|
Sida 71 av 114
|
|
|---|---|
|
Gitarrjohan - dieslarna kommer att bli dyrare pga av Euro6-regler, osäker hur mycket av den kostnaden som de kommer att lägga på de stora motorerna - en gissning är att man tar ut en mindre extrasumma på de små för att behålla en konkurrensduglig nivå gentemot bensinarna och låter de större dieslarna ta en större del av kostnadsökningen. Til syvende og sidst är det fråga om känsla - gillar du 528:an är det bara att slå till. Själv valde jag 530i istf 530d i min E61:a just för att hjärtat sade så. Snart kommer ju antagligen 523:an att ersättas med en fyrcylindrig motor, så passa på att köpa 6 cyl medan det fortfarande är möjligt... ---- BMW CS #6212 |
|
|
Jag kan bara hålla med, men 528an blir nog fyrcylindrig till hösten så det kanske är lika bra att beställa man inte vill ha turbo på sin sexa. Fyrorna är ju på intet sätt dåliga - tvärtom - men BMWs sexor har ju varit mycket svåra att motstå ända sedan 30-talet! |
|
|
Man får inte glömma att vägskatten sänkts då pumpskatten på diesel höjts. Betalar endast 3300kr/år för min 525:a. Är väl egentligen bättre att det blir helt neutralt mellan bensin eller diesel. //Robban |
|
|
Kollade på BMW Tysklands konfigurator och såg att dom har uppdaterat nu. Dock så fanns det ingen 550 touring :( Är det säkert att den ens kommer? Skulle sitta fint med en 550it som familjekärra. ;) Sen en till fråga: Vet någon hur den uppdaterade 528an kommer prissättas? Själv så tycker jag att den bör bli prissänkt jämfört med nuvarande 6an. |
|
| Det är ju marknadsmässiga priser som inte står i proportion till tillverkningskostnader och liknande. | |
|
Bensin eller diesel? Känns som den eviga frågan för tillfället. Under de senaste åren har även bensinarna blivit riktigt bränsleeffektiva, men det är som flera nämner ovan, känslan som borde avgöra. Jag kör BMW för att jag helt enkelt älskar att KÖRA bil. För mig är totalintrycket enormt viktigt och motorkaraktären en stor del av detta intryck. Jag upplever dieslarna som något "tråkigare". Är bränslesnåla, går bra men för mig saknas det där sista som hör till en BMW. Jag tror helt klart att en 528i, gärna manuell :-) är en av det trevligaste alternativet för F10/F11 om man gillar aktiv körning. När jag beställde min F11:a fanns inte 528:an. Därför blev det en 535i, vilket jag inte ångrar en sekund. Motorn beter sig nästan som en sugmotor, med enbart minimal effektfördröjning samt bra varvvillighet. Och dessutom sjunger den trevligt på höga varv! Jag tycker också att det är tråkigt om BMW:s fantastiska 6:or ersätts av 4:or. Dessutom tycker jag det är konstigt att det ska ligga en 3-liters 6:a i en 523:a, men en 2-liters 4:a i 528:an. Känns som om det borde vara tvärtom! |
|
|
Möjligen att 523i ersätts av en fyra. Men jag har svårt att se att man byter motor så tidigt i modellcykeln? Vridet i en bensinfyra lär knappast bli speciellt upphetsande i en så tung bil. Förstår inte riktigt vem som ska köpa en 5-serie med bensinfyra? Dieselfyran har ju ett helt annat vrid och alla lär köpa den. Det har ju pratats i många år om att sexor ska ersättas med fyror. Faktum är ju att BMW satsat en hel del resurser på att förbättra sexornas bränsleeffektivitet och jag tror inte att 3 liters versionerna kommer försvinna inom kort. En av biltidningarna, kommer inte ihåg vilken. testade rätt nyligen en 325 med 3liters sexa mot flera konkurrenter med 2liters turbo och BMW var snålast i verklig körning. |
|
|
RE: jag kan lova dig att du inte heller blivit besviken om du köpt en 535d F11, då den enligt mitt tycke har både kraft, prestanda och dessutom enormt bra bränsleförbrukning jmf med 535i. /Anders |
|
|
