|
Sida 51 av 114
|
|
|---|---|
| Jag har sett på Bimmerpost att det ska vara standard med USB och Start stop (520d) samt att 530d ska få 258 hk och 560nm i mars | |
|
Start stop på 520dA ska det vara, spekuleras i om alla versioner skulle få detta! USB och som jag nu såg Alarm skulle bli standard även på den här sidan av atlanten vet jag icke. |
|
| Kompisen hade automatisk baklucka på sin E61 och har även det på sin nya F11. Verkar väldigt bra nu när hela bilen är nersaltat. Som småbarnsförälder måste man öppna bakluckan nästan varje gång man använder bilen för att langa in vagnar och väskor. | |
|
Automatisk baklucka är kanon, jag har det nu och använder det i princip varje dag. Precis som Gorban säger extra bra nu när hela baken är insnöad (mer än föraren :-)) /Anders |
|
|
Sollucka och uppgradering på stereon är kanon. Sportsolar ursköna. Ta definitivt komfortöppning, det är värdelöst med key-less go utan komfortöppning. Jag tycker trots allt att bensinarna är mycket bra alt till dieseln. När det är så här kallt så blir den heller aldrig varm. Har dessutom provat v-däck rätt ingående. Dunlop Wintersport är bra så länge man inte åker på riktigt dåliga vägar och helt överlägsna i regn och på torrt. Men drivgrepp i snö är kasst. Däremot de bästa om man åker hårt och driftar mycket, bilen har bra styrkänsla och det går bra att gasa ut den även på regnblött. Hakka 7or gör bilen simmigare i styrning och det blir lite dubbhjulsmalande i kupén. Dock mycket mindre än för de flesta andra bilar. Drivgreppet förbättras rätt rejält men den blir också mer understyrd genom att man får gasa hårdare för att få ut baken på halt underlag. Drifting blir mer av kasande på blött underlag, men går utmärkt på snö och is med mer fart än Dunlop. MAn borde ha två uppsättningar, Hakka7 för de snöiga dagarna och Dunlop för resten av tiden (det mesta av tiden). |
|
| Körde på riktigt små, snöiga och isiga vägar i helgen med min F11 och Dunlop dubbfria. Drog även ett släp med 2 m3 ved och det gick hur stabilt som helst med de här däcken. | |
|
Hej på er! Helt ny på detta forum och även som BMW-ägare (snart) efter ett helt liv i Volvo-träsket. Har beställt en 520d F11 för ett tag sedan. Leverans planerad i mars 2011. Till skillnad från många på forumet som köper och säljer 535:or och 545:or med extra allt kors och tvärs så tillåter tjänstebilsreglementet på mitt jobb köp av en 520d med lite extrautrustning. Det går dock snabbt att gå från grundpriset på 368kkr til min inköpsgräns när man börjar kryssa i utrustningsllistan. Fråga: Jag har valt att ligga kvar med 17-tums hjulen till förmån för annan utrustning. Inbillar mig att med 184 hästar är det ingen JÄTTE-skillnad mellan 17 resp 18 tums hjul. Har istället valt att lägga pengarna på bl.a. automat, metallic, hifi-system och lite till. Är jag helt fel ute? |
|
|
Tumba: Grattis till beställningen! Jag tycker du har resonerat rätt. 18" ser bra ut och är ganska viktigt på F10/F11. Dock. Har man begränsad budget tycker jag som du man ska prioritera annan invändig utr. samt automat. Det är trots allt insidan av bilen du som ägare kommer se och uppleva oftast. Har du valt skinn? Om inte skulle jag rekommendera en funderare till om inte "HiFi + lite till" är värt att bytas mot skinn, samt kanske roligare interiörlister än de som är original. 18" är ganska högt på min lista, men all den annan utr du nämner ligger högre i prio. |
|
mkk230 |
Är det någon som känner behov att byta ut sina gula dimljus mot vita? Ser inte så bra ut med xenon & gult dimljus. |
|
du får inte kombinera xenon och dimljus i Sverige, bara vid helljus. ;) |
|
|
Tack för synpunkter GitarrJohan! Har även beställt skinnklädsel och comfortpaketet samt bluetoorh för mobilen då jag sköter en hel del telefonerande i bilen. Dvs för att få in ev 18 tums hjul måste jag plocka bort ljud eller metallic. Då känns det bättre att köra på med 17 tummarna. |
|
|
Ytterligare fråga: Är lackbehandling typ Mr Cap eller liknande att rekomendera om man redan nu funderar på att ev köpa loss bilen efter leasingtiden? Vad kostar det ca? |
|
| En fundering, är lacken från fabrik så ¨dålig¨ att det verkligen är nödvändigt att lackbehandla/försegla...jag menar den är ju ny och orepad och oftast även försedd med klarlack (förseglad??). Är det inte bättre att göra detta efter något år för att få tillbaka nybils glansen. Eller har jag fel? Mvh | |
|
