|
Sida 57 av 114
|
|
|---|---|
|
Ulf530, tydligen är ju XDrive tillräckligt komprometterande för att ge körglädjeronden i testet till en Audi, hemska tanke.... Om man störs av drag och ryck i ratten eller inte är ju högst personligt som vi redan nämnt. Hoppas också att xDrive funkar bättre till F1X, skulle själv kunna tänka mig det i en femma då man ju kör en femma lite annorlunda än en trea. |
|
Verdi |
Rullomkretsen är väl i det närmaste identiskt mellan 18" och 20" hjul. Du åker ju inte på fälgarna hoppas jag. :) Det som däremot ställer till det för spårkänslighet osv är ju bredden på däcken. |
| När kommer stora prisraset på e60 nu tror ni ? | |
| så då menar du Verdi att däckets profilhöjd saknar betydelse för däckets egenskaper..? | |
|
När drivkraften från de främre drivaxlarna fortplantas till framdäcken kommer givevis olika däck att reagera något, något olika på detta och därmed möjligen "tala om detta för föraren genom bla ratten" dvs styrupplevelsen. Denna "effekt" dock, liksom "påstådda ryck i ratten" är helt försumbara för alla utom de som fastnar på extremt små nyansskillnader vilka troligen ofta kan hänföras till subjektiva noceboeffekter. Jag tycker att när man kör bil får man en allmän helhetsupplevelse av många komplexa, kinetiska fenomen. Denna helhetsupplevelse tolkar vi som att vi tycker mer eller mindre bra om bilen som konstruktion. Jag råder alla till att provköra olika BMW-modeller, 2-hjulsdrivna och 4-hjulsdrivna i vårt klimat och döma själva. Ett problem kan vara att vissa, mindre insatta, blandar ihop 4-hjulsdrift och höga "stadsjeepar". Här kan vi verkligen tala om ändrat chassiebeteende, när man plötsligt sitter en halvmeter högre upp, märklig placering av rollcentrum osv. Förvånande hur en del betalar för M-chassie för att komma ner några mm, men samtidigt gladeligen accepterar en annan bil där man plötsligt "sitter på andra våningen"! Visst, när man behöver hög markfri gång fyller en "Four by Four" sin funktion, tex i Norrlands inland, men ofta förstår man inte varför så många nödvändigtvis får behov av en terrängfunktion (som man aldrig utnyttjar)! |
|
|
Skulle vilja påstå att fälgbredden & offset gör största skillnaden. Däckets bredd ex.225 lr 245 påverkar, men mindre om fälgbredden är densamma.Förändring av offset med bibehållen fälgbredd torde märkas mest. |
|
Verdi |
Ulf530, Nej, men jag tror inte det har lika stor inverkan som bredden eller kanske värst av allt, ändrad spårvidd pga spacers. |
|
Ja men då verkar ni ju instämma i mitt första påpekande: "Hjulen (=däck/fälg) har en avgörande inverkan, större inverkan på en xDrive än på en rwd. T ex Dimenson/däckprofil och fälgbredd/offset." (På vilket sätt offset ändras påverkar nog inte, alltså om offset/spårvidd ändras pga av spacers eller fel ET på fälgarna så blir nog resultatet detsamma) |
|
| Känns som att vi kan sammanfatta till att vissa störs av xDrives påverkan på styrningen och vissa inte. Om de förbättrade vinteregenskaperna överväger de negativa effekter man får är ju upp till var och en att avgöra. Finns väl egentligen inget "rätt eller fel" i denna fråga.... | |
|
Kanske sammanfattningen kunde innehålla synpunkter från långvariga X-driveägare som störs så mycket av påverkan på styrningen så att de, i vårt klimat avsevärda fördelarna, uppvägs av eventuell styrningspåverkan? Jag tror att de som har störst "problem" med styrningspåverkan är de som aldrig kört en BMW med X-drive, BMWs globala erfarenheter av sina kundrelationer tyder på detta. Var just ute på lunchen med en kollega i hans V70 med nya friktionsdäck. Tala om problem! Styrningen kändes bortkopplad från framhjulen (någon servo hade inte behövts) och i ett svagt nerförslut fanns knappast någon märkbar bromsförmåga! Någon diskussion om styrningspåverkan uppstod märkligt nog inte med den panikslagne volvoföraren!? Enligt trafikverket kan vi ju dock lika väl ta en tång och dra ur våra dubb då de trots Newtons mekanik aldrig fungerat! Ingen från Trafikverket syntes dock inte till just idag. |
