|
Sida 66 av 114
|
|
|---|---|
|
Lämnade in bilen på Mr Cap behandling idag och det var svårt att lämna ifrån sig bilen.. Köra Ford Fiesta i ett dygn tar på hälsan ;) //Robban |
|
Terry N |
robgus: Grattis till bilen, vilken fin spec! Skulle valt samma rakt av, kanske ev ljudet som du nämner, men där har jag för lite kunskap och testande på bmws nya system för att uttala mig, får man fråga hur mkt rabatt man får på en så kärra? (kanske står tidigare i tråden) Ha det bra med bilen! /Terry |
|
xDrive med DPC? Det ryktas om att F10/F11 kommer att erbjudas med DPC, kanske både med och utan xDrive - någon som vet mer? Testbilar (F10) har rullat länge med denna utrustning som ju tex X6an erbjuder. Några tiondelar ger ju DPC i slalombanan - här tänker vi kanske mest på uppträdandet i halka. Nya M5an skulle även den ha nytta av DPC. |
|
|
Äntligen har BMW fattat att de ska utnyttja sin fina DPC till fler bilar och inte bara X6:an. /Janne |
|
|
Terry: Privatköp 7%.. //Robban |
|
|
Någon som har möjlighet att väga 350m-fälgen resp. 351m-fälgen? (18" resp 19" m-pakethjul) Finns inte med på felgenkatalog. |
|
| Nu är bilen inlämnad hos Autostripe för montering av stenskottsfilm på front, huv, speglar mm. Ska bli mkt spännande att se resultatet och hur pass bra det fungerar. F10/11 verkar väldigt känslig för stenskott redan efter 250 mil har jag fått ett antal på huven. Jag återkommer med rersultat. | |
|
Lycka till Rob1! Jag fick min plastfilm borttagen i går. Hoppas du får en annan kvalitet än den jag fick. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Enligt min granne som nyligen beställt en 535dxDrive med leverans i höst kommer det troligen att gå att lägga till DPC till denna bils beställning. Anledningen till att DPC kommer på denna bil (troligen som tillval på alla F10/F11) är det enorma momentet på 535d (något över 600Nm) som gör att drivkraftsfördelningen är extra intressant. Preliminärt kommer den att göra 0-100 på 5,4 sek och dra 0,56 blandat, värden som måste vara oslagbara i denna storleksklass. Vi talar alltså om M-prestanda på en stor bil som lätt bör gå att köra på under halvlitern på landsväg. Är det någon som har erfarenhet av DPC i halkan? |
|
|
Lite bilder på nya kärran Länk //Robban |
|
|
... när X-drive fås med PDC kan man undra varför köpa bakhjulsdrivet överhuvudtaget... ---- BMW CS #6212 |
|
|
"DPC". Attans! ---- BMW CS #6212 |
|
| Vad är dpc? | |
|
Dynamic performance control The X6 marks BMW's first use of its new Dynamic Performance Control system, which works in unison with xDrive all-wheel drive (both are standard on the X6). DPC is a drivetrain and chassis control system that works to regulate traction and especially correct over- and understeer by actively spreading out drive forces across the rear axle. Torque is split not only between the front and rear wheels (xDrive) but also from side to side at the rear for improved agility and added stability (through the DPC rear axle). The DPC differential features clutch packs on both output sides that are actuated by an electric motor. The clutch pack activates a planetary gearset which causes one wheel to be overdriven. A conventional control system will use the brakes to reduce the speed of the faster moving wheel (which is the one with less traction)and reduce engine power. This leads to increased brake wear and slower than optimal progress. The DPC system speeds up the slower moving wheel (the one with the most traction) in order to maintain stability when needed. For example; while turning, the outer wheel is overdriven to provide greater acceleration using the traction advantage through the dynamic loading of the outboard wheel in cornering. In an oversteer situation, the inner wheel is overdriven to regain traction balance. //Robban |
|
|
Robban; grattis till nya kärran, en mycket fin bil! Jag tycker personligen att F11 har en ännu snyggare/exklusivare look än F10. Mycket lyckad i silvermetallic. Dina vinterhul är helt ok men den kommer bli super med 19" (20"?) sommarhjul. Kolla bilderna på Anders Med Känsla = snyggaste hjulen hittills? |
|
| DPC är sedan ett gäng år en community här i sverige som heter. Diesel Performance Club. Tyvärr så har BMW stulit våran förkortning och kan vänta sig en rättsproccess inom kort. ;) | |
|
Vilket dråpslag mot BMW från den svenska klubben! Man förstår inte hur München ska hämta sig från detta! Skämt åsido - det kul att någon har humorn i behåll denna tuffa vinter. DPC har nästan uteslutande utvecklats/testats i Arjeplog så lite ära kan vi kanske tillgodoräkna oss. Stavningen "Fålkvagn" tycker jag passar märket perfekt - har du ingen "Ådi" också? |
|
|
Gubb-/komfortversion av 520d Touring beställd idag. Inget M-paket, inga hårda stötdämpare eller stenhårda 20-tummare. Komfortabel motorvägskryssare är mottot. Leverans i april. Spec: - Sophistogrå metallic - Läder Dakota Cinnamon - Comfortpaket - Takreling aluminium borstad - Sport-automatlåda - M-sport fetare ratt - Sportstolar - Stora ljudanläggningen - USB-port - Individual tonade rutor - Vindruta grå överkant - Dragkrok - Larm Hade förstås helst velat ha en 6-cylindrig diesel men hur tusan får man in en sådan i tjänstebilsbudgeten? Hoppas man står ut med det lite trista mopedknatterljudet i 520d och den ganska beskedliga prestandan. |
|
| Regensburg - i mitt tycke en mycket trevlig kombination med bra totalekonomi. Du vet kanske att du kan få motorn i 200hk-utförande med 420Nm vid 1750 varv med bibehållen blandad förbrukning på 0,49lit/mil. Jag tror inte några prestanda saknas hos denna bestyckning i verkligheten! | |
|
332. Jo, det är hygglig sjuss på 520d, men eftersom jag idag kör en 330d med 245 hk-motorn så förefaller det mesta vara ganska tamt. Hur lägger man beslag på de där extra 16 hästkrafterna du talar om? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.