AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
490.786

Nya BMW 5-serie officiell!

Sida 5 av 114
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Ok, ja det är nog inget dumt val. Nya 528i låter också kul på papperet. Om den håller sig runt nuvarande 525i + max 20tkr. Eller 520d med 184hk om man vill vara lite mer ekonomisk. Säkert också trevlig.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
om 528i får samma stdutr. som i DE (dvs inget skinn etc) så gissar jag på ett svenskt pris på 400-405k, dvs ungefär som en E60 525ix.
520d verkar väldigt trevlig, dock är jag rädd för att det faktum att F10-serien känns så mycket premium gör att man upplever en 4cyl otillräcklig gångkulturmässigt. men det är för tidigt att sia om, framtiden får utvisa.
VAG har ju fått relativt med finkultur i sina senaste 4-cyl oljebrännare.
Tycker personligen att den nya femman ser ut som Mitshubishi Lanser framifrån och Honda Accord bakifrån

Länk
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Har redan bestämt att det blir en 523 eller 528 touring när den kommer om ca ett år. Blir lag om att byta då vår nuvarande femma blir tre år i januari 2011. Ska bli intressant o se svenska priser och vilka utrustningsskillnader det blir mot den nuvarande. Intressant frågeställning om skinn som standard. Jag tror BMW skulle tjäna på detta då säkert 90% av bilarna säljs med skinn (eller har jag fel?). Skinn kostar ca 20´som extrautrustning. Skulle man göra det till standard kanske prispåslaget skulle bli 7-10´+ att många köpare skulle tycka det var attraktivt att skinn "ingår". Vad tror ni? Kan själv inte tänka mig en bil av femmans kaliber utan skinn eller åtminstone skinn/alcantara i ngn sportigare version.
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Det är nog bara att titta på dagens komfortpaket. Kommer nog att kosta ungefär det samma även på nya 5:an.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Vad farao skall du med ett kallt skinn till.
Fruktansvärt överreklamerat.

Håller med om att skinn är väldigt opraktiskt, kallt på vintern och varmt på sommaren. Dock så är det ju mycket snyggare och lyxigare.
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Därför har man klimatanläggning, sätesvärme på vintern och AC på sommaren ;)

Beemoholist javisst!
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
En sån ska jag önska mig i (h)julklapp =D !

Beemoholist javisst!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Gitarrjohan, Om 90% av köparna köper skinn för 20kkr så kan BMW höja priset på bilen med 18kkr, standardutrustade den med skinn och ändå få in samma pengar. Men att bara höja priset med 7-10kkr låter som en förlustaffär.

Mvh Johan
grelle:nja tar man bort tygstolen helt så har man bara en modell att tillverka och på så sätt blir det billigare..men visst är bmw lite som porsche, dem tar riktigt bra betalt för extrautrustning
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Stolarna är väl likadana fast klädda med tyg eller skinn? Dessutom finns det flera skinntyper så om man tar bort de tre tygtyperna så går man kanske från 12 till 9 varianter. Har ingen koll på hur många tyg eller skinnsorter som erbjuds utan chansar bara nu.

Dessutom minskar möjligheten att lyckas klämma in tjänstebilsköpare som inte kan gå upp i pris. ibland kan det vara så att 10kkr är det som gör att bilen inte går att köpa för dem.

Sen finns det en klientel som föredrar tyg, de kanske föredrar tyget så mycket att de hellre väljer annat märke om alternativet försvinner.

Det finns mycket att tänka på men om kan ta mer betalt för en produkt och ändå sälja nästan lika mycket så bör man göra det ur företagsekonomisk synpunkt.

Mvh Johan
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
.. den bästa lösningen är enligt min mening alcantara; underbart att sitta på, snyggt att se och varken kallt på vintern eller varmt på sommaren. Mums!

I brist på detta får skinnet duga.

----
BMW CS #6212
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Grelle: Det jag ville visa lite är att det kostar otroligt mycket mer att ha en sak som tillval än standard rent ekonomiskt för BMW. Sedan kan man såklart ha argument som valfrihet etc. Och vissa mer attraktiva tillval kan man lägga på lite extra marginal på. Vet inte exakt hur siffrorna ser ut för BMW men för andra märken har jag hört att kostnaden för att ha ett tillval kan ligga mellan dubbla till tredubbla priset ut till kund jmf med att ha motsvarande sak som standard. Sedan tillhör säkert skinn de attraktiva tillval som man kan lägga på lite extra % på. Jag tror nog man skulle kunna sälja fler bilar med skinn som standard och ett lägre påslag än med skinn som tillval. Dock så måste det ju då bli så på alla marknader och inte bara i lilla Svedala för att det ska gå ihop.

Argument som kallt på vintern och varmt på sommaren funkar inte på mig. Jag tycker skinn är överlägset. Det finns stolsvärme och vill man inte ha det för varmt på sommaren kan man välja något annat än svart skinn.
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Jag tror nog att BMW och BMW Sverige AB är mycket medvetna om hur de skall prissätta för att optimera sina försäljnings- och resultatmål. Man tar nog ut precis så mycket som marknaden tål i priser på bilar och tillval baserat på lokala förutsättningar, köpbeteenden, valutakurser, konkurrens, tjänstebilsregler, skatteregler, etc.
BMW:s erbjudanden i Sverige har alltmer liknat det tyska genom åren m.a.p. utrustningspaket etc. Jag tror därför det blir samma grundutrustning som i Tyskland med läder som tillval för de vanligaste modellerna. Men i januari så vet vi.

ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Halvskinnet till 5-serie GT är riktigt trevligt. Fanns svart halvskinn med sportstol i en 5-GT hos bmw ÅF i halmstad. Borde väl kanske då även bli tillgängligt för standard 5.an?
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
"Argument som kallt på vintern och varmt på sommaren funkar inte på mig. Jag tycker skinn är överlägset. Det finns stolsvärme och vill man inte ha det för varmt på sommaren kan man välja något annat än svart skinn. "

Lite motsägelsefullt...................

Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Karlhilding: Vad är det som är motsägelsefullt? Tycker man att det är kallt med skinn på vintern så tar ju stolsvärmen effektivt bort kylan. Och enligt min mening är det bara svart skinn som blir jättevarmt på sommaren.
Länk fångad på bild på autobahn
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Gitarrjohan.

Ok man skall tydligen läsa det som:
"Det finns stolsvärme och vill man inte ha det för varmt på sommaren kan man välja något annan FÄRG på skinnet än svart."

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.