AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
490.764

Nya BMW 5-serie officiell!

Sida 56 av 114
Men det är fortfarande en höjd A4 med ful plast (bortse ev. från min värdering, finns det någon som tycker plasten tillför bilen något?).
Vet inte om Arese verkligen menar F1(7-serien) men den är mycket effektiv även om man måste komma ihåg att det handalr om en stor limousin.

BMWs globalt goda rykte när det gäller 4-hjulsdrift (man började med 325:an redan på 30-talet) gäller just styrkänslan och chassieuppträdandet i allmänhet. Konkurrenterna Mercedes och Audi är givetvis inte dåliga, men anses ofta inte nå upp till BMW. Volvokonstruktörer jag känner erkänner "off the record" att BMW närmast är ett textboksexempel på hur man ska göra, men ingenting är givetvis helt perfekt och kompromisslöst.

Jag tycker ofta man glömmer bort att när det gäller bred lågprofil att man hela tiden riskerar en spårkänslighet vilket gör att man upplever att styrningen har "en egen önskan" motsatt den man själv har. Kunder har idag ofta vissa kosmetiska önskemål vilka inte gör styrupplevelsen lättare att tillmötesgå.

De jag känner som väljer X-drive litar inte på fram- eller bakhjulsdrift när det gäller att inte köra fast helt enkelt, det stabila uppträdandet i halka får man på köpet vilket ju inte gör saken sämre.
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
332; Nya 7:an heter F01. När man skriver F1X, E6X, E9X osv avses hela serien, dvs sedan, touring och ev kupé och cab. Med F1X avser jag således nya femman.

Nya femman har dålig (väg)känsla i styrningen, det har många uppmärksammat. Kanske blir det bättre med den hydralsika styrningen i xDrive men momentkänningarna blir ju nästa problem då sannolikt....

Mvh
Arese
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Arese; jag undrar lite om du verkligen har äkta erfarenhet av xDrive(?), när du pratar om momentkänningen som ett betydande problem.
Jag är själv mycket känslig för hur bilar beter sig, t ex styrrespons och "momentkänning". Jag testade, jämförde och valde noga innan jag köpte min xDrive och jag är helt nöjd. Enligt mig så är "momentkänningen" näst intill obefintlig och en av de detaljer som imponerar mest.
Enligt mina erfarenheter fungerar xDrive alldeles ypperligt i jämförelse med andra bilar (självklart förutsatt att bilen är utrustad med rätt hjul samt är 100% frisk och fräsch i hjulupphängningarna!).
För min personliga del är eventuella nackdelar med xDrive helt försumbara medan fördelarna är mer eller mindre överväldigande.
Men som någon annan påpekade, det där är ju väldigt individuellt och även subjktivt...
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Självklart är det individuellt hur mycket man störs av drag och ryck i ratten. För mig är det mycket störande och tar ner känslan av förfining en hel del.

Jag hävdar inte att xDrive är sämre än någon annan tillverkares fyrhjulsdrift avseende detta. Om man inte känner och störs av detta så finns såklart stora fördelar med awd i halt före. Mina erfarenheter av xDrive baseras främst på E90, E60 och E70.

Mvh
Arese
Förstår inte alls de här kommentarerna om ryck i ratten osv. Måste väl antagligen bero på däckval? Jag har kört mina F10/11 på Kumho 20" sommardäck och min F11 nu även med Hakka 2 (nya däck men legat lagrade länge hos min däckhandlare) 18" dubbat. Går kanonbra och stabilt. Visst kan man höra lite från fläkten men är väl rätt normalt att värmesystemet måste jobba lite när det är så kall vinter som det varit. Inget som jag reflekterat över mer än läst era kommentarer om detta. För övrigt är F11 535d en helt underbar bil. Lite trist bara att man inte hunnit utnyttja motorns kapacitet. Det här vädret tillåter ju inte så mycket mer än att forsla sig från A till B. Fortfarande fascinerad över den låga förbrukningen på så motorstark bil. Komforten är dessutom enorm. Det enda jag kan störa mig av att man inte kan lyfta upp torkarna när man parkerat. Men ingen stor grej. Skönt med Head Up, navi, kurvljus och helljusassistens och det sköna ljudet i stereon (när man väl ställde in equalizern). Sen är ju Touring att föredra sju dagar i veckan. Vet inte hur många gånger jag hunnit utnyttja lastutrymmet vid färder till Ikea, stormarknader, långfärder mm.

