AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
490.792

Nya BMW 5-serie officiell!

Sida 83 av 114
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Haha, det tog skruv Anders....
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Färg i smakhänseende är ju helt meningslöst att diskutera. Däremot om färgens kvalité och känslighet är ju ett relevant ämne att ta upp. Har själv funderat på Sophistogrå men enligt en skribent så ångrar han sitt val. Vet ju av hävd mörka färger är jobbiga att sköta även om jag tvättar ofta. Men det verkar ju som om lacken är känsligare än tidigare?? Kan en försegling underlätta fågelträck osv?

Jonas

BMW-Jonas, jag hade Sophistogrå på min 530d i somras och hade den från början MrCap behandlad och jag kan inte påminna mig att den var speciellt svår. Självklart är den mörkare färgen svårare än en ljus och man får vara himla snabb att ta bort just fågelskiten för den fräter enormt ibland på en mörk bil. Jag anser att en mörk bil MÅSTE lackförseglas för att hållas fräsch, dock är det ändå inte en garanti just för fågelskiten men det håller iaf betydligt bättre.

/Anders
Varför var ni tvungna att diskutera färger? Nu har jag ångest över mitt val av Alpinvit! :)

Vilka andra färger är bra på en 5:a med m paket? Velar mellan silver, de två grå och vit.
Bi
133
Bimmerfrei
BMW 528i F10
Snart 330dA Touring -12
Titansilver utan en sekunds tvekan. Hade tänkt ta den själv men ändrade mig dumt nog till vit. Efter att ha kört två tidigare bilar i titansilver så ville jag väl ha lite omväxling. Men jag måste säga att titansilver och M-paket (gärna med 19-tummare) sitter som en fläskläpp. Enkel färg att sköta dessutom. Tycker alpinvit är snygg men får ibland en ingivelse av att jag har en omålad kärra.

En annan grej förresten. Jag handtvättar (eller spolar) bilen varje vecka men har lik förbannat fullt av små rostprickar på dörrar och akter. Ska ta upp det med BMW.

Ozzi - fick du en schysst deal på 525:an från BMW?
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
I September börjar 530D tillverkas med nya motorn på 258HK. Frågan är om 525D får samma behandling.
Oz
121
Ozzikatten
BMW 530e sedan -20
Nja Bimmerfrei, det blev knappa 10% denna gång.
Oz
121
Ozzikatten
BMW 530e sedan -20
Ett litet inlägg gällande färg: svart tycker jag är förkastligt, åtminstone på sommaren. Jämför svart och vit efter att ha passerat en kort sträcka på torr grusväg. Vitt håller sig bra mycket fräschare. Dessutom tycker jag att 5an är snygg och spänstig i vitt. Så kalla vitdiesel för vad ni vill. ;)
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Man undrar vad fåglarna föredrar -bilfärger i lågkonjunktur eller högkonjunktur?

/J.I.
den var bra Jacky :-)))

/Anders
jhellstrom: Har för mig att jag läste på motor-talk.de att 525d får en fyra i samband med modellårsskiftet i september.
Hittade tråden på motor-talk.de och tydligen är det inga säkra uppgifter, eventuellt dröjer det ytterligare en tid innan modellen drabbas av downsizing. Länk
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Inser ibte hysterin kring att gå ner till fyrcyl. Med 530xd är det ju nära 520d med enbart rwd.
Enligt spritmonitor så drar dock 530xd runt 1l/mil i tyskland men de kanske körs väldigt hårt.
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Bimmerfrei, är du säker på att rostprickarna inte sitter utanpå lacken? Jag har haft sådana sittandes på bilen (minns inte varifrån dom kom) och dom rostar, men går att ta bort med tjärlösare och vips är rosten borta (och hel lack under).
Bi
133
Bimmerfrei
BMW 528i F10
Snart 330dA Touring -12
Mic - kan vara som du skriver. Det är inte precis så att det känns som riktiga rostangrepp är mest irriterad eftersom jag sköter bilen noga. Ska in till BMW på fredag så får de ta en titt.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Så kallad flygrost från dubbdäck finns på alla bilar efter en vintersäsong oavsett hur noga man tvättar och syns tydligast på ljusa lacker. Kan som sagt gå bort vid tvätt med stark avfettning, men oftast ibland krävs polering

BMW CS #5139
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Som förgående talare är det flygrost. järnpartiklar från dubbdäcken som ser ut som rostfläckar, men särskilt synligt på vit och silvrig färg. Frågade Mr cap och de tar bort med en syra, tror de använder oxalsyra.

Sl
86
Slex
G45 X3 30e 2025
Bara att räkna med att tvätta bilen ofta !!! Själv har jag en saphirsvart och som några har sagt ALLT syns men det är ju bara att köra vidare.......

/Alex
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Oxalsyra? Fram med rabarben nu alltså... Får väl offra en paj för att få bort rostprickarna.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Ny tillbehörskatalog tror jag. Lite nya fälgar jag inte känner igen.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.