AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
490.811

Nya BMW 5-serie officiell!

Sida 95 av 114
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Ok Robban, tack för info. Jag får se om jag upplever RFT däcken så dåliga så jag byter mot vanliga däckistället.
Fr
89
Freske
530d xDrive Touring - 2015 m power kit
Jag hade ju tänkte ha svarta fälgar till min, tror det blir snyggast kontrast så. Svårt att hitta svarta vinterfälgar bara, så jag har inte riktigt bestämt mig än, kanske får kompromissa och köra silverfärgat på vintern...

Men sommarfälgarna ska vara svarta i alla fall, blir 19 eller 20 tum och definitivt inte RFT däck!

18 tummarna från M-paketet (350) med däck kommer ut på blocket i vår;-)
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Freske, vad är det du upplever som så dåligt med orig RFT däcken? Jag har iof sig bara provkört F10 och F11 (520d och 530d) ett fåtal gånger hos handlare men tyckte då inte att komfort, buller etc skulle vara ett problem?
Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Det är en väldig skillnad på dagens rft jämfört med de första generationerna. På e 61:an bytte jag till vanliga då rft bullrade väldigt mycket. Nuvarande är en helt annan upplevelse och jag upplever de faktiskt tystare än de vanliga på e61:an. Har inte fått på vinterhjul ännu, men beställt hakka7 rft som kommer i v 48.
Re
52
Regensburg
520d G31 -18
428i cab -15
En teknikfråga:

Jag har en 5-serie F11 med sportautomatlådan.
Vad händer om man råkar komma åt P-knappen på växelväljaren när man är ute och kör.
Finns det någon säkerhetsspärr så att detta inte går? P-knappen sitter högst upp på växelväljaren, inte helt osannolikt att råka trycka på eller komma åt när man mixtrar med värmen eller stereon. Ett mycket lätt tryck behövs bara för att p-läget ska klicka in.

Lägger man in P när man kör jättesakta så hugger den in och tvärnitar bilen. Händer samma sak om man kör i 150 km/h?

Läskigt i så fall.
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Regensburg: ingenting händer, jag var för nyfiken och var tvungen att prova..

Angående rft så upplever jag min bil mer komfortabel på 19 tummare utan rft jämfört med vinterdäck rft.. Tycker rft däcken blir studsiga i känslan.

//Robban
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Jaha, så har jag sällat mig till skaran av 520D F11 ägare.

Det blev efter diverse ekonomiska problem ändrat från en beställd 530D Xdrive M-Sport till en vanlig 520D.
Följande options:
Comfortpaket
Sportautomat
Skinn
Sportstolar
Hifi
Kupevärmare
Usb
Smartphone interface
Drag

Väldigt nöjd med bilen såhär långt, dvs efter 10 mil :)
Bilen är extremt komfortabel. Sportstolarna är väldigt sköna, trodde jag skulle sakna komfortstolarna som jag initialt beställt till 530'n, men dessa räcker bra.
Positivia överraskningar:
Bakrutan kan öppnas från fjärren som standard. Trodde man behövde diverse options för detta.
Mindre roligt:
I 120 kmH på motorvägen händer väldigt lite vid full gas. Hoppas bilen kommer lossna lite efter hand.
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Jhellstrom: Grattis, tror du blir nöjd med bilen! Sportstolarna är ju också sköna :-) Hur upplever du kupévärmaren? I o f sig är det ingen riktig vinter än (i södra Sve i a f) men du kanske testat ändå? Som jag förstår det kräver dessa motorer en viss inkörning så trögheten vid 120 km/h är nog övergående!
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Bimmer: Jag har testat den och den fungerar bra i 3 plusgrader :)
Nackdelen är att styrningen är av enklare slag än ex Volvo använder för man måste själv ange starttid för värmaren och inte restid och så går den i 30 minuter oavsett temperatur ute.
Inte helt lätt att förstå fjärren dock utan att läsa manualen.
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Att värmaren är så "simpel" att man själv måste välja hur länge den ska gå känns ju lite surt särskilt när den kostar 17 k... Kommer från Volvo och där är grymt smidigt att ställa in "avgångstid". På nya Volvo så har de ju VOC med an fin liten iPhone-app så man kan fjärrstarta värmaren med SMS en funktion jag gärna skulle ha.

Finns ju till BMW i Tyskland om man har Nav Prof, men i Sverige finns det inte... lite sniket för 28 400 SEK...

Men, men, man kan tydligen inte få allt för dryga 500k... ;-)
Re
52
Regensburg
520d G31 -18
428i cab -15
Jo, lite bättre pulver blir det i 520d efter hand. Min har gått 1500 mil och känns lite piggare än när den var ny. Men någon raket blir den aldrig. Skulle verkligen behöva lite mer tryck när man ligger i 140-150 och vill öka. Men man får förstås skylla sig själv när man nöjde sig med budgetmodellen.
Ett chip kanske kan skrämma lite liv i bilen.