/Anders
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Med Känska: Din 535:a är bakhjulsdriven.
Arese, jo jag vet att min 535 d är bakhjulsdriven, finns ju inga X-drive F10/11 här ännu. Har jag skrivit något annat?

/Anders
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Hur ska du få momentkänning "ryck i ratten" utan drivning fram?
Det var ju också en fråga! xD ;)
mkk230
Min fläkt låter vid varmluft och inte vid kallluft & det är båda framfläkten. Det småtjuter som man blir irriterad.. visst kan man höjá steron lite eller sänka fläkten. Man vet att den finns där och då blir man irriterad.
Har inte stört mig på fläkten alls.Men generellt är det viktigt att alla luftutsläpp är helt öppna eller helt stängda(gäller i princip dom flesta bilfabrikat).
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Arese; om verkligen du har känt "drag och ryck i ratten" så tror jag inte att de xDrive som du har kört har varit ok.
På min går det (i stort sett) inte att känna, vilket faktiskt var en avgörande fråga för mig innan jag valde en xDrive.
Flera som har provkört min bil på sommaren, även bilintresserade, erfarna och drivna förare, har inte märkt att den varit 4wd innan jag berättat det för dem!
Men om bilen har fel hjul och/eller ofräscha hjulupphängningar, vilket verkar vara ganska vanligt, så är ju självklart alla 4wd (likväl som fwd) i jämförelse känsligare i styrning/framvagn än en bakhjulsdriven bil.
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Ulf 530; det är tämligen välkänt att xDrive ger negativ inverkan på styrningen i förhållande till bakhjulsdrift. Läs tex:

Länk

Men om du inte känner detta så är det ju inget problem för dig!

Mvh
Kristoffer
När det gäller X-drive vill jag åter understryka att däcksvalet kan vara av rätt stor betydelse när man testar bilen gränser på olika underlag som den citerade jämförelsetesten handlar om. I någon promille av normala körföhållanden kan en erfaren förare kanske uppleva en X-drive i styrkänslan, men som man säger i München, det innerbär en "förändring" snarare än en "försämring". Personligen har jag efter 5 olika X-drivebilar i famlijen upplevt betydligt större skillnader mellan olika däck på såväl 2-hjuldrivna BMW som 4-hjulsdrivna BMW än mellan X-drive och 2-hjulsdrift när det gäller styrkänslan. BMW har för övrigt låtit ett stort antal personer, från F1-förare och rallymästare till "äldre damer" köra ett stort antal bilar med och utan X-drive på olika underlag för att få fram en optimal chassiegeometri och subjektiv upplevelse av denna på samtliga sina modeller.

Det man alltid får höra från olika biltillverkare och däcktillverkare är att det stora problemet är när kunden vill ha allt lägre, bredare däck. En bil ska egentligen optimeras för en enda dimension om man vill uppnå en optimal kombination av olika parametrar. När sedan kunden av rent kosmetiska skäl vill ha allt större fälgar blir det ju lite krångligare.

Den stora vinsten med X-drive, förutom den enormt förbättrade framkomligheten, är det dramatiskt förbättrade chassieuppträdandet på dåliga underlag. Man får en helt annan kontroll vilken varken bak- eller framhjulsdrivna bilar kommer i närheten av. Även detta blir en del av styrkänslan då man upplever att hela bilen arbetar med en, snarare än mot en, då den annars vid 2-hjulsdrift växlar mellan över och understyrning.

