AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
490.773

Nya BMW 5-serie officiell!

Sida 55 av 114
Mo
8
Morten67
523i touring 97
F11 520d M-sport
synes ikke synd på dere et sekund Hilsen oss i Norge (der koster en 520 d fra 518,.-tusen uten noe utstyr)
Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
Någon som vet om/när 550i touring f11 kommer?
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Alleexs:

550i touring F11 börjar tillverkas i marsproduktionen 2011.
Vet dock inte när den är beställningsbar, inte ännu i alla fall enligt min åf.

/Janne
Vet någon om detta gäller 550xi? Vad jag hört får BMW-handlarna allt fler förfrågningar om X-drive på såväl F10 som F11. Mina erfarenheter från 550xi är extremt goda, men man "klarar sig" kanske med lite mindre motor (och prislapp). Redan 520d verkar mycket trevlig!
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Enligt min handlar så kommer X Drive from Mars produktion - och då är det 530d som erbjuds med det.
Tydligen så hade de 20 beställningar på F11or innan Jul, där 17 st ändrade sina beställningar till X Drive. Så man får nog vara snabb om man inte ska riskera allt för lång leveranstid.

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Tycker att x-drive tidigare (E90, E60) korrumperade styrkänslan alltför mycket för att vara intressant för mig. När nu BMW har lyckats kollra bort den fina vägkänslan i styrningen i nya F10 så finns för mig ingen avgörande nackdel kvar med x-drive. En F11 535ix hade suttit fint! En sk "livetut:are".

Mvh
Arese
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Arese: F10 med xdrive har dessutom vanlig hydralisk styrning och inte den nya elektriska så styrkänslan kanske till och med är bättre.
Gorban, det hade jag missat, tack för infon!
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Det var verkligen intressant att höra Gorban! Får ta och testa en x-drive när den kommer. Momentkänningen i ratten lär man ju inte slippa i vilket fall som helst...
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Nackdelen med den hydraliska styrningen är marginellt högre förbrukning. Jag är inte heller säker på om styrkänslan kan ställas om i adaptive drive med den hydraliska styrningen. Dessutom finns inte parkeringsassistenten till xdrive då den kräver elektrisk servo.
Styrkänslan är till stor del beroende av vilka däck man väljer. Jämför själva får ni se hur olika märken och dimensioner ändrar på styrupplevelsen. Den subjektiva upplevelsen varierar även den i viss utsträckning, det en person gillar tycker en annan är mindre bra. Vi kommer snart till att styrupplevesen blir ytterligare justerbar så att var och en blir helt nöjd.

Chassiedynamiken i X-drive är verkligen spännande, här har BMW kommit långt. För varje vinterdag som går kommer fler och fler in på att välja X-drive nästa gång.
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Har kört ett tiotal F1X med olika motorer, däcksutrustning, med och utan elektroniska dämpare och adaptive drive. Kan bara konstarera att ingen av dessa är i närheten av den styr/vägkänsla jag har i min bakhjulsdrivna 335:a med hydralisk styrning och utan servotronic. Tung,köttig, precis och man kan känna exakt ur mycket grepp man har, varenda gruskorn och skiftning i vägytan förmedlas till nävarna.

Adaptive drive och aktiv styrning ändrar ju bara responsen och direktheten avseende styrning. Hjälper tyvärr inte upp vägkänslan, snarare tvärt om.

En nackdel med en fyrhjulsdriven bil kontra en rwd är ju också rycken i ratten vid forcerad körning eller halt väglag, känns ju inte sådär jättepremium. Min frus XC60 D5 AWD har en fin framkomlighet i dåligt väglag men ålandet på vägen känns inte helt sofistikerat.

Men får F1X x-Drive hydralisk styrning och mindre kraft på framhjulen då är kanske styrningen i denna att fördra framför den misslyckade styrningen i bakhjulsdrivna varianter?

Mvh
Arese
Martin E
En gubbsport bil som inte skapade ha begär! Länk

Fläkten väsnades friskt och friktions däcken passade inte på bilen.

Men den är snygg.
Lustigt om då en Audi A4 2,0 tdi väcker habegär. Jag lurade mig själv att köpa en sån i juni 2009 men sålde den snabbt i augusti efter 300 mil, tråkigare bil tror jag inte att jag ägt det här decenniet.

/Anders
Martin E
Quattron min herre är skillnaden. BMW borde satsa på en 4wd Crossover likt Audi Allroad som ett mellanting mellan X5 och F10. Men komforten i F10 var fantastisk och dom kan verkligen bygga kraftfulla dieslar med låg förbrukning.
Grym bilpark du har Anders!
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Allroad är väl en höjd A4 med extra plastskärmbreddare?
Kört en 87 mila tripp med min nya F11 520d i snöstorm.
Den går fantastiskt bra i dåligt väglag och förbrukningen hamnade
trots vädret på fina 0,54.
Arese: Japp, mer luft och mer plast för en högre prislapp.
Martin E
Mitt intryck var att quattron var mkt trevligare och roligare att köra än F10 med samma friktions däck (hakka R).
F10 mådde inte bra av friktionsdäck på riktigt vinterväglag med ishalka vilket snarast berodde på däcken.

Nej helt fel WGN för ca 25K får du Grövre chassi, högre fjädring, andra hjul, stötdämpar länkage, fjädring, annorlunda ESP, hjälpramar och bussningar också helt olika. Lite blandning mellan A4 och Q5.

Men komforten och förbrukningen mkt bra och ngt bättre än Audin ( jag hade 0,56 efter 1,5 timmars provkörning).
Grattis alla F10 ägare till en kanonfin bil :)
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Det här med fläkten; är ni inte lite överkänsliga där?
Har kört 4st F10 och jag har aldrig reagerat på att fläkten skulle låta mer än någon annan premiumkärra jag kört.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.