|
|
Är man långvarig xDrive-chaffis har man sannolikt vant sig vid dessa egenskaper.... Hur skulle man kunna ha ett problem med xDrive om man aldrig kört den får du gärna förklara 332:-) Förstår inte varför det ska vara så svårt att accetera att inte alla gillar de negativa bieffekter xDrive medför. Vi tycker olika. Senast jag kollade var det ok att ha olika åsikter..... Appropå V70 så hade min fru tidigare en V70II, den hade som du säger väldigt dålig traction. Backen vid Åre Chokladfabrik hälsar |
|
|
Det jag menade med att "icke-X-driveägare har problem med styrupplevelsen" var att de som inte ägt en 4-hjulsdriven BMW kanske hade enbart teoretiskt baserade invändningar. Har man däremot provat X-drive ingående och ärligt märkt och haft invändningar mot dessa ytterst subtila skillnader i styrning så ska man givetvis respektera denna uppfattning. I sammanhanget ska man ju komma ihåg att BMW ofta kritiserat framhjuldrift just ur detta styrupplevelseperspektiv och fått mycket internationellt beröm för att X-drive eliminerat just dessa problem. Mina upplevelser i en V70 var just för att spegla det ganska extrema väglaget just nu, lite kul när vi talade om styrupplevelser. |
|
|
332: Det var intressant! Har du någon källa/länk till detta internationella beröm avseende styrupplevelseperspektivet i xDrive så hade det varit jättespännande att läsa? Jag är som sagt lite intresserad av xDrive trots mina tidigare erfarenheter... Mvh Arese |
|
|
F10/11 528i blir fyrcylindrig med turbo till sommaren: Länk Oklart om det bara kommer att gälla i USA men det blir säkert så i Europa också. |
|
|
Det där med fläkten upplever jag också som mycket irriterande. Visserligen kan man få bort det vinande ljudet temporärt genom en temperaturjustering, alt. justera kall/varm-hjulet (vad-det-nu-heter) mellan ventilationsgallren. Riktigt kass att ha en vinande fläkt, som Gorban skriver, det är inte Premium. Min förra E61 var ju helt tyst. Jag upplever förresten en del skrammel från hjulupphängningen fram när jag kör på isiga stadsvägar, dvs. de som numer är fulla med hål i isen, eller tvärtom, fulla med "is-upphöjningar". Nån annan som tycker det skramlar? I övrigt så är bilen rena drömmen! Är supernöjd med backkameran och automatiska bagageluckan. Det jag saknar från min E61 är väl "bagagerumspaketet", som jag förstår inte så många valde, men det var ett grymt bra säljargument, men det är väl en annan historia... |
|
|
... som det skrivits om tidigare; 6-orna är på väg bort till förmån för mindre och bränslesnålare motorer, som då måste vara överladdade för att ge bra effekt. Så passa på att njuta nu av en sexa när ni har chansen! ---- BMW CS #6212 |
|
|
Nu kommer färgerna Frozen Grey och Frozen Black till F10/F11 med M-paket. Det är matta kulörer: Länk |
|
| Grillvante: Jag har också störts av det skrammel du beskriver. Ska in på min första service nu (har gått 3200 mil) och ska be dom ta en koll. Har du sportchassi?? | |
mkk230 |
Grillvante: Det är precis samma sak. När jag rullar till blåa låter det inte lika mycke. Kommer du lämna in den eller över lever man? |
|
Frågan är vad som händer med andrahandsvärdet på 6cyl om de nya fyrorna får liknande prestanda men klart lägre förbrukning. Om förbrukningen inte blir drastiskt lägre på de nya motorerna lär de väl inte ta steget bort från sexorna. Ska de ha högtalare inne i bilen med ljud från en äldre sexa kanske? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.