|
Sida 77 av 114
|
|
|---|---|
|
ryk 330xi: Tackar! Det är Oyster jag har och det är mycket svårt att fånga rätt nyans på bild. Men jag kan säga att det är ruskigt snyggt i verkligheten. Ska försöka ta lite fler bilder i olika ljusförhållanden! Känner igen beslutsångesten, jag velade också fram och tillbaka mellan läderfärger men är väldigt nöjd att jag tog Oyster. Kanelbrun är också schysst, vilken exteriörfärg har du valt? |
|
|
BeemA Tackar för infon. Jag tycker färgen ser sjukt fin ut på dina bilder. Har riktig beslutsångest för just skinnfärgen. Jag har specat med carbonsvart som exteriörfärg. |
|
|
Rabattsatser på Bmw? Vid privatköp verkar man landa på 6-8% rabatt, medans man hamnar på 10-12% kanske ännu mer om man köper bilen genom ett bolag. Går det då att ha bolaget som en fysisk beställare av bilen och genast skriva över bilen på dig som privatperson och betala bolaget köpesumman? Skillnaden i rabattsatser gör ju lätt 20-30 tkr på en ny 520d. |
|
|
Jonasd77 I princip men inte riktigt så snabbt ;-) Kommer inte ihåg exakt tid, men bilen måste stå på företaget ca 3 månader vill jag minnas. |
|
| Det blev en 525D till slut. Skillnad mot den jag har blir nu sportchassi och 18 tum. Jag hoppas diesel kommer att överraska mig positivt. | |
|
Ozzikatten, har det gjort för mig :) men ibland kan jag sakna en högvarvig motor;) //Robban |
|
|
Hej Någon som har nys om hur det funkar med en Urban Jungle Duo i bagageutrymmet på en F11? Mvh Arese |
|
|
Sitter och specar en 520d sedan men råkar sedan se diskussionerna om en miljöbilsvariant. Några funderingar om detta: Först, jag undrar dock hur den kommer att bli att köra? Skillnaden i hästkrafter mellan "vanliga" 20d i 3-serien och mijöbilsvarianten är ju ändå nästan 20 hk. Om det blir en liknande lösning med 5-serien som ju är betydligt tyngre undrar jag hur det kommer att påverka körupplevelsen. Jag hade en 520d (touring) som hyrbil för en vecka sedan (200 mil :-) och den kändes kanon att köra, men man ville ju snarare ha mer hästkrafter, inte mindre. Med mindre hk behöver de säkert också göra rpm/nm-kurvan ännu "smalare" än den är nu vilket kommer att resultera i tätare växlingar. Dessutom, hur mycket billigare blir det egentligen? Själva dieselförbrukningen är ju optimerad för 70-sträckor enligt EU-cykeln och man kan ju undra hur lågt det går att komma med normal körning och hur mycket det skiljer sig från en vanlig 520d. Jag körde landsväg + stadskörning på 0,6 prick med hyrbilen (ca 1000 mil) utan att ens tänka på eko-körning vilket ju får ses som väldigt bra då min 120d -07 ligger på 0,55 efter 12000 mil! Skatten är ju gratis i fem år, men eftersom den drar så lite så är väl skatten ca 2000 kr/år (?) vilket blir 10 000 efter 5 år. För en bil runt 450.000-500.000 känns ju inte det som extremt mycket, särskilt om det påverkar körupplevelsen negativt. Dessutom får man ju säkert med specialfälgar som man ändå måste byta av estetiska skäl ' däck och då är man ju hastigt och lustigt back ca 10.000-15.000! I övrigt har i alla fall vi här uppe (Umeå) inga som helst andra fördelar av ha miljöbil så frågan är om det är lönt. |
|
|
Totalekonomi är ju alltid svår, för att inte säga omöjlig, att beräkna. Andrahandsvärdet för ED-versionen påstås bli mycket bra då bränslekostnaderna stiger hela tiden, men det blir bara en, i och för sig välgrundad, spekulation. 320d ED visade sig ju ett oberoende test ge 173 hk vilket ju räcker till även i 5-serien. Personligen tror jag att en kommande 520d ED blir en verklig storsäljare, men själv kör jag gärna BMW med sexor. |
|
|
Redan vanliga 520d är snål så det fåtal cl du sparar per mil i en eventuell ED-version under verkliga omständigheter summerar säkert inte upp till några stora summor. Bilen i sig kostar ju ganska ordentliga pengar i inköp så bränslet kommer vara av underordnad ekonomisk betydelse. Jag skulle också råda dig att testa en sexa innan du bestämmer dig. Blir en helt annan bil... Mvh Arese |
