|
Sida 94 av 114
|
|
|---|---|
|
Har tydligen beställt "best car of the year", visserligen med xDrive men då blir det ju ännu bättre ;-) Tillverkning denna vecka, bara 4 veckor kvar. Clarkson brukar ju inte vara särskilt BMW-vänlig, nu drog han till med bästa och roligaste... fantastiskt! "Med känsla" du hade ju båda två ett tag, ångrar du dig inte? |
|
|
Ja, en 535D och en 1M är tydligen det bästa på marknaden nu enligt Clarkson, är nog böjd att hålal med även om budgeten inte räckte hela vägen denna gång :) Riktigt extremt att se en stor 535D i bredsladd på torr asfalt. |
|
|
Ni som har dieselkupévärmare, tycker ni att 30 minuters timern är tillräcklig för att få bilen varm? Visst tar det bort isen och gör det betydligt varmare än vad det skulle varit utan men om man vill ha 20 grader? Har testat att sätta timer 1 och 2 i följd så den får gå 60 minuter i morgon bitti för att se hur varmt jag kan få :) |
|
| markus.j: Akta så att du inte laddar ur batteriet om du kör Webaston så hårt. ;-) | |
|
Freske Jag fick min 535 xd touring för 4 veckor sedan, så jag kan lova att du kommer bli nöjd med bilen, annars är det fel på dig ;-) Den går fantastiskt fint tycker jag. |
|
|
I fyra veckor redan... men du beställde väl i februari om jag minns rätt. Min ska ha gått i produktion den här veckan, bara hålla tummarna för att inget strular. Ja det är nog inget snack om att jag kommer bli nöjd. I mina ögon var det redan världens bästa bil. Och nu när BMW-hataren Clarkson har utnämnt den till det, så blir ju inte min längtan mindre... Tror jag har sett klippet från Powered Up när han driftar med 535:an 10 ggr :D Förresten, vad tog du för vinterdäck? Inbillar mig att jag ska köra ner till Alperna några gånger och då går ju dubbdäck bort. Men å andra sidan, räcker dubbfritt för att få stopp på 2 ton i vardagskörning i Stockholm och några vändor till svenska fjällen? Känner mig högst tveksam, komma iväg och uppför backar lär ju inte vara något stor problem, men det gäller ju att få stopp också... Och vad ska man tro om vädret denna vinter...Man måste fan vara en spåtant för att gissa rätt. Förra året låg det snö i Stockholm från 11 oktober sägs det. I år har det inte kommit något ännu... |
|
| Freske. Cenral europeiska friktions däck stoppar bra! Se tester TV. | |
|
Freske Helt rätt, jag var tidigt ute med beställningen. Jag satt på hakka 7 dubbdäck, men hur dom funkar kan jag inte uttala mig om då jag bara kört torr asfalt. Dock är det ju inte så intressant heller då du ska ha dubbfritt. |
|
|
Har inte bestämt mig för dubbfritt. Å ena sidan vore det trevligt att kunna ta en tur till alperna på vintern, men å andra sidan, inte på bekostnad av att det inte går att stoppa bilen när det är isigt. Det framgår ju inte av TVs test hur mycket längre bromssträckan på is är, det står ju bara en poäng. Svårt att relatera till en lösryckt poäng, ja 10 är ju bättre än 5, men betyder det att det sämre däcket har dubbelt så lång bromssträcka? Har Hakka R på 325:an, när man trycker på lite och byter fil vid plusgrader och torrt väglag så fladdrar bakvagnen till, inte för att det släpper mot asfalten utan för att däcket är så mjukt så det rör sig i sig själv. Känns som om det skall krängas av. Blöt asfalt är ju inte heller någon höjdare. Så Hakka R blir det nog inte... Några turer till fjällen kommer det bli garanterat bli = dubbdäck bra. Har inget behov att köra på Hornsgatan och miljöargumenten mot dubbdäck tror jag är FUD. Någon som kör i Stockholm och till svenska fjällen på Conti TS 830 (eller 810)? |
|
| Om ingen kan övertyga mig om att TS 830 eller liknande funkar till fjällen, så lär det bli Hakka 7.. | |
|
Jag har kört på massa olika tycker av däck och det enda som enligt mig är tillräckligt bra på vintern är dubbade däck. Odubbade nordiska är tysta och mjuka, fungerar sämre på den här typen av bil. De kontinentala vinterdäcken duger bara på asfalt och har enligt mig inget att göra på snö eller is. Har i år bytt ifrån Hakka7 till ContiIceContact, de eller Hakka bedömmer jag är bäst. |
|
|
rekommenderar Hakka däck till femman, körde på Hakka 4 i vintras på min dåvarande 535dT och det gick alldeles utmärkt. /Anders |
|
| Jag fick dubbade Michelin X-Ice north (ej RFT) monterat idag på 18" m-sport fälg. Det är en märkbar mjukhet i däcken men inte så mycket att det är ett problem som vissa andra verkar ha fått med andra sorters däck. Förvånansvärt nog så tycker jag inte att de låter mer än sommardäcken, jag vet inte om det är ett + för vinterdäcken eller - för sommardäcken :) | |
|
Hakka 4, tillverkars de forttfarande, eller var det gamla däck du hade? Vad har du på X5:an? |
|
|
Även jag är lite skraj för Hakka 7 efter att ha läst en massa på detta och andra forum. Även om Hakka 7 är kanske det allra bästa däcket på riktig vinterväg/riktiga vinterförhållanden, vilket är viktigt för mig, men kanske att däcket (på våra vagnar..?) kan upplevas alltför sävligt, mjukt och oprecis på asfaltväg(?). Jag lutar kanske åt Michelin X-Ice north eller åt Conti IceContact. Efter att ha studerat testerna så verkar det vara ett däck som har nästan lika bra vinteregenskaper som Hakka 7, de är bra på de punkter jag prioriterar, samtidigt som de verkar vara mycket mera stabila och precisa på asfaltväg. Aldrig RFT! Det är en absolut självklarhet för mig!!! |
|
| Kommer köra på dubbade Hakka7, tror inte egenskaperna på barmark är SÅ dåliga. | |
|
Länk |
|
| Finns redan en separat tråd om M550d... | |
| Ni som beställt ny bil och inte vill ha RFT, hur gör ni? Betalar extra och dumpar RFT däcken? | |
|
Köpte min med 18 tummare som jag sålde och köpte 19 tummare(351M) utan runflat däck! Fälgarna köpte jag via alloywheelsdirect i England och däcken här i Sverige. //Robban |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.