AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
490.794

Nya BMW 5-serie officiell!

Sida 63 av 114
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
wsemme: Ska du ha en autobahnracer kan du ju spara en del pengar och köpa en 535i.
Till och med 528i är ju klart snabbare än 530D.
Iofs lär väl bensinbilarna dra enorma mängder bensin i högre farter vilket dieslarna inte gör.
4wd är bra men inte ett måste.
Har själv ägt alla varianter av drivning och kan man bara köra bil ger tom en bakhjulsdriven BMW allt fäste som behövs.
Ro
45
Rob1
I3 Rex -15
530d Xdrive M-sport -17
Porsche Spyder replica -58
Är själv sugen på Breyton Race LS 20 tum i silver till min titansilver F11. Frågan är om det blir "to much" ?
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
20" är knappast för mkt! Precis lagom...22 o uppåt - då kan man börja diskutera om det inte är 2 much.
535d F11 har fungerat alldeles utmärkt hittills i vinter. Stabil, lättkörd och underbar motor. Tyvärr går det förstås inte att utnyttja motorstyrkan i önskad utsträckning i snövädren som varit men jag är supernöjd med bilen. Det känns rätt stor skillnad mot 530d när man får tillfälle att utnyttja pedalen.

Vad gäller fälgar så har jag ju haft både 312 fälgen i silver (föredrar silver jmf med ferric grey, framförallt på en mörkare bil) och nu Hartge Classic 20". Tyvärr fick ju sistnämnda bara sitta på i ett par veckor innan vintersulorna åkte på men det blir väl vår snart får vi hoppas :-).

Valet 535i/535d tycker jag är lätt, då jag tror att 535i kommer bli betydligt dyrare ekonomiskt sett. Andrahandsvärdet kommer vara sämre (jmf idag på GT modellen 535i/530d ex vis) och sen betydligt högre bränslenota.

/Anders
Jag har själv en 530d-F10 och en nära bekant en 535d-F10 och kan som " Med Känsla" hålla med att skillnaden mellan de båda är stor. Så om det är en autobahnracer du skall ha, satsa på 535d den motorn är helt fantastisk.
Och som sagt var en bensinare lär inte vara ett alternativ om man nu inte skiter i bränsleekonomin.
Urrkkk!! Läsa att många vill välja 20'' får mig att börja ångra beställningen jag gjort... BMW är en Pizzabagarracer trots allt...suck. Jag tog 19'' och skulle inte ens fundera på att gå upp. Bilderna i länken ovan ser ju helt rap-star-i-LA-wannabe-vidriga ut! Kan inte en ny modell få leva ett par år i värdighet innan de börjar spökas ut på det sättet? Tror faktiskt ganska många håller med mig!

535d är e såklart en häftigare motor, MEN som vintrarna är i detta land så vinner xDrive såklart! Dessutom kommer ju 530dx med 258 hk och (enl rykten 0-100 på 6.1 istället för 530d's 6,4 för dem som tycker 0-100 är ett bra mått) då blir ju skillnaden mindre. Vill man vänta så är ju den stundande sept-lanseringen av 535dx det ulitmata naturligtvis.

jhellström: "Till och med 528i är ju klart snabbare än 530D" Va?! Dags att putsa glasögonen kanske?
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Helmsman; man behöver inte vara pizzabagare för att hänga med sin samtid, och dess designspråk.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Heimsmann: Jag ska fräscha upp din glasögon. Detta var ett test från Auto Motor und Sport:

This is the 0-100km/h figures:

523i 8,4 sek
528i 7,0 sek
535i 6,1 sek
550i GT 5,7 sek
520d 8,3 sek (man)
525d 7,1 sek
530d 6,7 sek
535d 6,1 sek (GT)

This is 100-180km/h
523i 19,4 sek
528i 13,4 sek
535i 12,6 sek
550i GT 9,4 sek
520d 23,2 sek (man)
525d 18,2 sek
530d 14,8 sek
535d GT 13,1 sek
...inte så ofta man accar 100-180 km/h dock...

/Anders
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
siffrorna för 535d är ju mätta med en GT = Större och tyngre än F10/F11.

80 - 120 hade varit ett bättre område att mäta.

/Janne
Min granne som just beställt en 535xd påstår att den, liksom i fallet 530d vs 530xd, blir både snabbare och något snålare än en vanlig 535d. Något pris har han inte fått, men med mycket utrustning lär den inte bli direkt billig. Att den blir snabbare är ju uppenbart då detta händer med alla motorstarka modeller med tillägg xDrive, men mindre förbrukning tyder på BMWs vanliga, närmast fanatiska, finputsning av detaljerna.

Enligt BMW-handlare så har efterfrågan på xDrive ökat lavinartat efter de senaste vintrarna. Nya 1-serien och 6-serien får nu detta alternativ vilket gör att man tror på ökad försäljning av dessa modeller i Sverige. Dessutom lär en ny X4 och en ny 3GT vara på väg.

Jag tror att den nya 2-litersfyran på 245hk (528i) kommer i F10/F11 till hösten, även där med xDrive som tillval. Blir kul att se debatten om man hellre tar en överladdad bensinfyra än en överladdad dieselsexa. Jag håller nog på sexan i de fallet - vad tror ni andra?
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Tvivlar inte på AMS siffror på något sätt, men de är gjorda under optimala förhållande och säkert med samma förare. När vi testat bilar för skoj skull kan det skilja upp till en sekund bara genom vilken förare som sitter bakom ratten.

Vad gäller fälgar skulle jag själv valt minst 20 tum. De ger rätt symmetri i hjulhuset och förhöjer bilens utseende. Men det är viktigt att det inte är några "pizzafälgar" helst original eller kända tuner-fälgar.
Har man inte råd är det bättre att hålla sig till original och då gå på en liten smidig 19 tummare:)

//Stefan

Mina bilar:Länk
Kanske är åldern som spökar men jag håller med om att eftermarknadsfälgar
i större diameter förstör bilen.
Precis, orginal är alltid orginal, framförallt på en Premium bil som BMW eller kända märken som Hartge, Breyton eller BBS.

/Anders
mkk230
jag är ff intresserad om någon vill sälja sina fälgar & byta upp sig :)
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Håller med att det ska vara original eller någon av de stora tuningföretagen. Dock så tycker jag det ser mycket bättre ut med åtminsone 19 tum på F10/F11.. Får ju min med 17 tums vinterdäck men tänkte länge köra på 18 tums vinterdäck vilket jag gjorde med min R36:a dock så valde jag en mer praktikst väg nu..
för den som vill ha vinterdäck 18" kan jag tipsa om att jag köpte replika BMW Motorsport på BM autosport. Cirka 4tkr plus moms vill jag minnas, plus däck förstås, men skitbilligt, nu är dessutom GBP lägre och fälgarna passar perfekt på F10/F11 och mycket snyggare än 17" tycker jag.

/Anders
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Med känsla;
Hartgefälgarna som sitter på din 535a är skitsnygga, passar perfekt i storlek.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
Med känsla: Har du nån länk? Hittar inte till F10 på den sidan!!??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.