|
Sida 90 av 114
|
|
|---|---|
|
Antar att det rör sig om den förstnämnda, så varsågod: På plussidan: Underbar motorkaraktär. Skönt ljud (dock viss reservation enligt nedan). Mjuk och behaglig. Hyfsat snabb. Kul om man gillar att varva rejält. Gifter sig fantastiskt med 8-växlade automaten. Snål vid sansad landsvägskörning. Sätter jag farthållaren på 120 och kör några mil snittar jag under 0,8 l/mil. Ganska lågvarvig även i rejält hög fart. På minuskontot: Motorryckningar som lett till totalstopp två gånger. Viss dieselkaraktär ljudmässigt. Dålig lågvarvskraft jämfört med 535i eller feta dieslar. Lite svag vid acceleration i höga farter och med många i bilen. Har själv haft lite strul med min motor på grund av de berömda motorryckningarna. Har bland annat fått byta samtliga spridare och uppdatera programvaran gång efter annan. Men bortsett från det, och det svagt dieselmässiga motorljudet vid låg fart, så är det en riktigt trevlig motor. Dessutom ganska rapp om du väljer en manuell eller slänger automatlådan i sport- eller sport+. |
|
|
hmm kanske lite dum fråga men varför välja en bensinare om den har "det svargt dieselmässiga motorljudet"? Själv känner jag gång på gång att jag "älskar" trycket som det är i BMWs moderna dieslar i 530d och framförallt 535d. Man får verkligen många positiva kvaliteter som motorstyrkan, acceleration, bottendraget och sen även låg förbrukning. Skulle inte drömma om att köpa en F10/F11 med bensinare. Isåfall endast en M5 eller 550i men de passar tyvärr inte min plånbok. Det är dessutom rätt uselt andrahandsvärde på en del bensinare som 535i F10/F11 om man jämför med ex vis 530d och 535d. Där ligger ju dessutom den stora milkostnaden. /Anders |
|
|
Räcker det inte att peta spaken till vänster vid en som man vill snabbare omkörning? Om man ska trycka på sportknappen först och sen slå vänster på spaken tar någon sekunder då äter det ju upp tidsvinsten med en snabbare? omkörning. Ner med sulan bara! |
|
| Ingen dum fråga alls. Det blev så eftersom det inte fanns någon F10 528i att provköra, eller provlyssna, när jag beställde min. Fanns ingen F10 att provköra överhuvudtaget. För övrigt tror jag att de flesta älskar trycket i 535d. Antecknar även att du aldrig skulle köpa bensinare, att M5 inte passar din ekonomi samt att det är rätt uselt andrahandsvärde på en del bensinare. | |
| Att det skulle vara dåligt andrahansvärde i bensinare stämmer inte alltid. Konkurrensen på alla dieslar driver priserna neråt. En riktig BMW entusiast köper helt enkelt inte en diesel. Att det skulle vara dieselljud i 528i stämmer inte in på min bil. Inga problem ännu efter 1500 mil. | |
|
Re: Bimmerfrei Helt rätt, det gäller 6:an. Egentligen funderar jag på en X3 28i men fick ingen respons på frågan där. Iofs ungefär samma pris på F11 28i o X3 28i med likvärdig utrustning men tyckte vid provkörning av F11 att huven var som ett hav framför ratten, vill även ha lite tightare känsla i kupén. Varför då bensinare? Jo kör fn inte mer än ca 1500 mil om året och en diesel gillar inte många och korta körsträckor, vill inte ha problem med igenbeckat partickelfilter som jag läst om på forumet. Sen som så många andra tycker, ljudet då man sträcker ut..mmmm. Stod bredvid en X6 35d vid rödljuset, vilket tröskverk, nej tack! Men kör man långt så är nog en 20dA perfekt ändå. Skall försöka leta upp en för provkörning. Tack för svar! Mvh |
|
|
När det gäller andrahandsvärdet så jämförde jag bara lite hastigt andrahandsvärdet på de 535i F10/F11 som finns eller funnits till salu och de har i flera fall legat tämligen lågt. Skulle annars gärna ha en 535i F11 som jag tror är en härlig bil, har dock aldrig provat, för övrigt inte provat en endaste bensinare av F10/11 eftersom det inte var aktuellt att köpa en. När det gäller dieselljudet så noterade jag bara av förvåning vad som skrevs ovan då väl dieselknattret är en av väldigt få nackdelar med dieslarna. Själv har mitt öra antagligen vant sig så jag tänker inte på det längre och har aldrig störts av det i 530d/535d F10/11. Tvärtom imponeras man av den enorma kraften där jag tycker att redan 530d räcker mycket väl. Har heller inte haft ett endaste problem på de tre F1X som jag använt. Tvärtom imponerande bra kvalitet. Törs även kalla mig BMW-entusiast trots att jag åker diesel :-) /Anders |