Det är inte modellcykeln som gör att man byter/ev. kommer att byta ut sexan i 523i - utan en reaktion på kravet att minska utsläppen och därmed undgå alt minska straffavgiften från EU. Eftersom det sammanlagda värdet bygger på vilka modeller som säljer mest går det att behålla V8:or i top-of-the-range programmet, men de bilar som säljer mest måste vara snåljåpar - och då är 523:an absolut i riskzonen. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Webasto och andrahandsvärdet. En kollega som just bytt sin E61:a mot en ny F11:a berättade att han enligt sin försäljare fick mer tillbaka än den ursprungliga kostnaden för för Webasto på E61:an vid inbytet. E61:an blev dessutom såld innan den hunnit lämnas in då kunden var extra angelägen om just Webastovärmaren. F11:an var även den givetvis utrustad med Webasto. Undrar om om det är de hårda vintrarna som bidrar till den stora efterfrågan på Webasto - Vw, Skoda, Audi säljer tydligen så mycket nytt med värmaren att det råder beställningsstopp på detta tillbehör inom denna koncern just nu enligt Tekniken Värld. Min nöjde kollega retar nu folk med att "han får betalt för att ha varmt i bilen" och samtidigt får ner bensinförbrukningen/motorsltaget! Vad har ni andra för erfarneheter? |
|
|
Problemet gäller ju tyvärr även 5-serien, dvs att man inte får inmonterat motorvärmare. Jag beställde detta inmonterat redan i oktober innan jag hämtade ut min bil men fick bara kupédelen inmonterad (vilket iofs också är skönt då man sluppit skrapa rutor och satt sig i varm bil hela vintern) men motorvärmaren har endast fått ett artikelnr hos Defa, men går ännu ej att leverera...ännu mindre få inmonterat. Erfarenhetsmässigt så tycker jag köpare ofta frågar numera om det är motorvärmare i bilen när man skall sälja den. /Anders |
|
|
Allt fler har tydligen "tänkt om" dessa senare hårda vintrar och beställt värmare, därav en bristsituation. När det gäller F10/F11 så har den ju sålt över all förväntan vilket tyvärr skapar tillbehörsbrist. Tillval brukar ju annars inte ha så stort andrahandsvärde - kanske vore det bättre om bilarna hade mer som standard, då till ett högre ingångspris än för en naken bil idag. Som sagt, den hårda vintern talar sitt tydliga språk - xDrive hör nu enligt BMW-handlare till det som man får tillbaka pengarna på med råge vid inbyte, något man kanske ska komma ihåg när man kryssar i tillvalen. Om man "får betalt för" att köra xDrive i framtiden vet vi ju inget om ännu, men mycket talar nog för att det förblir så i Sverige. Bara man inte byter bort bilen i Spanien, vilket dock kanske inte hör till vanligheterna. |
|
|
jag har motorvärmare med kupeuttag i min ? monterat av åf innan leverans. |
|
|
Anders Är helt övertygad om att jag blivit nöjd med en 535d. Är en fantastisk kombination av prestanda kontra bränsleförbrukning! Men jag skulle sakna karaktären i bensinaren med det bredare varvtalsområdet. Då jag dessutom föredrar manuell växellåda, tycker jag att motorkaraktären i min 535i passar perfekt! Men absolut, 535d är ett mer förnuftigt val! I och för sig är det nog svårt att kalla några av våra bilar för förnuftiga ;-) |
|
|
5-seriens utmärkelser hopar sig. Frågan är om någon bil fått mer. Nedan kan ni glädja er åt meritlistan som den ser ännu så länge. Lieblingsauto der Deutschen (ADAC Gelber Engel) “Auto Bild” Wertmeister 2011 Großer Österreichischer Automobilpreis Sicherstes Fahrzeug seiner Klasse im Euro NCAP Crashtest Sicherstes Fahrzeug seiner Klasse im US NCAP Crashtest “Top Safety Pick” des Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) in den USA “Most wanted Business Car” in den Niederlanden AutoWeek Satisfaction Award “Premium Car of the Year” in Frankreich Business Car Award in Großbritannien Business Car of the Year in Großbritannien “What Car?” “Car of the