|
Sida 58 av 114
|
|
|---|---|
| Har problem med fruset dörrlås igen, trots att låskistan är bytt. När det är kallare än 8-9 minus så stänger inte förardörren (låskistan låser inte i stängt läge). BMW har tydligen problem på flera F10or. Någon som vet mer och vad man skall göra för att åtgärda? | |
|
Newman: skrammel kanske var fel ord, slammer är väl mer rätt. Sportchassi har jag inte, bilen har bara gått 330 mil än så länge, men det vore intressant att veta vad de säger på verkstaden när du kommer med din för service. mkk230: har inte bestämt mig hur jag ska göra än, pratade med säljaren om det, verkar som om det är ett "känt" problem, då han visste om det. Han sa förvisso att det kan förändras med utetemperaturen. Så jag tänkte kolla hur det blir när (om) det blir varmare. |
|
|
Har också noterat slammer när man kör över ojämn isig gropig väg. Fläkten är fortfarande vädigt störig. Har stängt av de ventilerna i mitten och då försvinner obehaget. |
|
|
Jag har Variable Damper Control och har inte märkt av något slammer från framvagnen. Min fläkt låter mer som om den går på lite höga varv även när bilen är uppvärmd. Något visslande har jag inte. |
|
| Gorban: Vi kollar upp om det visslar i din bil på onsdag! | |
|
Kollade nu på BMW.de och prislistan för mars uppdaterningarna ligger där som jag förstår 530Xd touring är med. Och som jag förstår är det bara X-drive versionerna som får start & stop system? Hur har BMW tänkt där egentligen eller är det jag som har fått det om bakfoten. Varför skall inte alla versioner ha start & stop? Nya A6 kommer ju snart o då skall den ha start & stop till alla versioner så känns ju konstigt att BMW inte matchar detta. Vore intressant att veta för funderar på att beställa 535d när X5 skall bytas i juli så får väll beställa någongång i mars april. When Batman takes a vacation he does the Gumball |
|
|
wsemme: Varför så intresserad av start-stopp? Gör det verkligen så mycket på förbrukningen? När jag beställde (530dt xdrive) häromdagen frågade jag hur det funkar på smällkalla vintern. Svaret: 1. Start-stopp kan kopplas ur. 2. Den kopplas ur automatiskt vid ca -3 grader. Så det var ju bra. Vore jag Dig skulle jag fundera mer över att gå från X5 till 535d... Sjukt mycket vrid som skall i backen (isen) på två hjul istället för 4. Hade 535d funnits med X-drive hade jag valt den. Nu blev det enkelt. Enda trista (ja, förutom att BMW tar sjuuuukt betalt för allt extra) är de nya X-drive skyltarna under blinkers på sidorna. Såg en X5 med dem och där såg det bättre ut (läs större "fribord" på X5:an). Finns ju dock folk i världen som har större problem än detta... |
|
|
Grillvante: Håller med, slammer snarare än skrammel. Trodde det kunde bero på att jag har sportchassi (har aldrig haft det innan och trodde kanske att ljudet berodde på att chassit är styvare). Återkommer med rapport efter service. Rennwagen: Min kollega fick byta låskista och nu har det funkat felfritt. Dock var han av med bilen i 19 dagar på grund av att det inte fanns delar att få tag på. Kan ju vara ett tecken på att många får byta men låter det vara osagt då det bara är spekulationer från min sida. |
|
|
Gör 1.5dl skillnad i stadstrafik jämfört med en icke x-drive 530d samt 19 Co2 så tycker att det är viktigt. Det ultimata hade ju vart en 535dx-drive:) men provade F11 530d och tyckte att vinter egenskaperna vart klart godkända för en rwd. When Batman takes a vacation he does the Gumball |
|
|