I övrigt en enastående fin, bekväm och välbygd vagn.
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Intressant att kupévärmaren är så enkel i funktionalitet...nåja, jag har aldrig haft bränsledriven värmare förut och har inte mycket att jämföra med. Fick reg nr på bilen igår, förhoppningsvis leverans v 52 - skulle vara toppen!
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Eftersom den uppenbarligen och dessvärre enbart värmer kupen och inte motorn så går det åtminstone väldigt fort för värmen att starta.
Idag när jag kom ut från sjukhuset med en 3.5 år gosse, +2 grader i luften så kom jag på att starta värmaren. Efter 5 minuters gångtid så var de varmt i bilen.
Det intressanta blir att se hur frostfritt det blir vid -25 grader ute.

Det är en helt fantastisk bil, man känner sig som en Ericssonchef eller liknande när man glider fram :)

Eco Pro läget gillar jag skarpt, äntligen ett läge som gör att bilen inte växlar ner när man gasar på i 120kmh.

Jag fick idag efter att ha kört på lite under långsammare körning väldigt starka dofter av förbränd olja utanför bilen. Något jag inte märkt tidigare.
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Har också beställt värmaren till min 525 xdrive trots det saftiga priset, lite synd är det som sagt att motorn inte värms och att det inte finns en sms-funktion via en "app"...

Den brända oljedoften kommer säkert från värmaren, i min nuvarande Volvo kan det lukta riktigt mycket när värmaren går igång under körning (den stödvärmer hos Volvo även under kröning). När värmaren går igång så kan det dessutom ryka rätt ordentligt om det är kallt ute, ser lite skumt ut eftersom avgaserna från värmaren släpps ut vid höger framhjul så det ser ut som om bilen brinner. Väntar nästan bara på att någon ringer brandkåren... :-) Volvo värmer även motorn vilket är trevligt så att motorn spinner som en katt (nåja) även vi start i -20...

Värmare är iaf det överlägset skönaste tillbehöret, helt oslagbart att komma ut till en varm bil när det är -20, ispansar på bilarna runt omkring, yr snö i luften och man hoppar rakt in en kupe som är +15 C och kör iväg då rutorna är isfria. DET är lyx! :-)

Jag beställde faktiskt 4-zons klima till min också för att få utsläpp i B-stolparna (bl.a) för att ytterligare få bort is och imma. Hoppas de hjälper trotsa tt de sitter märkligt lågt på BMW...
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Jag har precis bytt från en XC70 till en 520D Touring.
Jag har haft bilen i nästan en vecka och är riktigt nöjd.
Vi bor i ett väldigt backigt område och jag var lite orolig för hur det skulle fungera med dubbfria nonflat däck och bakhjulsdift. Det fungerar helt suveränt och klart bättre än framhjulsdrivna bilar.
Idag var det flera som fick vända i en av backarna och där jag med ett litet kontrollerat ställ körde upp utan problem.
Kupevärmare sköter sitt jobb extremt bra, betydligt snabbare och effektivare än på Volvobilar.
Motorn är en pärla, i Eco-Pro läge så varvar den runt 1200-1500 varv utan vibrationer.
Det enda negativa såjär långt är väl stereon, jag borde valt hifi professional för ljudet med pro enbart ligger klart efter high performance hos Volvo.
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Låter bra att kupévärmaren är bättre än i Volvon då den fungerar utmärkt. Även framkomligheten låter ju bra, även om jag inte vågade ta en 520d mycket pga av bakhjulsdrift.
Re
52
Regensburg
520d G31 -18
428i cab -15
Intressant artikel i nya Teknikens Värld som kom idag. Man går igenom samtliga 11 motoralternativ till 5-serien och utnämner bästa köp/bästa motorn.

Det gjorde ju inget att det blev 520d, bilen man har själv.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Återigen, TeknikensVärld är rena dyngan. De har i princip skrivit av prislistan rakt av.
Och vem i ‰¶ köper en helt ren 5-serie som de räknat på i samtliga exempel?
Om 550i skriver man, "nästan som M5 men billigare"
Om M5 skriver man, "storsläggan kostar på". Jaha, trodde M5 var billigast eller vad då?
Vilka fåniga floskler.

Igår gick det lite fortare för första gången och då längtade jag lite efter mer effekt. Det händer inte mycket över 140. Lite märkligt dock, under 3.5 år med en XC70 har ingen försökt "tävla". Men nu har det hänt två gånger på två dagar att trimmade oplar och annat ska visa att de kan dra ifrån. Knepigt att märket i grillen spelar så stor roll.
an
45
andsva
535 xdM touring -12
M3 E36 -96
Värms alltså inte motorn med kupévärmaren? Nu när jag ser att det heter just "kupévärmare" så antar jag att det skulle ringa en klocka, men jag måste säga att det tog jag för givet.

Att men inte skulle få utblåsen på b-stolpen när man inte tog 4-zonsklima var också en överraskning för mig. Säljarna är inte världsbäst på att veta vad tillbehören innebär. Jag frågade uttryckligen vad 4-zons innebar och det var aldrig någon som nämnde det för mig. Irriterande.
Motorn får så pass mycket indirekt värme att man inte tyckte att motorn även behövde värmas direkt. Värmaren lär höja andrahandsvärdet en del i vårt land. De bilar vi har med Webasto fungerar i -25.

Har fått frågan om något vet något om en 520d EDE Touring. Den lär komma men jag tror inte man kan beställa den ännu? I andra änden finns 550d xDrive Touring vilken lär komma till hösten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.