|
Sida 59 av 114
|
|
|---|---|
|
Har precis än en gång kört sträckan Helsingfors-Åbo ikväll i full snöstorm, snittfart cirka 80-90 km/h i snömodd med fulllastad bil och dubbdäck och den har dragit cirka 0,53 l/mil i snitt under 16 mil. /Anders |
|
|
Anders: tur du köpte en 535d med de hastigheterna. Vad drar den över en hel tank normal körning mätt vid pumpen? Min 4wd kan visa väldigt fina siffror i låga hastigheter också. |
|
|
fanns inte möjlighet att köra fortare i snödrivorna på motorvägen, lo siento! Som jag skrivit tidigare så ligger den runt 0,7-0,8 med en hel del stadskörning, så man kan nog kalla det för blandad körning, en hel del kallstart också med kortare körsträckor. Tycker det är enormt bra och lågt. /Anders |
|
|
With feeling: Jag kan inte spanska (men är grym på engelska som synes;-)). Antar att "lo siento" betyder "fattar du väl idiot!" Tack för uppgifter om förbrukning. Låter suveränt att det inte diffar för mycket från angivna siffror! Har ju själv tur som en tokig med att 530 xDrive kommer med start-stop och lite annat vilket kommer ge förbrukning (enl spec, stad/blandat/landsväg) på: 6,6/5,7/5,2 att jmf. med 535d: 8,1/6,3/5,3. Kör inte många mil dagligen och det jag kör är mest stadstrafik, men min XC70 3,2 drar ca 1,5 l/mil så det blir skillnad! (Preem kommer nog sluta skicka julkort till mig... ) |
|
|
Kul att en så stor bil med stor disel kan uppvisa sådana siffror. Min F11 520dtA ligger på 0.59 efter 600 mil på färdatorn. 80% landsväg/motorväg och 20% stad. Mycket nöjd med det, ska bli intressant och se vad förbrukningen kommer hamna på under sommar halvåret |
|
|
Förbrukningsvärdena verkar vara ständigt debatterade. Inte så konstigt kanske då det ju idag är viktigt att dels inte framstå som alltför miljöfientlig (speciellt då man kör en "högprestanda-BMW), och dels inte slösa bort för mycket vid bensinpumpen. Lite märkligt som sagt att 530xDrive med 258hk drar mindre än vanliga 530d med 245hk (535d xDrive =0,66/0,52/0.57 samt 530d=0,8/0,53/0,63) Enligt BMW-företrädare i München kommer 535d xDrive på motsvarande sätt dra något mindre än vanliga 535d, möjligen något under 0,5 på landsväg vilket ju som sagt skulle vara sensationellt med 300hk och 600Nm vid 1700 varv! Man pekar på en mängd detaljjusteringar, men xDrive, hur bra det än är, borde ju inte sänka förbrukningen om man inte räknar med att en tvåhjulsdriven bil spinner loss mer i halkan, men detta räknas ju givetvis inte in. Stadsförbukningen är ju notoriskt svår att beräkna då förhållandena varierar enormt mycket. Visst ska en fastställd körcykel medge jämförelse mellan olika bilar, men det blir ändå svårt att jämföra med de egna siffrorna då förutsättningarna aldrig går att jämföra mellan två olika ägare. Jag tycker landsvägförbrukningen är ett betydligt mer jämförbart mått. När det gäller xDrive är det kul att konstatera att nya Alpina B7 erbjuds med xDrive (även här vinner man några tiondelar i acceleration även om detta kanske inte är enda orsaken). |
|
| 332: Hur gick det med källan/länken kring utmärkelserna xDrive fått avseende styrkänsla du nämnde tidigare? | |
|
För mig är egentligen förbrukningen bara kuriosa, då jag inte kör enorma sträckor per år. Nån dl hit eller dit spelar ju ingen roll på det ekonomiska utfallet om man inte kör långt. Mera viktigt är ju andrahandsvärdet, samt förstås känslan hur bilen är att köra. Men kul att BMW som har så roliga motorer, även utvecklar bland de mest bränslesnåla bilarna. Helmsman: Givetvis skulle jag aldrig använda eller skriva ord med innebörd som "idiot", vilket heller förstås det aldrig var menat som. När man skriver Lo siento på spanska, så menas det i detta fall "ledsen, men det fanns inte möjlighet att köra fortare, eller sorry (för dig som gillar engelska) det fanns inte möjlighet att köra fortare.." :-) /Anders |
|
|
Jaha, då gick mina kalkyler åt skogen helt med denna information. Det känns ju inte särskilt smart att gå på 525D när den lär dra mer än 530xD. Merkostnaden blir väl styvt 1000:- mot en 525D med motsvarande utrustning. |
|
|
Vad gäller förbrukning så blir man bara så himla trött på alla som förmodligen knappt kör sin bil om hur låg förbrukning färddatorn visade en viss körsträcka. Det blir extremt ointressant för samtliga som vill veta vad en bil drar i verkligheten. Ungefär lika intressant som att utifrån studera hastighetsmätaren på en parkerad bil för att veta hur snabb den är. |
|
|
Med känsla: Läst flera av Dina inlägg och förstått att Du är en fredlig man. Förstod att Din spanska fras inte innehöll/innebar något kränkande, ville bara wind you up a little! ;-D Håller med Dig avs. decilitrar hit och dit. Jag är oxå mest intresserad av det suveräna med att köra en stor, snabb, vridstark, dyr, dryg tysk som dessutom är snål och på gränsen till miljövänlig!! |
