|
Sida 52 av 114
|
|
|---|---|
|
Det låter helt osannolikt att en 550xi skulle dra 0,6 med fyra pers. Om så är fallet är det bar att gratulera. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| Ang rabatter så är det väldigt beroende på ev. ramavtal etc. Privatperson kanske kan räkna med max 6-7% om man inte har en relation till säljaren sedan förut. Är man medlem i företagarna så får man automatiskt 10%. Vissa ramavtal kan ge ett par % ytterligare på det. | |
|
Hur snål är en 550xi? De siffror ägaren uppger, mellan 0,6 och 0,7lit/mil, gäller ren landsvägskörning på torr vinterväg med hastigheter mellan 70 och 90km/h. Normal svensk motorväg lär det handla om mellan 0,7 och 0,8lit/mil. Man behöver givetvis inte anstränga sig alls mycket för att få den att dra betydligt mer. Själv skulle jag nog ändå välja en sexa. Om man väljer V8an har man ju bortsett från alla ekonomiska hänsyn, vilket kanske gäller i lite mindre utsträckning för de mindre motorerna. Om man ska ha valuta för V8ans högre pris måste man ju accelerera rätt våldsamt då och då vilket givetvis tömmer tanken snabbare. |
|
| Skall tilläggas att 10% från Företagarna inte gäller för alla paketen och extra tillbehör. Så Företagarnas ramavtal ger inte 10% på hela bilens pris. | |
| BMWkungen: Jag vet att det är som du säger enligt avtalet. Samtliga offerter jag har fått från BMW (en resulterat i köp). Har dock varit 10-11% på allt ink utrustning. En av säljarna som gav offert har vi handlat av tidigare men inte av den andra som dessutom var hos en annan ÅF. Vet inte om vi bara haft tur eller om det i praktiken alltid är 10% på allt. | |
| Ja det stämmer säkert att man kan få 10% på allt, men enligt avtalet så är det på grundpriset. Jag tror inte man får 10% hos alla återförsäljare vid köp av F10/F11 utan att förhandla. När jag köpte e61 2009 så fick jag otroliga rabatter runt 20%. Då avtalet också gav fri touring. Men det är skillnad med rabatter på F10/F11 | |
| Vissa grejer är nettoprissatta och då gäller inte rabatterna (vare sig du har Företagarnas avtal eller annat ramavtal). Comfortpaketet är nettoprissatt. Mig veterligen inget annat, men jag är inte 100% säker. | |
| Jag fick 14.5 % rabatt på min 520dAT med ett väldigt bra ramavtal. | |
| Ok. Oavsett så har man ett skapligt ramavtal i botten samt bra kontakt med säljare så ska det inte vara några problem att få 10-11% på totalpriset ink utr. Vet inte om det skiljer sig mellan olika delar av landet? Mina offerter jag fått är från två olika ÅF i Sthlm. Det var samma rabatt i % på F11 samt den offert vi fick och accepterade på vår E93 som vi köpte i våras. | |
| 332: Det finns bara inte på kartan att en 550xi kan dra så lite som mellan 0.6-0.8 l/mil på motorväg/landsväg. Är du helt säker på att det verkligen var en 550xi och inte en 520d? | |
| Frågan är väl varför man köpt en 550x om man kör den så fruktansvärt långsamt. En 520d hade väl fyllt på tanken under samma körning | |
|
Kul med allt intresse för förbrukning. Jag håller med om att 0,6 - 0,7 för en 550xi låter extremt lågt, det var därför jag tog med ägarens uppgifter vilka jag själv inte mätt upp. Det jag kunde se från baksätet var den digitalt visade momentanförbrukningen efter ägarens glada påpekande. Mycket riktigt vid 70 - 80km/h pendlade den mellan 0,6 och 0,7. Den låga hastigheten berodde på halka och hastighetsbegränsningar. Enligt bränsledeklarationen ska en 550xi dra 0,79 på landsväg (0,75 för den vanliga 550i), detta dock vid betydligt snabbare hastigheter (enl körcykeln) än vad som gällde i det här fallet. Den välmotiverade frågan kvarstår dock varför man köper en 550 om man kör långsamt för att få ner förbrukningen! Ägarens ursäkt i det thär fallet var tydligen att komma åt X-drive som ännu inte levereras på andra än 550i, att köra fast i snödrivor med en premiumbil är otänkbart för honom vilket jag väl kan förstå. Dessutom tycker han tydligen det är kul att komma upp i 100km/h på 4,6sek (4,8sek enl BMW) vilket han hävdar är helt möjligt efter noggranna mätningar. När man subjektivt åker med känns detta inte alls omöjligt, ingen BMW är troligen särskilt mycket snabbare. Alla dessa siffror blir ju dock lätt lite löjliga, en bil består ju av viktigare saker än tiondelar hit och dit! Man måste dock tillstå att BMW lyckats mycket bra med en fyrdörrars prestandabil, även om framtiden knappast kommer att domineras av V8or! Mer spännade blir kanske 520d ED (en 320d Touring ED har just visats!) vilken bör går att köra på knappa 0,4 på landsväg (320d ED har en deklarerad landsvägsförbrukning på 0,36!). |
|
|
Det förklarar saken.När jag berättar vad min bil drar är det verklig körning inkl kallstarter etc etc mätt vid pumpen. Det som visas momentant under körning är väl mer att att skryta med för grannbarnen än att uppge vad som faktiskt förbrukas. Återkom gärna med korrekt förbrukning i verkligheten. Verklig förbrukning för 550 är 1.3L/mil till 1.6L/mil. Länk Jag antar att en 535i är klart snålare med bra prestanda. |
|
|
