AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
490.795

Nya BMW 5-serie officiell!

Sida 72 av 114
Kallstarter och korta körningar är välkända som olämpliga för partikelfiltret. Som tidigare diskuterats så är Webasto en fördel för unvikande av kallstarter.

En enda kallstart, brukar vissa påstå, ger lika mycket slitage som 50 mils landsvägskörning - kanske en väldigt ungefärlig siffra avhängig oljekvalité osv. men ändå ett förhållande värt att komma ihåg dessa kalla vinterdagar.
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Mitt fall löste sig trots att det tog ett par timmar :) Nu går bilen som den skall igen, han sa att olika dieslar även kan ha påverkan på filtret och självklart då körstil (vart man kör, hur långt och länge och på vilket sätt man kör osv..).

B5 BiTurbo F11 skall visas på Geneve, någon skall dit?: Länk Lär kanske vara valet för de som vill uppdatera sig från M5 E61 trots V10 avsaknaden men med tanke på att det än så länge bara rör sig om en sedan version av M5 F1x.

Annan länk med hur F10 byggs i fabrik, kan inte förstå hur väntetiden är så lång som flera månader ibland när det bara tar 2:51 minuter att bygga den ;) Länk
St
1.200
Stilren

Länk Detta är också rätt intressant! Handlar om tillval 6NR - utökat iPhone stöd med Facebook, Twitter, Webradio osv. Vad hände med att skärmen skulle visa Album-cover art osv. när man spelar via iPhone/iPod, funkar det nu i dagsläget?
Re
270
Rennwagen
Tesla Model S 2024
Porsche GT3 RS
Efter tre försök lyckades BMW äntligen fixa den frusna förardörren (spärrade/stängde inte dörren i stängt läge) som gjorde att jag fick åka runt och hålla i den till dess det tinat. Sedan har jag fått programvaran uppdaterad och därmed bl.a. ny bild i displayen för backsensorn.
För de som väljer mellan bensin och diesel i tråden så råder jag dem till att ta bensin. Körkänslan är värd den högre förbrukningen. Dessutom är dieseln iskall en så här kall vinter.

Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Stilren: cover art visas när iphonen/ipod är kopplad via usb. Men med 6NR kommer man få upp hela interfacet och möjlighet med coverflow, genius spellistor bla.

//Robban
545i nästa år?

Det talas nu alltmer om en 545i, tri scroll(?) turbosexa, nära släkt med den 4 cylindriga N20-motorn ,som efterföljare (på många marknader) till 550i. Den vidareutvecklade sexan ska ge ca 368 hk och 525 Nm/1200 varv. 545an skulle bli ca 150 kg lättare än 550i och därmed få likvärdiga prestanda men med en väsentligt lägre förbrukning. 545ixDrive 0-100 på 4,8 sek verkar vara en rimlig gissning.

Den som vill ha en V8 får ställa sig i kön för den nya 580 hk M5an, men då lär det givetvis gå åt lite mer bensin, dock mindre än gamla M5an (V10). 535an lär väl finnas kvar ett tag till med ca 300 hk, dock med lite mindre förbrukning.

Hur många skulle sakna V8orna?
Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
Jag skulle sakna V8'an. BMW kan gärna bygga en 545i med rak 6:a men hoppas dom i så fall lämnar kvar 550i
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
332: Jag skulle, och kommer alltid att sakna V8orna.
Klart man kommer att sakna V8:or liksom man kommer att sakna de mindre sexorna. Det är inte lite som offras i miljöspökets tecken...

mvh/ Anders
Jag förstod att en hel del gillar V8orna. När BMW gjorde sitt första försök att "ge sig på Mercedes" efter kriget var det just med V8or när Mercedes endast kunde erbjuda sexor. BMW blev dock "brända" på sin dyra strategi och var nära att förlora hela företaget till just Mercedes. Först på 90-talet vågade sig BMW på V8or igen, mycket pga USA-marknaden vilken inte helt "litade på 6or".

Det märkliga nu blir ju att man kan få artificiellt (digitalt) V8-ljud från vilken motor som helst (tom från en liten Mini Diesel som demonstrerats). Med sexans mjuka gång och enorma vrid från 1200 varv går det säkert att "lura många" att det sitter en V8a under huven. Inte så lite löjligt tycker säkert många, men det skulle inte förvåna mig om dessa "tillsatsljud via stereon" blir vanliga. Man kan ju även få en fyra eller sexa att låta som en tolva osv. Man väljer bara via idrive vilket ljud man vill ha. Vill man ha ett formel 1-ljud går detta bra (svärmor kanske bara vill åka med en gång!). Gillar man M3ans eller M5ans ljud är det inga problem liksom historiska bilar som 328MM, 318-sexan, 507an, E9 CSL osv.

