|
Sida 86 av 114
|
|
|---|---|
| Rwgensburg. Förbrukningssifrorna är inte dåliga, men de är inte förbättrade alls lika mycket mot bilar som på pappret är mer törstiga. Alltså, eu-körcykeln blir svårare att nå hela tiden. | |
| Länk | |
|
Det var mer eller mindre en översättning från pressreleasen på tyska två sidor bak i den här tråden. Med ett litet misstag... "Zum Herbst 2011 stehen für die BMW 5er Limousine FÜNF Benzin- und VIER Dieselantriebe zur Auswahl." blev på svenska uppenbarligen: "Sammanlagt innebär det att 5-serie sedan får hela FYRA bensinalternativ och ytterligare FEM motorer med diesel" __________ Mvh Grelle |
|
|
Jag trodde att 520 ED skulle få en ny utveklad 2 liters disel men det är enligt artikel start och stop, andra däck, luftinsläpp och utväxling som gör att sedanen når 119 gram/km. |
|
|
Då är frågan om man ska passa på att beställa en 523i nu innan de tas bort för beställning Crille |
|
| Crille.F: 523i har inte visat sig vara ett vist val gällande andrahandsvärde samt att ingen verkar tycka om motorn. | |
|
Valet står mellan 523i och 520d och jag kör inte så mycket så rent ekonomisk spelar det ingen roll. Vad är det för problem med 523 motorn ? Tycker den borde gå mjukare än 520 motorn. har bara provkört 530d och det var ju en riktig trevlig maskin, men jag kan inte motivera priset till en sådan med tanke på hur mycket jag kör. ____________ Crille |
|
| Köp 520d Mycket trevligare att köra och mycket piggare. Ekonomin vill jag inte ens prata om. Bilskatten är billig. Lycka till | |
| OBS!!! Glöm inte automatlådan- det är ett måste annars skit samma | |
|
Att ingen skulle tycka om en 3-liters rak sexa var en nyhet för mig! Motorn i 523:an är en mycket trevlig maskin för den som kör bil lite lagom. Om ni tror att en 520d skulle vara mycket piggare än 523:an, så tror ni fel. Självklart får man utnyttja växellådan lite mer i en 523:a, men slö är den inte. Crille: Om du vill ha en riktigt trevlig bil är 523:an ett bra val, enligt mitt tycke betydligt trevligare karaktär jämfört med en dieselfyra. Vad gäller andrahandsvärdet tror jag inte att det blir någon katastrof. Det finns fortfarande många som vill ha en begagnad BMW med bensinsexa. Då utbudet av begagnade 520d dessutom kommer att vara enormt om 3 år är jag inte så säker på att det är dieseln som är det bästa alternativet. En BMW köper man med hjärtat, så köp det du vill ha! |
|
|
Det är just motorgången som jag är orolig för ska vara lite tråkig i diesel fyran mot bensin sexan. och en sexa är just en sexa, men samtidigt känns det lite fel att köpa en 11:a nu när 12:orna står och knacka på dörren. Sedan är frågan hur en tuboladdad fyra går jämfört med sexan. Tycker det är lite synd att de tar bort sexan både från 523 och 528. Automat är givet vilken motor jag än väljer. Men bilen är tänkt att användas ett tag så hur andrahands värdet blir är inte avgörande. Fler synpunkter tas gärna emot. ____________ Crille |
|
|
Skulle valt 523:an; mysigare ljud, jämnare gång, trevligare effektutveckling och snabbare. Ska bli intressant att testa de nya bensin-fyrorna men i grunden känner jag mig lite skeptisk till att de ska vara trevligare än sexorna... Mvh Arese |
|
| Vid val av en 520d eller 523i håller jag med de senaste inläggen att 523 i är att föredra främst med hänsyn till den "körharmoni" som den 6-cylindriga motorn ger. Jag har tyvärr inte provat en 523i, men tror att den inte är helt olik den 525i E39 (192 hk) som jag tidigare haft där nya F1x-serien präglas en del av den "gamla" E-39 serien med en hel annan "tyngd" i bilen gentemot förra generationen dvs E60 modellen som är en lättare bil och även upplevs så körmässigt på gott och ont. Jag fick möjligheten härom dagen att prova en 520d och jag uppfattade att denna motor hade passat bättre i förra generationen, dvs E60 än i dagens F1X. Jag tycker att en bil som är tyngre och även upplevs så i sina köregenskaper passar utmärkt med en 6-cylindrig smidig motor även om denna motor inte är överdrivet kraftfull i sin karaktär. | |
|
Kan starkt rekommendera 523:an min 2:a 523a på raken som jag har nu och är ännu nöjdare nu. Kan förstå att BMW måste rensa upp lite bland modellerna men det är lite på en viss kostnad att företags bilar då det är många som har 520 resp 523 som val.Sen är det väl probbs med partikel filtert om man bara åker kortare sträckor inom stockholm. Så beställ nu... Nästa bil får man se vad det blir. |
|
| Själv skulle jag inväntat nya, fyrcylidriga 528i förutsatt att den ryms inom dina budgetramar. Visst den är inte 6-cylindrig men å andra sidan tror jag att det blir roligaste bilen att köra näst efter 535i. Faktiskt lite av en 535i light. Jag sitter i "gamla" 528i och testkörde 523i ganska mycket. Efter att tidigare ha kört diesel så saknar jag det goa bottendraget vilket jag tror att turboladdade 4-cylindriga 528i kommer att leverera. Lycka till i valet! | |
| När kommer dom nya Motorerna att sättas in i prod ? | |
|
bilar som tillverkas i september produktionen då kommer 12:orna ____________ Crille |
|
| check :) | |
|
Jag tror nya 520i blir en killer; bra bottendrag iom turbomotor, bättre gångkultur än den 4cyl dieseln (dock inte lika bra som de 6cyl bensin/ diesel), bra trimpotential i framtiden (+528i-nivå) och ett "lågt" inköpspris. Som tjänstebilsåkare, med relativt få privatmil och ett begränsat antal basbelopp att röra sig med så framstår den som klockren. |
|
| Hämtade ut min nya 530d touring men M-paket, komfortstolar, navi pro m.m. i veckan. Underbar bil och framför allt motorn imponerar stort. Diesel-känslan är nästan obefintlig! Ett problem bara: jag lyckas inte lagra mp3-låtar via USB-uttaget i handskfacket som det ska gå att göra enligt manualen. Jag väljer CD/Multimedia och Musiksamling men därefter får jag inte upp några valbara alternativ. Någon som vet vad problemet kan vara? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.