Jag körde min 535d F11 på runt 0.45 under några mils landsvägskörning i Finland. Det gick dock i cirka 90 km/h pga dåligt väglag. Det var bara intressant att se att en så stor motor kan dra så lite, även om det bara var under några korta sträckor jämn landsvägskörning på motorväg. Vid resans slut så hade datorn stannat på cirka 0.55 vill jag minnas. Vanlig förbrukning på den ligger dock på cirka 0.8 i korta sträckor med kallstart (märkligt nog finns ju ännu inte en motorvärmare till den motorn, har fått inmonterat i kupén men finns inget till motorn ännu) och vid mina vanliga dagskörningar, korts sträckor i stan med kallstart så närmar vi oss 1 liter. Vi talar då om några km hit eller dit där motorn ofta inte hinner bli varm och där man gasat lite extra ibland i snömodden med dubbdäck. Tycker det känns lite löjligt att skriva om vad 550xi dragit under ovanstående korta sträcka. Det överensstämmer ju inte alls med verklig körning och som sagt man lägger ju knappast nästan en miljon på en 550xi för att köra 80 km/h på motorväg. Lika lite som jag tror att de flesta inte sitter och mäter tiden 0-100 km/h. Det är väl bara skönt att veta att när man behöver det så kan man trycka till och så vet man att pjäsen flyttar sig snabbare än de flesta andra bilar, så är det ju med 535d också. /Anders |
|
|
Jag ligger på ganska precis litern vid blandad körning med min 535i. Innefattar daglig körning i Stockholmsområdet samt en hel del långkörningar till Skåne och Halland. Har dessutom ganska tung högerfot, därav bilvalet :-) Det intressanta är att förbrukningen på min 535:a är identisk med den jag hade på min 523:a. Om man vill åka på lite blir oftast en klenare motor väl så törstig, då man får utnyttja den maximalt oftare. Har nu hunnit avverka ca 500 mil med bilen och är väldigt nöjd med den. F11:an är en betydligt bättre bil på nästan samtliga områden jämfört med E61:an. Framförallt interiört känns bilen betydligt modernare. För alla er som inte vill åka diesel kan jag varmt rekommendera er att provköra en 535i! |
|
|
Det blitr lite löjligt att mäta förbrukning under en kort sträcka så fram med pumpmätning som någon tidigare påpekade till mig! Om man ska gå på kortare sträckor enligt färdatorn i snålaste körning så har jag sett 0,4 på min F11 520dA, det som är intressant är vad man landar på under normal körning med motorväg, landsväg och stad under en längre mätperiod. Min färdator stämmer väldigt bra med pumpmätningarna och den står på 0,6 efter 500 mils körning. Jag är väldigt nöjd med det då jag kör en bit över 3000 mil/år "Always a driving machine" Länk |
|
| Tycker mig ana att priserna på både F10 och F11 börjar dala nu. Framförallt börjar många F10 få röda pilar och ganska kraftiga prisänkningar. Nu ligger det dessutom en ok utrustad 535d F11 ute för 585k - borde gå att få den för ca 550k om den ej blir såld innan jul. GTn har ju gjort ett ganska rejält dropp. | |
|
Ingen som råkar vara en lycklig ägare till en vit F11 med M-paket i Malmö, område nära Kronprinsen? :) Om du läser detta: Väldigt fin är den och snygga vinterfälgar! Ang. bränsleförbrukningen, säker att du inte såg den aktuella förbrukningen när han inte gasade något? :) Alt. att han nollställde snittet precis innan och låg och fiskörde.. Gick KNAPPT att köra en 520d E60 -10 på landsväg/motorväg, utan att köra om någon, på 0,6. Körde jag den riktigt långsamt och snålt låg jag runt 0,52-0,56 (fabriksny bil på cirka 500 mil innan den såldes). Nu skrev du ju dock att ni körde runt 80 km/h pga. väglag och då går ju förmodligen förbrukningen ner en hel del om man inte ligger och gasar/bromsar utan trafiken ändå flyter på fast långsamt.. Min förbrukning baserades på 110-140 km/h och 10-15 mils motorvägsturer :) |
|
|
Jag körde min 530d på 0,48 mellan Göteborg och Jönköping i snöyran i Torsdags. Snitttfarten låg nog på 80 km/h nu är det ju instrumentförbrukning men då jag jämnfört innan vid mer normala 0,76-0,78 har det stämt riktigt bra med verkligheten. Det är grymt snåla motorer i dessa bilar. |
|
|
Harvests förbrukning verkar stämma in ganska bra med de värden jag fick uppvisade av föraren/ägaren till 550xi-bilen på baksätets stora videoskärmar. De mil jag åkte med var frusen barmark så snöyra är ju en ytterligare försvårande omständighet för förbrukningen i Harvests fall. Ingen hävdar väl på allvar att en 550xi har en "normal" landsvägsförbrukning på 0,6 - 0,7 vilket ju också framkommit i debatten. Ägaren i mitt exempel blev lite trängd av en av passagerarna när det gällde 550xi-förbrukningen och ville visa på skärmen (vilka även visar video, internet, navigator, backkamera, sidokameror, nightvision, digital-TV, SMS, MMS, videotelefon, LAN osv, osv av vilket jag inte kollat allt) hur snål den var vid optimala förhållanden. Har någon annan erfarenhet av 550xi? All teknikhysteri kanske man kan ta med lite humor, men bilen är trots allt rätt imponerande i sin mångsidighet. Å andra sidan har prislappen lämnat verkligheten för de flesta - kanske ett kommande begagnatalternativ? X-drive blir ju ett allt starkare kort denna vinter! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.