Ännu roligare kan det kanske tyckas bli om man vill få sin 760i att låta som en fyra (7-serien kommer snart med 2-litersfyran på 245hk) för att låtsas mer modest i sitt motorval.

Hursomhelst blir nog V8an mindre vanlig och sexan mer naturlig i de större modellerna. BMW ska dock ha allt beröm för sina V8or, de var ju först med V8or helt i aluminium redan i mitten på 50-talet. Dessa bilar gick så tyst att man inte behövde skruva upp radiovolymen eller höja rösten i 170km/h. De var på den tiden Tysklands snabbaste sedaner.

To
141
Tomas Stadler
750iL -99
530i Touring -01
Jag tycker det är synd att BMW satsar på bensinturbo. Om man bortser helt från det faktum att en bensinturbo har en irriterande turbofördröjning har det enligt min mening inga fördelar miljömässigt. Tvärt om vad många tror kommer en bensinturbo aldrig vara lika bränsleeffektiv som samma motor utan turbo, däremot kommer turbomotorn få högre effekt. Detta beror på att turbomotorn alltid måste ha lägre kompression än den utan turbo. Däremot kan en sexa med turbo få lägre förbrukning än en V8 utan turbo. Detta beror på att V8 har större inre friktion. Läser man noggrant på tyska forum så drar den nya 750 V8 turbo (4,4 liter, turbo, 408 hk) märkbart mer än gamla 750 V8 (4,8 liter, 367 hk). Enligt min mening finns det inga riktiga miljöargument att ha turbo på en bensinare, speciellt stora motorer. Gemene man tror däremot att turbo är bränslesparande och därför går turbo hem marknadsföringsmässigt. När det gäller turbo på diesel är det därmot precis tvärt om. En diesel blir alltid mer eller lika bränsleeffektiv med turbo än utan, detta bl.a. beroende på att kompressionen kan vara likvärdig med eller utan turbo.

Ni som har kört samma motor med och utan turbo en längre tid (330 e90 och 335 e90 t.ex.), hur är er erfarenhet gällande bränsleförbrukningen?

Mvh

Tomas
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Vart är världen på väg? ;) BMW 7-serie och MB S-klasse med fyror! Hrrmf!
Någon som vet vart man kan beställa svarta Hartge eller hamman fälgar till F11?

Finns ju självklart på deras hemsidor men hittar ingen stans att beställa online. alloywheelsdirect har ju hartge men "bara" i silver. Någon som har förslag på bra fälg sidor i tyskland eller uk?

When Batman takes a vacation he does the Gumball
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Apropå Webasto som inte värmer motorn: Det måste ju vara fullt möjligt utan större problem att koppla om slangarna en aning /ventilerna så att den värmer motorn också?
St
1.200
Stilren

Wsemme, hör med Alloywheels via mail så kan dom nog ta fram ett set svarta åt dig då dom är Hartge återförsäljare. Det är samma fälgar, bara annan finish så det är nog bara ett annat art.nr som dom inte har på hemsidan (ännu).

Annars ska det gå att lägga order via Hartges hemsida, så be om en offert hos dom så hittar dom smidigaste lösningen åt dig :)
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Enligt Bilia i göteborg så värmer bränslevärmaren som originalmonterats motorn också.
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Det var inte vad dom sa till mig när jag hämtade ut min bil.. Detta måste kollas, verkar dumt att inte ha det..

//Robban
Bränslevärmaren värmer kylvattnet i dom allra flesta fall,vilket innebär att både motor och kupe blir varma i samma takt.Annars blir den ett skämt.
Jag håller med dig Rennwagen skulle jag göra om köpet skulle jag välja en besinare mer BMW. Har svår att vänja mig vid diesel knacket under vintern och som sagt motorn är iskall. Har fundert på på köpa sommarhjulen från Alloy Weels nu då pundet faller fritt men underar på tysta och bra däck. De har ju några att välja mellan. Någon som har något förslag.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Rennwagen, vad menar du med att dieseln är iskall en sån här vinter?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.