Year Award” für den 5er Touring Scottish Diesel Car of the Year Executive Car of the Year Award für den 5er GT “Best Executive Car” der Zeitschrift “Fleet World” “Best Executive Car” der Zeitschrift “Auto Express” GOOD DESIGN Award red dot award iF Product Design Award Designpreis der Bundesrepublik Deutschland “Auto Bild” Design Award “Auto Zeitung” Design Trophy Klassensieger bei den “Best Cars 2010″ der portugiesischen “Auto Hoje” Car of the Year in Großbritannien Car of the Year in Portugal Car of the Year in Bulgarien Car of the Year in Mexiko Car of the Year in Thailand Car of the Year in Neuseeland Car of the Year in Singapur Car of the Year Award in Taiwan Goldenes Lenkrad in Bulgarien und Rumänien “Golden Klaxon Award” in Russland “Best Business Car” in Russland “Best Saloon Car of 2011″ in Israel “Premium Car of the Year” beim “Car India Award 2011″ “Premium Car of the Year” beim “Business Standard Motoring Award” “Premium Automobile of the Year” des indischen “CNBC Overdrive” “Premium Sedan of the Year” beim “NDTV Car Award 2011″ “Luxury Prestige Sedan of the Year” beim “Economic Times Zigwheels Award 2011″ “Best Executive Car of the Year” beim indischen “Top Gear Award 2011″ “Best Car Award” der Zeitschrift “Carro” in Brasilien “Best Imported Car” der Zeitschrift “Car Magazine” in Brasilien “Car of the Year” des australischen Magazins “Drive” für den BMW 535i “Automotive Quality Award” in Thailand “Executive Sedan of the Year” des Magazins “Top Gear” in Hongkong “Best Executive Sedan” des “Automobile Magazin” in Hongkong “Best of European Executive Sedan” vom “Car Plus Magazine” in Hongkong “Family Car of the Year” der Zeitschrift “Top Gear” in Bulgarien und Rumänien “Family Car of the Year” der slowakischen Zeitschrift “Auto Magazine” “Autocar ASEAN Award” in Malaysia “Top Gear Indonesia Award” “Top Player 2010″ im polnischen “Fleet Magazine” “Company Car 2010″ in Tschechien “Innovation Award” des ungarischen Magazins “autopult” |
|
|
RE: men vi har ju väldigt trevligt också när vi kör och åker :-)) Valde ju också mellan 535i och 535d men valde just förnuftvalet, dvs tänkte jag har bättre andrahandsvärde på dieseln. /Anders |
|
|
Så var det dags för byte av vindrutan på min f11. Körde till Österrike och tillbaka. En tur på ca 300 mil. När jag bara hade någon mil kvar tills jag var hemma igen så fick jag ett rejält stenskott nere i vänstra hörnet av rutan. Hoppades på en lagning men morgonen efter var det redan en spricka. That's life! |
|
|
Hur långt räknar ni som har dieslar att köra/år? Tänker mest på det faktum att partickelfiltret kan bli/blir igensatt då man oftast kör kortare stäckor då filtret ej hinner uppnå rätt arbetstempratur. Filterbyte är ju en kostsam sak, ca 15-20´. Kanske är så att det trots korta körsträckor inte är ett problem före ca 15´körda mil och då är det inte¨mitt¨problem (har bytt bil). Det finns ju även de som förespråkar ¨rengöring¨ av filtret men det tycker jag är fel då jag tillhör de som vill följa tillverkarens rek dvs byte i så fall. Kör man, som jag, endast ca 1000-1500 mil/år kanske skall satsa på en benzinare?? Mvh |
|
| Passa222: Jag kör ca 5000 mil om året. Byter bil var tredje år. Alltså efter ca 15000 mil. Jag kör nu diesel för första gången och är dåligt insatt när det gäller partikelfilter..... | |
| Passo222, kul att du nämner det idag då min tjänste Passat gav upp partilelfiltret igårkväll, så dom går igenom bilen på verkstan just nu. Någon som vet hur lång tid det kan ta? :) Skämtåsido, var tydligen även på nyheterna igår just om hur korta sträckor påverkar partikelfilter och att rep kostnaden inte är så skoj! Hoppas firman jag jobbar åt tar detta :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.