|
|
Ja, du har ju rätt i att det är verkligheten som är intressant när det gäller förbrukningen, men verkligheten ser ju alltid olika ut för olika ägare och olika situationer så någon allmängiltig "verklighet" finns ju knappast i detta fall. Jag tycker inte man ska på något sätt "döma ut" tex 530d även om en kommande 535d kan bli lite "bättre". Prestanda är ju för de allra flesta redan i överkant. Alla dessa siffror är ju mest lite kul att diskutera för att belysa vad BMW kan som ledande premiumtillverkare. Möjligen kan istället tex en kommande 520d xDrive bli intressant (jfr 320d xDrive som många gillar), man åker ju lika bra och oftast tillräckligt snabbt i en sådan. Visst blir det hela lite mer tilltalade med en sexa, men det är ju inte gratis precis. Det som är kul med BMW är ju att man har ett så enormt brett utbud att nästan alla kan hitta något som passar. Även de med mycket begränsad ekonomi kan ju alltid hitta något prisvärt begagnat som tex E39. Man ska väl bara påminna om att höga miltal alltid ger en riskökning när det gäller dyra reparationer även om jag känner flera som köpt BMW som gått 20 - 30 tusen mil och som nästan sluppit att kosta på något alls på många tusen mil ytterligare. |
|
|
jhellström: Men med din uppfattning är det ju isåfall helt ointressant att någon uttalar sig om sin specifika förbrukning, då vi alla mer eller mindre kör olika vad gäller hur mycket gasen ligger i botten i olika lägen, var vi kör, hur många gånger vi bromsar in och gasar/startar igen, hur vi lastat bilen, vilka däck vi har, vilket väder det var osv. Det är ju för mig bara en normal upplysning för medlemmar i detta forum som vill jämföra lite vad olika tycker. Det verkliga svaret kan du endast få själv, det svar du vill ha för vad förbrukningen blir när just du kör, under de omständigheter du använder bilen osv. Förstod inte alls din jämförelse med hastigheten på en parkerad bil... /Anders |
|
|
Arese! Det finns otaligt beröm för xDrives chassieuppträdande och styrning över hela världen. Några citat nedan, men kan du inte provköra själv och låta forumet veta vad du tycker? Det är ju endast du som kan avgöra vad som passar just dig. Vore kul om du provkörde samma modell med och utan xDrive och delade med dig av dina erfarenheter! Auto Guide May. 27, 2009 The BMW xDrive system has a rear wheel bias so you don’t lose the character of rear wheel drive, but as soon as it senses excessive wheel slip, it will automatically send the torque to the wheel or wheels with the most grip within milliseconds. That keeps the BMW on course, on target, and on the power no matter how dicey traction conditions get. And it handles all this almost imperceptibly from the driver’s seat. Car April 5 2008: But it defies logic and handles in an extraordinary fashion. The X6 is taut, well controlled, chuckable and super-accurate. Automotoportal 2006: Under normal driving conditions 40 per cent of the engine’s output goes to the front, 60 per cent to the rear axle, thus maintaining the dynamic benefits and typical feeling of rear-wheel drive. In everyday traffic, therefore, a BMW with xDrive is just as agile and dynamic as a “regular” rear-wheel-drive car. TFLcar Automotive News Views&Reviews July 28 2009 The AWD system makes this BMW 335xi safer, more predictable and made me look like a better driver in the corners. The balance is utterly perfect and the electronic traction control let me step the tail out in a drift ever so slightly before reigning in the fun. It is not very intrusive and I never felt the need to shut it off – even when I was being Godzilla-like aggressive……..I knew EXACTLY what this vehicle was doing on the road at all times. The input through the steering, pedals and seat of your pants is astounding. It took less than a day before I was pushing this car hard. I have yet to drive another coupe that communicates as exceptionally well as this BMW does. Car&Driver June 2009 the all-wheel-drive 7 handles just as well as, if not better than, its rear-drive sibling. MSN Autos 2010; 750Li xDrive felt and drove like a midsize sedan. In corners, the big sedan's weight melts away faster than a globally warmed glacier. Accurate steering has loads of feel and is progressive from turn-in to corner exit. Teknikens värld Nr 25 2008 Bilen (320d xDrive) känns nästan som en vanlig bakhjulsdriven BMW ! |
|
|
