|
Sida 65 av 114
|
|
|---|---|
|
Helt rätt robgus, idag är det inte priset som avgör om man väljer 20" eller 19". Dessutom om man har köpt en bil för 450 tkr och uppåt är det inte det som är avgörande. Kom ihåg att hjulets totala diameter är större på F10/F11 än vad det var på E60/E61. Detta innebär att man behöver gå upp en tum för att åka på samma höjd på däcken. Ex att åka på 17" på en F10/F11 innebär ett väldigt högt däck, med enligt min åsikt, sämre köregenskaper. Med 18" och en bredd på 245 innebär det att däckets höjd är ca 11 cm. Min bil levererades med 18", då jag tänkter köpta andra fälgar till sommardäcken. För en bil med 306hk och aktiv körning anser jag att det blir väl svajigt med så höga däck. Vi pratar höjd på däcket som en gammal Volvo 240! Ni som inte tycker om större fälgar måste förstå att hela hjulet är större på dagens bilar och därmed krävs naturligtvis större fälgar för att inte "förstöra bilens djupare kvalitéer". Misstänker att BMW kommer att orginalutrusta nya M5:an med 20". |
|
|
Esadh: Så du anser att min F11 är "kebabstylad"? :-) Läget är ju precis som Robgus och RE ovan skriver, bra sammanfattat RE! /Anders |
|
|
Svårt att säga när styling passerat gränsen för vad som är en förbättring och vad som är en försämring (biltema-styling) Att sätta vita baklysen och avgaspipor typ vulgo är ren hädelse. |
|
| Problemet, om det nu är ett problem, är väl att F10:an har så förbannat mycket luft mellan däck och skärmkant. Även med M-chassie så är glappet hårresande stort. Tycket att F11 verkar sitta lite lägre, men det kan vara inbillning. Bilen behöver en varsam sänkning och 20-tumsfälgar för att se riktigt vass ut. Och, ja, det är tyckande och ingen vetenskap. | |
| Håller med om att det är lite för mycket luft mellan däck och skärmkant. Sportchassi åtgärdar det till viss del. Dock inte 19 eller 20-tumsfälgar. Däckens omkrets blir fortfarande densamma. Personligen tycker jag 19tum är optimalt, rent estetiskt. Sen blir det lite för mycket. Men smaken är olika. | |
|
Jag håller med er i debatten om att 19-20" är bra för utseendet. Men samtidigt tycker jag det är lite ogenomtänkt att såga någon som faktiskt vågar prioritera vägegenskaperna framför utseendet. Och då menar jag särskilt vägegenskaperna på vinterväg. Står ni verkligen för att ni även sågar BMW:s chassitekniker, att ni rakt av kan säga att ni bättre förstår bilens vägegenskaper än vad BMW:s chassitekniker och utvecklingsavdelning gör? Är ni verkligen så bergsäkra på att originaldimensionerna ger bilen sämre egenskaper?? När man själv kör bilen på vinterväg så kan man inte se utseendet och det ni så föraktfullt kallar "ballongdäck". Men man kan mycket tydligt känna bilens goda vägegenskaper (på riktig vinterväg). Vad man då prioriterar är högst individuellt men jag tycker att vi alla borde kunne kosta på oss att visa en viss respekt för den som faktiskt prioriterar sin egen bils vägegenskaper. Och som nisso mycket riktigt påpekar; att ändra fälgdimension pga av "mycket luft i hjulhusen" är ju rent nonsens eftersom hjulets rullomkrets är densamma. Men som sagt, jag håller med om att 19-20" gör sig bra utseendemässigt på F10/F11 (trots att chassiteknikerna inte har konfigurerat bilen för 20"...) |
|
|