Angående lackbehandling/lackförsegling inbillar jag mig att många kommer säga ja och många nej. Det beror helt på personen som lägger behandlingen/förseglingen. Sedan vilken färg man valt, även om det är metallic eller icke. Min carbonsvarta 520d E60 -10 skickades direkt till lackförsegling/lackbehandling innan leverans, dock endast utvändigt (svart läder invändigt) och jag hade väldigt mycket problem med den bilens lack trots en heltäckande lackförsegling. Problemet var fågelskit, bor nära havet så det beror dels på det (mycket trafik i luften och en teori är också att dessa fåglar käkat oerhört dålig föda) för träcket dom släppte på bilen frätte både lackförsegling+klarlack och även en gång så pass mycket att det gick in i lacken. Den gången hade bilen stått över en sommar natt på gatan (22-07). Värsta gången var 40 minuter på gatan i solsken, det går dock att eliminera skadorna synligt i dagsljus/kvällsljus men under lysrör i tvätthall syns alla skador som en form av matthet mot övriga oskadade ytor. Hemskt tråkigt då jag hade oturen att få fågelskit på bilen 6 av 7 dagar/vecka och varje gång innebar en våtslipning + polering hos MrCap. Till slut blev jag så less att jag lämnade in bilen på en helrekond och sålde den. Min slutsats är att utan lackförseglingen hade det i mitt fall blivit ÄNNU värre då jag märkte hur pass vek bilens alla lager klarlack är. Försökte till och med reklamera det på lackskadegarantin via två BMW ÅF:are + BMW Sverige men fick det nekat som "yttre påverkan" vilket jag tkr är under all kritik då bilen inte ens kunde stå mindre än en timme med fågelskit och det blev förstört. Summan av detta är att jag tipsar dig om du valt en mörkare kulör att lackförsegla bilen vid leverans. Rekonden är mest för att ta bort tvättrepor och andra fulheter som är oundvikliga vid nybilsköp. Sen nästa fråga är om du har valt ett ljust läder, då bör man även ha en interiörbehandling för att slippa de värsta avfärgningar som kommer att komma från jeans och mörkare byxor, framförallt om det är en pendlare/mkt långkörningar och under vintertid. Sedan kan det ha varit fel på min bils lack men det tyckte inte BMW. Bilen blir dock även lättare att hålla ren och glansig efter lackförseglingen. Mitt tips är Mr Cap då jag har goda erfaranheter från deras tjänster. BMW hade som förklaring att dom har problem med alla deras mörkare kulörer och fågelträck, anledningen var att man ändrat lagstiftningen från en specialblandad lackfärg till en vattenfast pga. hälsoskäl för fabrikanställda osv. Vattenfast och mörk färg + klarlack + fågelträck = katastrof! Tror dock Alpin vit är bästa färgen just nu och även billigare* (gratis) så har du pengar över till 18"/19", behöver ju inte vara originalare då eftermarknadsfälgarna börjar komma ut nu till F10/F11. Ex ett set 18" för runt 5000 kr + däck :) |
|
| Tumba: Tycker att du gör rätt val. Halva året kommer du ändå att köra på vinterhjul som troligen blir 17" i ditt fall. Sedan kan du ju alltid köpa till en uppsättning 18"-fälgar vid sidan av via ebay om du är desperat. | |
| Läste precis på bimmerpost att 530xd kommer i mars och att den får 258 hk medan rwd ligger kvar på 245 hk. | |
|
Har just fått uppleva en 550xi från baksätet under värsta tänkabara vinterförhållanden. Det är anslående hur tyst och bekvämt man åker landsväg med nya dubbdäck (Continental), full tillgång till "entertainment professional" osv vilket gör färden helt limousinmässig. Vid rast användes Webaston kort för att hålla de 20 minusgraderna utanför. Trots den lilla extra bensinanvändning, 4 passagerare, dubbdäck och extremt kallt vinterföre stannade förbrukningen på drygt 0,6, men man ska komma ihåg att färden var långsam i detta väder. Förbrukningen förblir kanske dock en symbolfråga på denna dyra bil vilken ägaren påstår klara 0-100 på 4,6 sek med justering för hastighetsmätarens felvisning (givetvis på torrt sommarväglag med sommardäck). Det enda som ligger 550i i fatet är kanske just prislappen. Fler och fler anser inte X-drive och Webastovärmare någon lyx på en premiumbil dessa dagar - fler synpukter på detta? |
|
|
550xi och 0,6 i förbrukning låter bra, lite för bra tom.. V8 bensin det nya miljöalternativet? |
|
|
ursäkta men det låter helt otroligt att en 550xi skulle klara sig på 0.6. Vilken fart gällde det? /Anders |
|
| någon som vill avslöja vilka rabatter man kan räkna med på en F11 520daM??? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.