|
Sida 88 av 114
|
|
|---|---|
|
Är lite överraskad av att så många vill ha automat till sin BMW. Visst är det bekvämt med automat men när det gäller körkänsla är det ju fördel manuell. Jag har kört BMW's 8-stegade automat flera gånger och många mil och den funkar ju jättebra men jag vill ändå ha manuell så jag känner det mekaniska finliret och spänsten som bara finns i BMW's manuella lådor. Är det bara jag som tycker så tro? |
|
|
Förespråkade manuellt till allt förut. Nu är det bara Automat som gäller, frågan är, går det att sälja en beg diesel med manuell låda? |
|
|
Tror precis som More att det är betydligt svårare att sälja en beg diesel utan automat. Personligen tycker jag kombinationen automat och diesel är perfekt men på en bensinare har jag gärna en manuell. /Anders |
|
|
Varför skulle det vara svårare att sälja en beg diesel med manuell låda? Begpriset kan ju sättas drygt 20 tusen lägre utan att förlora mer på bilen jmf med om man köpt en ny med automat. En diesel har ju oftast bättre vrid än en bensinare vilket gör att man inte behöver växla lika ofta. Alltså borde ju automat vara mer befogat på en bensinmotor. |
|
|
Varför har då säkert 75% av aktuella dieslar automatlåda? /Anders |
|
|
Jag tycker också diesel och manuell låda är en bra kombination. Men då kör jag inte så mycket i stadstrafik utan övervägande landsväg. Skulle jag sitta i stockholmstrafiken från min villaförort till centrum och tillbaka varje dag så hade kanske en diesel med automat varit trevligtare. Men allt går att sälja, till rätt pris. __________ Mvh Grelle |
|
|
Tittar man på prisvärdering av begagnat (f.eks Bilpriser.se) kan man inte räkna med att få tilbaka merkostnaden for automatlådan eller annan utrustning för den delen. Köparen av begagnade bilar vill gärna ha mycket utrustning men är i allmänhet mer prismedvetna än nybilsköparen och vill inte betala lika mycket för den. Njut av den bil du tycker om själv och tänk inte så mycket på hva du får för den om fem år ! Själv gillar jag bättre lenheten i bensinmotoren och tänker fortsätta med en bensinbil med låg förbrukning. Det stora salget av dieslar är mycket driven av tjänstebilar och långmilare. Begagnatköparen kör i genomsnittlig inte lika mycket och vill i överskådlig framtid också efterfråga snåla bensinbilar. |
|
|
Jag tycker att dieslarna har så kort register så att de passar överlägset bäst med automatlåda. Manuell/diesel ger ganska ryckig och mindre harmoniskt körning, mera markant av/på eftersom jag upplever dieselns motorbroms som mycket mera markant. Med bensin-6:an däremot så ger den manuella lådan en helt annan känsla, även om jag själv nog föredrar atuomat i en 5-serie men kanske manuell i 1-o 3-serien(?). Bensinaren har ju ett fantatiskt register där man i teorein skulle kunna köra på treans växel hela dagen; inga problem att starta på trean och den toppar väl över 160 kmh (?) på trean... Detta breda register har inte dieseln (även om den har högre vridmoment). Enligt min uppfattning måste man växla dieseln betydligt oftare än bensinaren. Om jag skulle köpa en begagnad bensinare så skulle det inte vara avgörande om den var manuell eller automat, då skulle andra faktorer avgöra mitt köp. Om jag skulle köpa en begagnad diesel så skulle jag ha automat som 100% krav. |
|
| Tycker att Ulf530 uttrycker det mycket bra. Det är nog inte helt oväsentligt att de flesta femserieköpare har passerat zenit åldersmässigt och gärna prioriterar en komfortabel framfart:-) | |
| Ett vettigt resonnement fra Ulf530. För mig som kjör 1 500 mil om året får det bli en manuell bensinare framför en diesel automat, med 37 000 SEK kvar i semesterkassan. | |
|
Fick äntligen leverans av min 520D F11 M-sport i måndags. Har nu kört 26 mil och är så ruskigt nöjd över den. Kan inte påstå att jag saknar en kraftigare motor för min dagliga körning. Det kan dock vara lite i underkant vid högfartsomkörningar samt att det gärna skulle vara 1500 varv till på mätaren :) Tycker faktiskt att 18" m-fälgarna gör sig bra på bilen och de ser inte så små som jag blivit uppskrämd att tro. Var inställd på att uppgradera till 20" BBS men det får nog vänta ett tag. Lite kul att köra en 5:a som 25-åring. Det är inte riktigt vad folk har väntat sig när man kliver ur bilen :D |
|
|
Ja femman är ju knappast någon ungdomsbil, 335:an jag hade tidigare var väldigt mycket roligare att köra. Men som snart 34-årig familjefar uppskattar man utrymmena och komforten. Är dock lite kluven till om jag inte borde valt en manuell istället... Mvh Arese |
|
|
Arese: I told you so. Manuell med 535i lär vara fantastisk. I usa köper en del till och med 550i med manuell. Jag kommer nog göra som du hade tidigare, tjänstebil XC60 R-Design till frugan och en beg 335T bensin till mig :) En 530XD som jag vill ha den blir ju 150.000 dyrare än en XC60. |
|
|
Man borde kanske flytta till USA, inte nog med att bilarna är billigare. De har även manuell låda på bilar som M5 E60 och 550i osv... __________ Mvh Grelle |
|
| 550d xDrive - någon? Uppåt 400 hk, 0-100 på 4,8s, förbrukning något lägre än 535d xDrive, tri-turbo osv. Kommer även i bla nya 6-serien, tex som 650d xDrive 4-dörrars Grand Coupé. Stora bilar med M-prestanda och ren småbilsförbrukning har BMW pratat om rätt länge, men nu kommer dessa mycket snart. | |
|
Jag har manuell låda i min 535i :-) Ångrar mig inte en sekund. Precis som KN säger är BMW:s manuella lådor underbara. Om jag hade blivit tvingad, vilket aldrig kommer att hända, att åka diesel hade jag nog valt automat. Att en manuell bil skulle vara mer svårsåld är inte sant. Det finns många begagnatköpare som vill ha en manuell bil. Då exempelvis 535:an är väldigt ovanlig som manuell kan det till och med vara en fördel! Någon som känner till någon annan manuell 535:a? |
|
|
RE, diskussionen har, vad jag sett, bara avsett manuella dieselmodeller. Du verkar endast prata om bensinmodellerna... __________ Mvh Grelle |
|
|
Ett förtydligande vad jag menar, om de är svårsålda eller inte... __________ Mvh Grelle |
|
| Grelle: Nej, jag tror att det gäller även för dieselbilarna. Tror inte begköparen är beredd att betala så mycket extra för automaten. Som vanligt är inte extrautrustning någon bra investering :-) Köper man en bil för mer än 500 tkr känns det dock inte så avgörande om man får 10 tkr mer eller mindre vid försäljning. Det viktiga är att köpa den bil som man trivs med. | |
|
Ok, då är jag med! Jag håller med i det du skriver. __________ Mvh Grelle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.