|
|
Länk |
|
|
qsacage: tack för det! Jag kan inte säga att jag håller med dig egentligen på någon punkt :) Hade bilen du testade sportautomatlådan? Jag tycker den funkar mycket bra med just 20d-motorn. Den svarta standardpanelen är det väl bara hyrfirmorna som kör med? Jag har haft en 325Ci -04 så självklart saknar jag också 6:an. Jag har givetvis också testat F10 530d och 535i. Visst, det är betydligt bättre motorer, MEN de kostar också ca 100.000 mer. Om man till det lägger ökade kostnader för i stort sett allt från försäkring till skatt så blir det svårt att räkna hem. Kör man dessutom som jag 3500-4000 mil/år så är inte förbrukningen ointressant heller. Det enda jag egentligen inte gillar i den nya 5:an är instrumentpanelen som ser lite platt ut på något sätt. Där känns det som Audi ligger före med A7:an t.ex. med en stor högupplöst färgdisplay mellan mätarna. |
|
|
Min tes är att ju mer man kör, desto viktigare är det att ha en trevlig motor. Nu är inte jag den som analyserar sönder den ekonomiska sidan av bilägandet (då köper man nog inte en ny BMW). Det är dock så att beroende på förutsättningar så kan bensin/diesel-jämförelsen falla väldigt olika ut. Ok äger du bilen själv så är det ju enkelt. Har du bilen som förmånsbil och betalar bränslet själv så kan ju avdrag för resor till och från jobbet samt bränsleersättningen för tjänstemil påverka ganska mycket. Då blir skillnaden mellan verklig kostnad för diesel resp bensin ointressant utan skillnaden mellan ersättningen (i mitt fall 6,50 el. 9,50 kr/mil) och den verkliga kostnaden det som är av vikt. Mvh Arese |
|
|
Har haft min 520d m-sport (F11) med sportautomat sedan en vecka tillbaka och är supernöjd. Är det någon som har chippat sin F10/F11 520d? Har/haft Audi bilar med BSR-chip som fungerat väldigt bra. Någon som testat t ex KCR box eller något annat kul som ni kan rekomendera? |
|
| Greven: en junkbox typ kcr skulle jag aldrig sätta i en nyare bil. Gör det ordentligt om du nu ska trimma. | |
| Vtec möjligtvis! (220 hk, 460 nm) | |
| Snygg med 21" Länk och snygga fälgar | |
|
Sitter och funderar om jag ska slå till på en 520dA m-sport lätt begagnad hos min BMW åf. Den har gått 1500 mil och är tillverkad september 2011. Den har nästan precis den konfigurationen jag har funderat på i en ny bil så när som två saker. * Hifi DSP * Sport Automat Något enstaka stenskott har det även hunnit bli på motorhuven. Kommer dock märkas mindre när de har rekondat den och lagt i märkena. Utrustning: * Carbonsvart Metallic * Automat * Dragkrok * Hifi pro * Comfort paket * M-sport med 19" M fälgar * USB Hur mycket bör en sådan vara värd hos handlare samt kommer man störa sig på att det inte är sportautomaten? |
|
|
Tror inte du kommer sakna sportautomaten i en 520, dessutom finns det ju ett sportläget på vanliga lådan. Har den vanliga på min och tycker det fungerar bra. Hifi PRO är helt ok men jag hade gärna haft hifi dsp då jag hade dynaudio i förra bilen som är klart bättre än hifi PRO. Tror att om du ska hitta en med hifi dsp så kommer det nog vara en välutrustad bil då jag inte tror det tillvalet är så vanligt på 520. Antar att det är en 2010 du kollar på? Annars har den ju vettiga tillval, svart är riktigt snyggt men oerhört jobbig färg.. //Robban |
|
|
Robban: Sportautomaten är främst för den snyggare växelspaken+damasken :) Hifi DSP känns dock mer och mer som nödvändigt då jag jag upplevde Hifi pro rätt så tunt på provkörningen idag. Gav en känsla av konstant loudness även med bas och diskant ställda på +/- 0. Har också läst om att carbonsvart är ett helvete att hålla rent, vilket inte är en fördel för mig som aldrig tvättar själv utan lämnar bort den. Jag kommer nog be handlaren räkna på en nybeställning då skillnaden på ny och beggad endast blir 20kkr med avtal nu när bluetooth och larm ingår i comfortpaketet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.