|
Sida 53 av 114
|
|
|---|---|
|
Är det någon mer än jag som upplever f10, i detta fallet 525d, som relativt bullrig med dubbade vinterdäck? Jag misstänker att kontrasten mellan den ombonade lyxbilskänslan i kupén och dubbdäcksbullret spär på så att bullret upplevs som mer störande än vad det är, men den kanske är tystare med andra dubbdäck än Nokian? T5 -05 |
|
|
Hei! Er ny her på forumet og kommer fra Norge ,Har bestilt meg ny 520 d m-sport touring som skal leveres 23 des.Dere Svensker er virkelig heldige når der gjelder bilpriser Jeg betaler 687 000 Nok for den med utstyr eks vinterhjul og det er egentlig det som er spørsmålet .Kan jeg bruke felger som 18"X 9" ET 30? |
|
|
Senaste dubbade Continentaldäcken 245/45 18 ej RFT upplevde jag som nästan ljudlösa, men har man för låga, breda däck blir det hela ju värre liksom RFT. 225/55 17 ej RFT är troligen det tystaste däcket vilket lär passa på allt utom just 550. Däcket ska ju även köras in ca 50 mil för att möjligen bli lite tystare. Ju kallare temperatur desto mer buller brukar också vara en regel. Även greppet vinner i regel på en inte alltför bred dimension. Har även testat en del odubbade däck vilka fungerar rätt bra så länge det inte är så halt(=då man behöver dem bäst). I riktig halka blir de verkligen läskiga, som om man tappat nästan all bromsförmåga och bilen tar knappast styrning, man är tillbaka på 50-talet! Med risk för att bli tjatig så är X-drive en upplevelse, fantastisk balans, men bromsförmågan förblir ju på samma nivå. Trots detta tycker jag X-drive och Webasto borde vara standard på dyrare bilar i Sverige, man behöver ju bara titta ut genom fönstret! |
|
| Morten: Jag skulle säga att det bör passa, original 18" 350M till F11 är 18x8 ET30. Så det är väl inte en jätte stor skillnad, bara att fälgen är 1" bredare fram och bak vilket borde få plats. 18x8 ET33 fungerar också utan problem, frågan är vilka däck du tänkte köra? | |
| Morten: Anledningen till våra bilpriser som är betydligt lägre än t.ex. Norge, Danmark och flera andra Europeiska länders är att vi har en inhemsk bilproduktion som har varit duktiga på lobbying mot politikerna genom åren. | |
|
Stilren . Det hadde jeg ikke tenkt på at den sikkert er for bred til å bruke til vinterdekk .hadde tenkt noe runt 235.50 18 Gorban .kan du ikke sende noen til Norge også .vilke vinterdekk kjører du på? |
|
|
Morten, du får göre som jeg. Flytte til Sverige:-) |
|
|
Men hva faen, har vi et par morsomme gutter i forumet? :-) Morten67: Som vinterdäck bör du nog använda så smala däck som möjligt. Jag skulle nog föreslå 215/55-18. Smalare kanske blir svårt (för biltyngden) men om det går ser väl 205/60-18 ut som ett bra alternativ. Långt ned på den här Länk sidan kan du prova dig fram till vilken dimension du vill ha. Där ser du bl.a. rullomkretsen. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Morten67> Satsa på så smala däck du kan. Jag kör på 225/45 - 17, Nokian WR G2 på min BMW 330i E90 och det driver inte allt för bra. Fastnade i en uppförsbacke igår när jag skulle åka langrenn... Jag vet inte var i Norge du bor men fundera om du ska köpa vinterdäck som är för nordisk- eller kontinentalvinter. Mina Nokian är ju utvecklade för kontinenten och funkar inte speciellt bra på is och snö, på våt asfalt går dom dock bra. Kollegan som har likadana däck på sin Volvo har samma erfarenheter. |
|
mkk230 |
Tycker ni inte att fläkten på F10 låter lite konstigt? Det reglerar och i vissa stunder så låter det annurlunda en vanlig fläkt? |
| mkk230: jag har reagerat på att fläkten bullrar en hel del i "auto"-läge (även med lägsta fläkthastighet inställd), kör nästan alltid med "auto" avslagen. | |
| Har inte fläktämnet varit uppe tidigare? Tror att en del, liksom undertecknad, har upplevt att det viner ur luftintagen mitt på instrumentpanelen innan det finns varmluft att spruta in. Kass. | |
|
Lägger mig i dialogen här på slutet, måste säga att jag gillar e60 bättre än f10. f10 är riktigt fin, men e60 känns som den har mer "flytta på dig, här kommer jag, attityd", mer rock iaf med m-paketet medan f10 känns mer opera. Min bil: Länk |
|
| Eller som min kollega sa som har en E61 och testade en F11,fan va gammal min känns nu! | |
mkk230 |
Har någon varit inne med bilen pga fläktljudet? |
| hmm !Bare 1 time til levering av min nye f11 .Blir ei god jul ja !!!! | |
| Har inte märkt attt det väsnas något från fläkteriet på min utan det som jag reagerat på att det fläskar på med väldigt mycket värme innan det stabiliserar sig= det blir mycket varmare än vad man ställt in de första milen med varm motor. | |
| Jag tycker fläkten låter hela tiden, även i det lägsta autoläget. Mycket störande och inte alls premium. Vi får hoppas att det beror på kylan annars är det en riktig besvikelse. | |
|
Gorban, be ÅF att kolla detta. Den F11:a jag körde i en månad hade en knäpptyst fläkt. ---- BMW CS #6212 |
|
|
teres major: eller som min första tanke var när jag fick tillbaka min E61 efter en månad i en F11 (M-sport): Jisses, kan det vara SÅ HÄR kul att köra bil! F11 är imponerande bra, men så värst rolig att köra är den inte. Bara en riktigt, riktigt, riktigt bra bil. Hatten av för alla som köper den! ---- BMW CS #6212 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.