F10/F11 går hur bra som helst med 19"-20", stor skillnad mot E60 och framförallt med M-sportchassi. Sedan är även däckfabrikat väldigt avgörande. Framförallt så går F10/F11 oerhört komfortabelt med 19"-20" men även så är ljudisoleringen betydligt bättre än i E60. Erfarenhet från Audi är snarare tvärtom, ex. vis A4/A5 med 19"-20" går hårt och högljutt, har inte testat A6 så kanske är taskig jämförelse men generellt känner jag att Audi inte är lika bra i denna grenen. Det blir inte lika stor märkbar skillnad som när man byter från 18" till 19" på ex. vis E46/E9x eller E8x. Och då menar jag både vägegenskap, komfort och utseende. Tror inte att det är många här av de som har synpunkter på ex. vis 20" som faktiskt har provat att köra nya femman med den kombinationen. Testa, för varför inte kombinera snygga fälgar med bra däck på en väldigt bra bil som klarar det? För utseendet spelar faktiskt roll även när det kommer till bilar :) |
|
|
Ulf 530: Det är ingen i tråden som har diskuterat att åka 20" på vintern. Självklart behövs en högre profil på vintern, för att opitmera köregenskaperna. Vad gäller BMW:s chassitekniker är det självklart att de måste kompromissa i många avseenden. Vissa kunder vill ha en komfortabel bil, andra prioriterar hellre optimalt väggrepp. Vidare finns faktiskt aspekten att BMW VILL att vi extrautrustar våra bilar med större hjul och därför medvetet har mindre hjul som standard. BMW är väldigt duktiga på att ta betalt för större hjul :-) Stilren: Den största anledningen till att det fungerar bättre på F10/F11 är att hjulets diameter är större och därmed har du högre däckprofil på samma fälgstorlek. |
|
|
Såg en F11 lackerad i vinröd metallic idag (mycket tilltalande för övrigt); någon som vet om detta är en nytt färgalternativ för 2011 eller en individual-lackering? Vad jag kan se finns den inte med i konfiguratorn iallafall. J.I. |
|
|
J.I. Låter som en Individuallack.....och säkert väldigt snyggt. Måste undersökas. /Janne |
|
|
Läste någonstans att f10/f11s chassi optimerades för 18" som ligger mitt emellan 17" och 19" som ju också kan beställas från fabrik. 20" är väl eftermarknad? Såg bilder på en sänkt f10:a på bimmerpost.com och den var riktigt snyggt. |
|
|
Ulf, det är väl ingen som sågat den/de som inte gillar "stora" hjul, det är väl istället tvärtom att de/den "sågat" oss som nu gillar de större hjulen, kallat det kebabstylad mm... För mig får vem som helst åka omkring med de hjul som de själva föredrar. Men om någon frågar om min åsikt så tycker jag att ex. vis F10/11 blir en väldigt mycket snyggare bil med större hjul och det har inte på något sätt påverkat väghållning mm i negativ bemärkelse. Sen är det ju som RE påpekat, ingen som ens nämnt ordet 20" på vinterhjul. Jag har 18" på vinterdäcken och det tycker jag räcker alldeles utmärkt. 20" eftermarknad, ja det går ju vad jag vet ej att fabriksbeställa, men det finns ju numera ett antal BMW orginal fälgar i 20" till F10/11, bl. a 312, 356 /Anders |
|
|
Anders; du har rätt. Det skulle aldrig falla mig in att fälla ett sådant uttalande ("kebabstylad") om din bil eller om 20" i allmänhet, för jag tycker att din F11 har både stil och känsla. De som fäller sådana uttalanden ger nog uttryck för sin avundsjuka. Det jag menar är att vi alla bör sansa oss lite i debatten och inte såga vare sig det ena eller det andra. Jag reagerade helt enkelt mot det som jag upplevde som ett lite föraktfullt uttryck ("ballongdäck") vilket flera hakade på. Medan denna bilägare har gjort ett mycket klokt och genomtänkt val då han prioriterade sin bils vägegenskper på vinterväg. Sedan tycker jag även att det är på sin plats att vi håller lite reda bland begreppen när vi pratar om större hjul. De som inte är insatta kan luras tro att 20" är större hjul än 18" när vi i själva verket menar att 20" fälgar är större än 18" fälgar. Hjulens storlek, diameter och rullomkrets, är ju faktiskt lika stora. Det är alltså lika mycket luft i hjulhusen oavsett om man väljer 18" eller 20", vilket flera här inte verkar ha förstått. Men som jag sade redan på första raden i mitt tidigare inlägg: Jag håller med er i debatten om att 19-20" är bra för utseendet (och då mernar jag givetvis fälgstorleken...) |