332: Som jag skrivit ovan har jag kört en hel hög xDrive-BMW:s. Jag har också tydligt redovisat mina och andras upplevelser avseende försämrad styrkänska med xDrive. Läs gärna mina inkägg igen om du glömt! Det vi diskuterade, och som tyvärr inte omnämns explicit i något av de citat du listade, är hur styrkänslan och specifikt drivhjulsinfluenser i styrningen är i förhållande till bakhjulsdrivna bimmers. Du skrev tidigare om utmärkelser BMW fått kring just detta, det är dessa utmärkelser jag var intresserad av att läsa mer om..... Sista citatet gillar jag dock:-) "Teknikens värld Nr 25 2008 Bilen (320d xDrive) känns nästan som en vanlig bakhjulsdriven BMW !" Det är ju ett gott omdömme! Mvh Arese |
|
|
Med känsla: Läs gärna vad jag skrev. Självklart är det intressant vad en bil drar, men inte en nollställd färddator med bilen uppe i 90km/h. Då drar vilken bil som helst väldigt lite. Min bil kan jag få att visa 0,5L/mil under flera mil om jag gör så. Men ingen är ju intresserad av den uppgiften eftersom det inte är praktiskt möjligt att få bilen att dra så över en hel tank med kallstarter etc etc. Redovisa gärna uppgifter, men då skall det vara vid pumpen och inte nollställd färddator. Personligen kör jag aldrig i 90km/h utan omkörningar etc längre än ett par mil i taget. Vill man veta vad en viss bilmodell drar kan man ju alltid kolla spritmonitor.de där verkliga bilar är med. Där skiljer sig det givetvis åt beroende vem och hur man kör, men det viktigaste är att i princip ingen bil når ner i de deklarerade siffrorna. Ex Länk 535D ligger alltså 0,73-0,92. Imponerande siffror ifrån verkligheten. Särskilt med tanke på att 520D verkar ligga på 0,61-0,81. Skillnaden stämmer alltså rätt väl med de deklarerade. |
|
|
Arese! Du har givetvis all rätt att tycka att styrkänslan (om detta i sig går att belägga mer strikt, vetenskapligt är ytterst tveksamt) försämras, och i så fall så mycket att alla andra väl omvittnade fördelar med Xdrive uppvägs. Det är kul att alla inte tycker lika, något som ibland för utvecklingen framåt, men just det här omdömet förefaller extremt ovanlig mot bakgrund av omfattande dokumentation, såväl inom som utanför BMW. Den delas tex uppenbarligen inte av Alpina vilka knappast kan anses ha låga krav på chassieuppträdande i allmänhet, och styrkänsla i synnerhet. Lite språklig förbistring - när engelskspråkiga media talar om "handling" när det gäller samspelet förare/bil intar just styrrespoms en central plats. Just inom begreppet "handling" intar ju xDrive en mycket framskjuten position. När det gäller styrupplevelser är det ju motorstarka, framhjulsdrivna bilar som ofta kritiseras för "torque steer". Vid xDrive dominerar nästan alltid bakhjulen då det gäller drivningen, medan framhjulen i mer extrema lägen bla bidrar till att dra bilen ut ur oönskade överstyrningstendenser, något som är ett mycket blygsamt fenomen ur framdrivningssynpunkt jämfört med konventionell framhjulsdrift. Spännande om Arese gjort ett blindtest mellan med/utan xDrive. Som Arese säger håller han på att omvärdera xDrive i positiv riktning och det skulle vara intressant att höra om verkligen 2-hjulsdrift förblir hans förstahandsval på svenska vintervägar - vad tror ni andra? |
|
|
332 Jag vet inte om du redan fått svar på din tidigare fråga angående 535xd touring, den kommer i septemberproduktion samtidigt som 535xi touring, 530xd touring i marsproduktion som tidigare sagts. 535xd kommer troligen med 318hk i sept. |
|
|
Med känslas värden är väl lika relevanta som alla andras värden. Han redovisar en förbrukning vid ett visst typ av väder,last,hastighet under 16 mil. Som dessutom stämmer väldigt bra mot vad min drog vid en likvärdig resa där jag dock åkte själv utan last. Dessa förhållanden är lättare för andra att jämnföra sig med då det är väldigt få parametrar än om man skall jämnföra antal kallstarter,mil i stadstrafik, hur mångarödljus man fått stanna i, hur snabbt man accelererade vid varje enskilt tillfälle, hur mycket last man har haft m.m,m.m / tank. |
|
|
332: Jo begreppet handling känner jag väl till. EVO är husbibel hemma hos mig:-) Handling inbegriper i princip hur bilen rör sig, köregenskaper är väl någon form av svensk översättning. Läs gärna Länk där nämns några komponenter. Att avgöra om en bil är fram-, bak-, eller fyrhjulsdriven tror jag är extremt enkelt för den något så när bilintresserade. Det räcker ju med en offensiv start eller lite aktiv kurvtagning för att avgöra. Men visst, på väg till fjällen med familjen skulle jag valt awd alla dagar i veckan. Det är därför det står en sådan också i garaget. För ren körglädje föredrar jag dock rwd. Mvh Arese |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.