tror jag att jag skall se Clarksons "powered up" igan. Jag börjar ca 1 timme in i programmet... ;-D |
|
| XC60: Tack för infon om 4-zonskliman. Jag har nog fortfarande ett fönster att göra justeringar på min bil. Enda kruxet är att jag redan har tänjt på alla gränser som går för att få in bilen i kalkylen och att jag åker ensam 98% av tiden. Jag får grubbla över detta... | |
|
Tack Andsva, hade blivit riktigt ledsen i ögat (och ifrågasatt AMS kompetens) om 530:n blivit slagen av XC90 ;-) Det roliga är att jag tyckte AUDIN kändes klumpig när jag provkörde. Till saken hör att jag då var 90% säker på att 530d var rätt val...Mercan körde jag aldrig, gillar inte designen på E-klass. Antar att du menar när Clarkson kör 535d och 1M? De klippen tål att ses några ggr! Klassiker!! Teknikens Världs så kallade guide till 5-serien var inte mycket att hänga i julgran...tillförde inte mycket och kan knappast vara till större hjälp för ev köpare. |
|
|
Andsva, jag tog själv bort 4-zons klima och värmesitsar bak som jag hade med i min urpsrungliga spec. Jag resonerade som så att jag mest har barnstolar bak, tror inte småbarnen bryr sig så mycket om de kan justera temperaturen individuellt eller ej ;-) Sedan är det ett litet h...e till I-landsproblem att få in all utrustning du vill ha...kontra vad som är ekonomiskt möjligt ;-) |
|
|
Kristoffer: Ja det är Sportautomat i bilen. Vad gäller förbrukning på 530D Xdrive känns det som det är exceptionellt stor avvikelse mellan uppgivna siffror och vad den drar. Under flera provkörningar fick jag den aldrig under 0.9L/mil. |
|
|
Det skall bli spännande att se var förbrukningen hamnar. På min X1 23d tog det några hundra mil innan förbrukningen trillade ner och lade sig på 0,71. Jag kollade vid pumpen bara en gång och då var det 0,73 i verklig förbrukning. Det var ungefär vad jag hoppats på då normen sa 0,66. Samma med min 120d, drog 0,54 med 0,49 i norm. Jag skall erkänna att de inte kunde skaka fram x-drive för mig under alla provkörningar. Med tanke på testet kanske det var dumt. Å andra sidan vill jag gärna ha fyrhjulsdrift. Har varit ruskigt nöjd med det. (Men nu sitter man i ett våtvarmt GBG och undrar om det aldrig skall bli vinter). Nåväl, alla BMW jag provkörde visade upp högst rimliga förbrukningar enligt färddatorn. I synnerhet om man tar hänsyn till att man gasar en del under provkörningen. Så högt som 0,9 kom jag aldrig upp i om jag nollade när den blivit varm. Vi får se hur det går. kanske får man ett guldkort från Statoil efter några månader med den nya bilen.... |
|
|
Jag har nu haft min 535d i några månader med en total körsträcka på ca 1000 mil och kan konstatera att under denna tid ligger min genomsnittsförsbrukning omkring 1 dl mer än angivet. Jag uppfattar denna merförbrukning som normal, då angivna fakta oberoende bilmärke bygger på körning under optimala förhållande och utan någon nämnvärd extra utrustning i bilen som faktiskt resulterar i några extra kilon. Angående jämförelsen med Audi och MB har jag inte själv läst artikeln, men efter att själv provkört dessa bilar är min uppfattning att Audin har klart förbättrat körglädjen i den nya A6:an, då den blivit lättare och styrningen känns mer exakt, (lite som skillnadnen mellan BMW:s E39 och E60). Dock finns där ett stort minus på nya A6 gentemot BMW och MB och det är baksätet som är under all kritik, avser sittdynan som är alldeles för kort för en vuxen. Förra A6 hade ett riktigt bra baksäte. Köper man denna storlek på bil förväntar man sig ett bra baksäte. Vidare tycker jag att designen på nya A6 särskiljer sig alldeles för lite mot förra generationen som var snygg redan 2005, men där jag inte tycker att den utvecklats sedan dess. MB har också klart förbättrat körglädjen gentemot förra generationen som jag dock tyckte hade en betydligt snyggare och klassisk design. Både A6:an och E-klass var huvudkonkurrenterna vid mitt förra val av min 530i-06, men främsta skälet att det då blev en BMW var skillnanden i körglädje. Nu har både Audi och MB närmat sig 5-seriens körglädje, men enligt min uppfattning har de en bit kvar och dessutom har nu BMW i gengäld distanserat sig mot båda dessa med en betydligt snyggare design, både utvändigt och invändigt. |
|
| Är det någon som vet hur man kan urskilja Hofi högtalare? Det ska ju vara 12 högtalare med Hifi, men bil har rätt dåligt ljud överlag. Vidare är de inga högtalare i bakdörrarna , vilket känns lite udda. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.