Att förbrukningen går ned kraftigt trots fler hästar (och något tyngre bil) beror väl oxå till stor del på 8-10 månaders vidareutveckling av motorn. Landsväg (außerorts) är ju ned med 0,2 dl och det kan ju knappast bero på start-stopp...? Märkligt dock att det inte finns fler uppgifter om mars-produktionen. Surfat runt och det är många som pekar på denna tyska prislista. När jag beställde så var det ju dock samma uppgifter i ordersystemet. DMen jag har inte hittat några uppgifter om prestanda eller vrid. De extra hästarna borde ju ha nån påverkan. Klart det funkar bra med rwd oxå, men som vintrarna verkar vara nu går jag inte ifrån awd. X-driven är dessutom vidareutvecklad till ett grymt system så det ska bli kul att prova. Dessutom kör jag upp till Åre (fr Sthlm) ca 3 ggr per vinter så det gör mitt beslut enklare. |
|
| Någon som vet vad pristillägget kommer att vara för xDrive? | |
| Mina papper ligger på kontoret, men tillägget för X-drive är 26,000 (tror jag det var). Om det är 530d Du tänker på så kommer den bara med Automat så hade Du tänkt köra manuellt blir tillägget ännu högre. | |
|
Vilken superb värme det är i min 520D F11. Har idag kört 30 mil och utetempen har pendlat mellan -28 och -33 grader. Var själv lite orolig då jag inte valde någon dieselvärmare men den saknas inte alls. |
|
|
När kommer 535dX-drive - någon som vet? Grannen, vars nya Saab 9-5a åter blåst ena topplockspackningen på sin opelmotor, frågade nyss om jag visste något om när 535dX-drive dyker upp. Vad jag hört så dröjer den till "senare i år" men kanske går att beställa redan nu. Borde bli en rätt otrolig bil med 0.5 lit/milen på landsväg och 0-100 på 5,4 sek med Xdrive och automat! Problemet är kanske bara att BMW inte har så bråttom med denna bil då de säljer så bra redan. F10/F11 blev ju just framröstad som nr 1 i Tyskland framför Audi och Mercedes. Tidigare hörde jag BMW-anställda tala om att man "snart" kommer med "miljöbilar med M-prestanda", dvs 0,5 lit/mil blandat och 0-100 på 5 sek, i storbilsformat (=5serien). Man börjar ju närma sig dessa värden! |
|
|
332: Inte för att göra dig besviken men en 535xD lär inte dra några 0,5L/mil i verkligheten. Om du kikar lite på vad vanliga 535D drar i verkligheten så är det 0,745-0,924. Länk Inte ens 520D ligger på dessa låga nivåer utan 0,61-0,82L/mil: Länk Självklart kommer förbrukningen sjunka, och BMW har precis som vanligt inte valt snålare motorer när man lanserar en helt ny modell utan väntar med det. Får man ner en 535xD till 0,7L/mil i verkligheten om några år det det imponerande. Men det lär dröja. |
|
|
Jag kikade lite i prislistan och det är verkligen imponerande att 530D Xdrive drar 0,57L/mil blandad körning, mindre än 525D. Om prisskillnaden mellan tyska och svenska priser står sig kommer 530D Xdrive kosta 505.000:-, alltså ett påslag för Xdrive om 48.000:-. Då får man en betydligt bättre motor också. Slutsats, köp ingen 525D eller 530D idag :) om denna prislista stämmer. En minskning av förbrukningen om 2dl/mil är ju inte försumbart direkt och lär väl inte höja andrahandsvärdet på befintliga F10/F11. |
|
| Jag har läst att 530d Xdrive ska ha en uppdaterad motor till 258hk och 560Nm. Är det någon som vet när det sker och om motorn kommer även till vanliga 530d? | |
| Hellström: Notera att jag förklarade priset för 530dx ett par punkter upp... Alltså det är inte +48' för enbart x-drive utan då ingår automatlåda. | |
|
258 hk-motorn gäller alla 530d åsså, osäker på produktionsstart dock... ---- BMW CS #6212 |
|
| Tror inte det. I den (nu berömda) tyska prislistan (www.bmw.de) står tydligt att 530d har 180/245 (kW/hk) och 530d xDrive har 190/258. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.