|
|
Vilken diskussion det blev.. Nåväl nu ligger 17 tummarna på med dubbfria däck och det fungerar bra, ser ok ut men visst skulle det se bättre ut med 18 tummare men denna gången valde jag det här alternativet. Dock så sitter jag på 18 tums M fälgarna som jag trots allt fick med..Någon som vill köpa dom? Lutar starkt åt 19 tums 351M fälgen då jag gillar den designen mest av de original fälgar som finns tillgängliga. För övrigt så är jag grymt nöjd med bilen, otrolig komfort men ändå bra känsla i styrning och chassi. Navi pro är helt underbar, panorama taket ger härligt ljus i kupén. Värmaren är guld värd :) //Robban |
|
|
Tänk att!!!! Tänk att formel 1-bilarna klarar sig på "ballongdäck"!? |
|
|
Det var intressant att få reda på att F10/11 har större diameter. Det gör ju förutsättningerna för dessa en aning annorlunda. eftersom jag har resonerat efter förutsättningen att de har samma. Och om de har större total diameter så anpassar man givetvis fälgarna. Vi kanske har argumenterat om olika saker då. Såga .. eller avvikande åsikt? Måste man likrikta åsikterna? En diskussion är per definition att belysa någonting ur så många vinklar som möjligt så att det är lättare att skaffa en uppfattning, eller hur? Det måste innebära att det i en diskussion är minst lika viktigt att ta in argument som att ge dem. Och om det är en sida som ska "vinna" så är det väl ingen diskussion längre, utan en övertalning? :-) Det jag opponerar mig mot är att de som har den tidigare mindre diametern skaffar fälgar som inte ger utrymme för några däck. Och där ingår 20", vilket ofta sitter på de bilar som har spoilerpaket som är gigantiska och ser ut att tynga ned bilen med flera hundra kilo. Det innebär inte att 20" är snyggare på bilar som är utan dessa spoilers. 19" är smärtgränsen, då man dessutom kan öka diametern något. Med känsla: Nej, jag tycker inte alls att din bil är kebabstylad. Dra inte in resten av bilen i detta, jag har inte pratat om annat än hjulen. ;-) Den är dock vit, vilket är en helt annan diskussion. :-D Men jag gillar verkligen den vita inredningen. :-) Ulf530: Avundsjuka? Snälla... Läs gärna mina inlägg och försök att få fram den röda tråden. :-) Det känns lite slitet att alla som har avvikande åsikter om detaljer på andras bilar skulle vara avundsjuka. Eller menar du att jag missunnar honom? Hur som helst hade jag inte tänkt på att han har bilder här... _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Nu var det jag som sa ballongdäck och faktum kvarstår, F10 kräver stora fälgar för att inte däcken ska se tjocka ut. Ex 18" M-fälgarna ser inte särskilt sportiga ut och passar inte ihop med kjolar och annat i M-paketet. Däremot 19" sitter som handen i handsken. Alla äldre gubbar var helt tokiga om man skulle ha 17" fälgar till vinterhjulen för några år sedan också. Helst skulle man ha 14" och 170 breda däck. Mina 235 breda 17" fungerar ypperligt i snön så det ser lite annorlunda ut idag. Det är ju inte för inte som de flesta pressbilder på F10 och F11 har 19" v-eker fälgarna. Varför vissa här reagerar så oerhört starkt på detta resonemang övergår mitt förstånd. Det handlar om tycke och smak. |
|
|
Vad som hade varit riktigt intressant vore om någon kunde berätta vikten för respektive std hjul till f1x. Fälg resp däck. Med all respekt för alla inlägg ovan så hade jag tyckt att det vore mycket intressant information. Hade gjort det själv om bara bilen kommit... |
|
|
Vikter.. Länk Mvh |
|
|
Apropå stora och feta hjul Länk Vill ha!!! /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.