|
|
Har i dag sålt 118d och kommer troligtvis byta bort S4an inom en ganska snar framtid. Känner att det är dags att börja om från ny kula och skaffa de bilar jag verkligen vill ha, eller har behov av. Kul att höra att du är så nöjd med 535an Anders. Har ännu inte hittat något objekt för provkörning men är klart intresserad av den motorn. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| Håller med Fasteddie gällande sportläge eller inte - Kickdown for the win! | |
| Jag skrev lite ironiskt tidigare, Med känsla hoppas du inte tog illa upp. Hursomhelst så tror jag att sens moralen är att BMW har en ganska väl sammansatt produktportfölj. Alla kan i princip hitta en bil som passar. Om man sedan vill köra diesel, bensin, stor eller liten motor spelar ingen roll. Alla har sitt skäl till att välja den modell man väljer. Vissa har obegränsad budget, eller lägger allt de kan på bilen, och tar en fulladdad ny M5. Andra prioriterar lite annorlunda och väljer något annat. Men oavsett vilket, och förutsatt att bilen fungerar som den ska, så verkar de flesta vara nöjda med sitt val. Det enda som skulle få mig att välja ett annat märke är om jag väljer att lägga mindre pengar på bilen jag kör. OM jag fortsätter att prioritera mitt bilåkande så blir det BMW även i fortsättningen. Speciellt om de lyckas få ordning på den sura elektriska styrningen... | |
|
Har ännu inte lyckats vänja mig vid dieselkaraktären även om dessa maskiner har utvecklats enormt de senaste tio åren. Hade säkert sparat en och annan peng i en diesel då jag kör kring 6k mil om året. Jag upplever fortfarande bensinarna som trevligare avseende gångkultur, ljud, effektutveckling och bredd i register - dvs både avseende komfort och körglädje. Dieslarna har ju dock ett försprång när det gäller tryck i lågvarvsregistret (vad man nu ska där att göra i en BMW:-)) samt bränsleförbrukning. Fast de nya bensinarna är snålare än vad många nog tror, min F11 535i med 19" och aut har under de första 700 milen dragit i snitt 0,85 l/mil. Och då är det ingen frökenkörning.... Skulle inte heller oroa mig över andrahandsvärdet. Min handlare uppger att det finns ett stort sug efter begagnade bensinare då många entusiaster köper bil i andra hand medan de flesta nya bilar säljs som tjänstebilar. Dessa styrs ofta mot diesel dels eftersom man av policyskäl ofta tvingas välja diesel och att denna kategori köpare oftare är något mindre bilintreserade och fokuserar mer på bränsleekonomi. Min 335i som jag bytte in nu senast gick iväg på två dagar till en kille 80 mil från där jag bor... Mvh Arese |
|
|
Nu går man i väntans tider. har varit och beställde en 530i. ____________ Crille |
|
|
Re: Crille.F Var hittar du 530i ?? Finns inte på BMW:s hemsida? Mvh |
|
| BMW har inte uppdaterat konfiguratorn mm ännu men om du går in under femserien och tar en titt i prislistan för modellår 2012 så hittar du 530i. | |
| Fler nyheter för hösten. En rad nya xDrive som tex 525xd, 535xd och bensinare... ECC standard, ny HUD, någon snålinställning på ECC för att optimera bilen för att spara soppa mm. Tyvärr ingen mineralsilver vilket jag hade hoppats på... | |
|
jag menade mineralvit metallic inte silver |
|
| Ingen 520xd? | |
|
Jo, 525xd får tvålitersfyran. |
|
|
525 d verkar få en ny motor. 2 l, dubbelturbo och 218 hk (lik motorn i 123d). Sen förstår jag fortfarande inte varför man inte ska kunna köpa en femserie med xdrive och manuell låda. |
|
|
Min 535 F11 går nått så fantastiskt bra.Den känns nästan viktlös. Har en massa kraft från 1000 varv där den bara lullar fram i stan.Påminner om en diesel där. 335:an kändes tung i jämförelse. Svårtbegripligt. 535:an väger 1940 kg har kollat på en lastbilsvåg vid E22. Och Adaptive drive där känns skillnaderna tydligt mellan comfort-normal-sport-sport+. Tror inte man åker mjukare i den finaste Cittra som finns. Den upplevs kvickare än 335:an med N54 motorn t.o.m. Som att åka omkring i ett ombonat vardagsrum:) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.