AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
490.763

Nya BMW 5-serie officiell!

Sida 89 av 114
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
jhellström: XC60 och 335 är en trevlig kombo - kör du på den. Fast jag håller XC70 som en bättre familjebil än XC60, främst pga bagageutrymme och bekvämare fjädring.

Är som sagt lite kluven till om jag borde tagit manuell låda i min 535a. Egentligen passar ju automat den mer tillbakalutade körningen som femman inbjuder till. Men den långbenta utväxlingen och viljan att ligga på höga växlar parat med den lite sega gasresponsen i D-läget är en stor kontrast till min gamla 335i som var väldigt på hugget oavsett varvtal. Måste vänja mig vid det långa slaget i gaspedalen också, riktiga skjutsen kommer ju vid kickdown....

En fråga till forumet; hur ställer ni in sportautomaten inför omkörning? Jag petar över spaken i sportläget samt väljer sport på DDCn. Känns som att det blir rappast så även om det är lite omständigt. Ganska sällan jag växlar manuellt måste medges...

I den här typen av bil tycker jag att bränsleförbrukning är ganska ointressant, bl.a. därför diesel inte intresserar mig trots körsträckor om 5-7k mil om året. Kan dock notera att min 535a ligger på ett snitt om 8,6 l/100 km. Det är 6-7dl mindre än min manuella 335i -09 och klart imponerande.

Mvh
Arese
Arese, du måste kört med Pelle i botten hela tiden i din 335a för en förbrukning över 1,5L/mil har jag nog nästan aldrig åstadkommit i en 335a, men din förbrukning på 535-an är ju verkligen imponerande om det avser blandat körning och inte bara landsväg?

Använder heller nästan aldrig manuellt läge i sportautomaten och upplever jag ändå för en väldigt snabb gasrespons och acceleration i 535d.

/Anders
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Med känsla: 9,2-9,3 l/100 ska det vara på Arese 335 så skillnaden var inte så stor som du trodde;) men ändå imponerande förbrukning på 535:an!

//Robban
Si
9
Simon71
BMW 530dA Touring, 2011
Återkommer till mitt problem med inmatning av mp3-musik till bilens hårddisk. Jag har Navi professional (men inte extra USB i mittfacket) och har förstått att man kan mata in mp3 via USB i handskfacket. Jag får dock inte fram något valbart alternativ för inmatning oavsett om jag går in via "Options" eller "Musiksökning" under CD/Multimedia. Är det någon som fler tips på hur jag ska göra?
Det går t.ex. inte att överföra filer från en iPod/iPhone och lagra dem på iDrive-hårddisken. Enklast är att rensa ett vanligt USB-minne, kopiera över mp3-filerna (ej DRM skyddade) och se till så att de är sorterade i någon form av mappstruktur direkt på datorn.
Si
9
Simon71
BMW 530dA Touring, 2011
Problemet är löst! Efter att ha laddat in en CD-skiva i bilens hårddisk så fick jag fram inmatning USB m.m. som valbara alternativ.
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Precis Robgus, min 335:a låg på ca 9,3 l/100 km, 15 hade varit svettigt:-)

En stor anledning till att 535:an känns segare är sannolikt skillnaden i utväxling på högsta växeln. I 110 snurrar 535:an med ca 1900 varv och 335:an med ca 2500, det innebär en skillnad i effekt på drygt 30hk (knappt 110 resp drygt 140hk). Detta innebär i sin tur att det blir några nedväxlingar vid omkörning som också tar tid. Men har man väl fått i en lägre växel är det helt klart att 535:an är seriöst snabb i omkörningssituationer. Säkert hjälper de många växlarna och utväxlingen på framförallt 3:an och 4:an till. Får väl helt enkelt välja trean manuellt innan omkörning precis som jag gjorde i 335:an....

Lite intressant är också att i de jämförelser jag sett mellan 535i och -d har dieseln varit snabbare till 100 km/h medan bensinaren varit snabbare i hög fart.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Gott, ser att 530i är tillbaka nu från 2012 med 272 HK. Kanske får bli en sådan :) Ett billigare alternativ till min drömsläde 530XD.
Arese: Har nog insett att det får bli en F11 ändå, till hösten. Går inte att jämföra med en Volvo oavsett modell. Det får kosta att ligga på topp :)
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Nu finns även svenska prislistan uppe för MY12
Länk
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Är det någon som kan svara på varför man inte kan välja Xdrive och manuell låda?

Min drömkombo är en framtida F31 med xdrive, manuell låda och antingen 28i eller 35i motorn. Ser ut som att den kombon kanske aldrig blir av.
Hittar inte pris på 520 EDE?
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Märkligt att de använder 528i-namnet på den nya 245hk/2l. motorn. Den är ju både svagare och mindre än den gamla 6 cyl 528i. BMW brukar ju se till att givna modellbeteckningar får mer effekt vid förändringar (även om prestanda iof är bättre på denna). Kanske är orsaken att det senare kommer en 525i-modell för att fylla luckan mellan 520i och 528i med typ 210 hk?
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Riktigt intressant att BMW erbjuder motorer med så lika prestanda (28 & 30i). Att 28i är snabbare, snålare och ändå billigare visar hur viktig den raka sexan är. Snyggt att fortsätta erbjuda sugmotorsexan till de kunder som värdesätter gångkulturen. Frågan är vilken man skulle välja om man stod i valet mellan dem?
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Illa att man inte kan få M-sportpaketet på en 520dEDE.
NiKeMaN: Det var väl ganska väntat. Det går ju inte ens att välja till andra fälgar från fabrik då det sabbar aerodynamiken för mycket och bilen tappar sitt syfte :)

Vi som precis plockat ut våra 520d m-sport är dock väldigt glada att EDE inte erbjuds med m-sport eller automatlåda :)
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
markusj: Varför är du glad över detta? Kan det inte hur det gynnar dig på något sätt? Tycker det är synd. Jag anser att man bör kunna få köpa sig en snålare och "miljövänligare" bil men fortfarande kunna få den att se bra ut. En 520dEDEAM (go förkortning) hade varit perfekt.
NiKeMaN:
1. Behöver inte känna ångest över att den kom som miljöbil med samma prestanda och utrustning.
2. Mindre chans att EDE modellen gör den vanliga oattraktiv på beg. marknaden.

Blir dock intressant att se om det blir någon verklig skillnad på förbrukningen mellan de båda då det inte är några riktiga förbättringar motormässigt utan mer eurokörcykel optimeringar.
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Lyfter tråden lite med länk från BIMMERPOST som avhandlar "M550d (F10)" som jag tyckte verka spännande. Ingen direkt info tyvärr Länk
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Någon som har en 28i? Erfarenheter tas tacksamt emot! Mvh
Bi
133
Bimmerfrei
BMW 528i F10
Snart 330dA Touring -12
Tänker du på nuvarande modellen med 6:a och 258 hästar eller den kommande 4:an?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.