|
Sida 75 av 114
|
|
|---|---|
|
520d ED är inte släppt ännu, även om många talar om den och fått uppgifter om att den är på gång. Mitt tips är att den kommer efter sommaren. Orsaken att den dröjer är att man säljer så bra av F10/11 ändå, samt att 320d ED sålt så enormt bra att motorerna inte räcker till innan man ökat produktionen avsevärt. Inte ens 1-serien har ju fått den motorn ännu (den kommer säkert i nya F20). Kolla med din återförsäljare, han kanske vet mer. Man hade information i München nyligen för svenska återförsäljare. |
|
| Fast visar det sig att man inte kan ha drag på 520d EDE heller då flippar jag ur och köper den vanliga i alla fall. Måste ju ha drag på en av bilarna i alla fall. På 320d EDE fanns det inte som tillbehör i höstas i alla fall. | |
| Hur låter det att beställa 523 med M-paket? | |
| Fel. Den motorn är inte värd pengarna. 528:an tycker jag är minsta motorn man kan nöja sig med i nya 5:an. | |
| Ni som har köpt 525d, vad är fördelarna med den i jämförelse med t.ex. 528:an? | |
|
Nu har inte jag köpt någon 525d men jag skulle tro att fördelarna är *Lägre förbrukning *Lågvarvsstark karaktär som vissa föredrar. *Vissa förmånsbilar måste vara diesel om motorvolymen överstiger 2 liter. Två av mina arbetsgivare har haft sådana regler. *Möjligheten att chippa. Det är väl de fördelar som jag direkt kommer att tänka på. |
|
|
Gick från en Passat R36 och måste säga att jag är grymt nöjd med min 525d, nu köpte jag en lagerbil och hade nog beställt en 530 d om jag lagt en beställning..Men jag ville fortfarande ha någorlunda skönt ljud från motor och skippade därför 520 d. Prestandamässigt saknas naturligt en del på toppen jämfört med R36:an dock så går ju 525:an bättre i de flesta vardagssituationer pga vridmomentet. Sedan blev även bränsletörsten orsaken till att jag valde diesel, inte så mycket för kostnaden utan mer för att jag blev trött att tanka efter ca 40-45 mil. //Robban |
|
|
Har precis beställt en 520d touring med m-paket. Frågan jag har ska man välja EDC eller inte? Någon som vet om det är så bra som t.e.x AutoMotor Sport skriver. Är det värt de extra pengar det kostar? Återförsäljaren har inga bra svar till mig. Tacksam om någon på detta forumet kan något om detta. |
|
|
EDC är en märkbar förbättring - själv var jag helt lyrisk efter 200 mil i min lånebil; jisses vad den bjöd på komfort på motorvägen och skönt tight fjädring på småvägarna. Bilen jag hade som långlån var en F11 520dMA med EDC. Om det sedan är värt prisstillägget är upp till var och en... ---- BMW CS #6212 |
|
|
Oxxikatten - 523:an är en mysig motor som gör en klart godkänd insats med tanke på betingelserna. Om du skall ha bilen som bruksbil är det absolut inget fel på den motorn, men det är inte en motor för den gasglade som vill ha lite "kul"... ---- BMW CS #6212 |
|
|
Dags att köpa nya glasögon... "Ozzikatten" skall det ju vara! ---- BMW CS #6212 |
|
| Nu står det mellan 528 och 525. Velar hit och dit och kan inte bestämma mig... Please, lite mer input! | |
|
Mellan de två modellerna som du skriver om så skulle jag välja 525d, ex. vis av ekonomiska skäl. Den har lägre förbrukning och sannolikt betydligt bättre andrahandsvärde, allt annat lika. /Anders |
|
| Hur skiljer sig komforten vid långfärd mellan originalchassi och sportchassi? | |
|
Uppgifterna om 520 ED låter väl nästan för bra? Det skulle ju isåfall vara en sänkning med ca 15% jämfört mot vanliga 520d. |
|
|
Avståndet mellan 520d och 520d ED är/blir ungerfär samma som avståndet mellan 320d och 320d ED prestanda- och förbrukningsmässigt. Man ska komma ihåg att BMW lägger ner enorma summor på att komma ner i förbrukning utan att tappa prestanda, så en kommande 520d ED blir resultatet av ytterligare forskning. Jag tror att en 520d ED skulle höja försäljningen dramatiskt för 5-serien vilken ju redan säljer mycket bra. Utrymme, komfort, kvalité och ekonomi blir de viktigaste egenskaperna snarare än "sportbilskänsla". |
|
|
Själv väntar jag tills 525D får samma optimeringar som 530XD fått innan jag överväger en beställning. Då lär det inte skilja mycket i förbrukning mellan 520D och 525D. 528i drar högst troligt rejält mer med bränsle än en 525D, särskilt om man har automat också. Vad gäller förbättringar så är BMW precis likadan som alla andra, vid lanseringen av en ny bilmodell spar man givetvis på krutet vad gäller nya effektiva motorer tills 1-2 år efter lanseringen. Inget konstigt med detta. |
|
| Kan man tänka sig manuell låda på 525:an? | |
|
Skulle inte välja en diesel utan automat, dieselns karaktär passar mycket bättre ihop med automaten. //Robban |
|
| Jag har skrivit en del om 525d vs 528i på forumet och jag skulle inte ta dieseln om jag fick välja igen. Visst lägre soppaförbrukning och bra vrid på lågvarv det är de enda fördelarne. Nackdelarna är trist ljud, blir aldrig varm på vintern, dåligt drag på toppen, får växla jämnt, vibrationer mm. Ta en 528i | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.