Jag kan hålla med om att de som endast kör på perfekt sommarväglag (verkar avlägset i Sverige idag!) behöver knappast X-drive om man inte "behöver" de extra tiondelar 0-100 som motorstarka modeller som 335 och 550 uppvisar med X-drive även på torr asfalt.
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
332: Hur menar du att däcksvalet spelar in avseende drag och ryck i ratten från drivaxlarna? När det gäller vägkänslan håller jag helt med dig dock.

Att BMW själva kallar det förändring istället för försämring var ju riktigt roligt :-) Fast visst, att drivna förare upplever bakhjulsdrivna BMW som piggare, mer följsamma, närvarande och roligare än fyrhjuldsrivna är ju mer subjektiva omdömmen. Att en xDrive har stora fördelar avseende framkomlighet på vintern är det ju ingen som tvekar kring.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Jaha..? Jag skummade igenom texten/länken men kunde hitta något om "drag och ryck i ratten".
(men jag ber om ursäkt i fall att jag läste för dåligt.)

Visst förändras chassidynamiken marginellt på en xDrive (självfallet!), och visst kan jag känna förändringen då jag många gånger har haft möjligheten till direkt jämförande test med motsvarande bakhjulsdriven,
men förändring måste ju inte innebära försämring.
Jag håller fortfarande inte med om just påståendet "drag och ryck i ratten".

F ö så har jag inside info från vintertester i norrland om att man ytterligare utvecklat och förfinat xDrive på F10/11.
Mycket är nytt och en hel del individuella anpassningar görs med hänsyn till motoreffekt etc (535xD och 550xi!).
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Ulf530; läs tex sidan 26 eller 33.

"Styrningen kommunicerar bättre än i Mercedes men vi har upplevt ännu bättre BMW-styrningar. En del av orsaken är fyrhjulsdrivningen som kan ge vissa dragkrafter i ratten emellanåt. Vi upplever heller inte att MacPherson-framvagnen hat tagit emot de extra drivaxlarna helt obemärkt. Det är fortfarande en vass och körglad vagn, men något med harmonin från de bakhjulsdrivna syskonen har gått förlorad."

"I detta icke-vintertest lutar det åt att BMW 530i snarare förlorade på att vara i fyrhjulsdrivet utfö-rande (xDrive). För här står vi med Audi som vin-nare i körglädjesronden vilket inte är helt vanligt. Delvis tack vare ett chassi som höll ihop bättre. Både styrning och fjädring/dämpning hade lätt-tare att dominera över BMW när denna nu också hade drivaxlar till framhjulen."
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Hjulen (=däck/fälg) har en avgörande inverkan, större inverkan på en xDrive än på en rwd.
T ex Dimenson/däckprofil och fälgbredd/offset.
T ex så går min 530xD MYCKET bättre med original 18" än med 20", särskilt i styrning/framvagn!
(Däremot så funkade samma 20" hjul ok på en god väns 530D...).
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Ja jag kanske är knäpp, men "kan ge vissa dragkrafter i ratten emellanåt" tycker jag är ett milt uttryck som närmar sig min egen upplevelse = knappt märkbart och inte direkt störande.
För mig är det inte samma sak som "hur mycket man störs av drag och ryck i ratten".
Men i övrigt så håller jag i princip med om det som står i texten. För mig handlar det om vilka egenskaper man prioriteriar och jag valde xDrive.

Det ska bli intressant att se hur mycket bättre F10/11 xDrive är i jämförelse med min E61.
Jag är rätt övertygad att skillnaden kommer vara mindre mellan xDrive och rwd i den nya generationen eftersom xDrive har varit med i utvecklingen redan från början på ett mera betydande sätt än vad som var fallet vid utvecklingen av den förra.
Och xDrive har sannolikt en bättre servostyrning än rwd...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.