|
Sida 49 av 114
|
|
|---|---|
|
Det är bara att kolla in vad leasingbolagen räknar med för restvärden. Ligger runt 50% på F11:an efter 3 år. Inte fundamentalt annorlunda än andra bilar i samma klass. Leasingfirmor lever av att estimera restvärden så bra de kan, på en konkurrensutsatt marknad. Jag säger inte att de har rätt alla gånger, men deras gissning är nog väl så god som de som vi glada BMW-fantaster kan försöka oss på. Bland extrautrustningen brukar saker som paketen och metalliclack ha ett någorlunda hyfsat andrahandsvärde (läs: kommer i närheten av samma %-sats som bilen, aldrig högre dock) medan andra saker (bluetooth, elektriska stötdämpare etc.) har 0 i restvärde i en sådan beräkning. |
|
| Enligt www.bilpriser.se har en 520dT (E61) ett restvärde på 50% efter 3 år / 6.000 mil. En 520iT har 47% restvärde med samma förutsättningar. Dessa %-siffror gäller bruttopriset som ny. Så är du duktig på att förhandla en bra rabatt på nybilen tar du ner fallhöjden något. Jag fick lite drygt 12% rabatt på min F11:a men då hade jag ett bra ramavtal i ryggen. Att försöka få till en bra deal på en så pass populär bil som en F11:a privat lär vara knepigt. | |
|
NÅgon som vet mer om bränslevärmaren? I reklambroschyrerna står det att den både kyler och värmer. Kör den ac på sommaren då? Är styrningen integrerad i iDrive? Eller är det separata fula reglage i bilen? Min handlare påstår att värmaren enbart värmer kupen, motorn värms inte alls. |
|
| Tänkte ang. restvärden och andrahandsvärden. Såg en F10 häromdagen, solid svart. Inget xenon =inget komfortpaket, standardstolar, tyg. I princip en helt naken bil. Vilken chef godkänner att en anställd tar ut en sådan förmånsbil? En sådan bil måste ju rimligen få ett sämre restvärde än en normalutrustad och bli mycket svårare att bli av med? | |
|
Antagligen hade köparen 7,5 basbelopp som maxgräns och då finns det inte så många alternativ.. Hellre en helt naken F10 än en fullsmetad E9X / A4 / Passat / V70. Ang utrustning och restvärden; återigen handlar det om pris, pris och åter pris. Och jag tror i min enfald att en bil utan comfpkt som i 2a hand kostar exakt 21400kr mindre, blir såld lika snabbt (om inte snabbare) än en bil med. Lägg därtill den genomsnittliga kalkylräntan för de 21400kr köparen binder upp i x antal år, så har du några kronor på det också. Jag för min del hade def tagit comfpkt, men inte av ekonomiska skäl. |
|
|
Förresten, har du någon länk till F10an utan xenon? Har aldrig sett en sådan, varken på bild eller IRL. |
|
|
HFR: Du talar ju emot dig själv och säger att du hellre tar F10:an med comfortpaketet. Jag tror att en F10 om tre år som saknar comfortpaket är iskall på begagnatmarknaden och sjunker mer i pris än paketets värde jämfört med bilar som har paketet. Jag kan bara se till mig själv och skulle inte ens titta åt en begagnad F10/F11 som saknar comfortpaket och skinn, oavsett priset. |
|
|
HFR: Bilen var inte till salu. Såg den i stan (Sthlm). I övrigt håller jag med Gorban. Skulle inte ens titta på en bil utan komf paket och skinn i denna klass på bil. Undrar även lite hur företagen resonerar när de låter anställda ta ut uppenbarligen "helt fel" bilar som lär bli svåra att bli av med? |
|
|
Var på BMW Göteborg igår och såg denna 535d med M Paket. Länk Länk Länk |
|
|
Gorban> Jag tycker inte jag säger emot mig själv; jag säger att jag skulle valt comfpaketet alla dagar, men inte av ekonomiska/restvärdemässiga skäl. Det var ju den ekonomiska aspekten som var frågeställningen. Alla beslut sker ju som bekant inte med ekonomin i första rum, i så fall hade vi åkt kollektivt allihopa. Jag skulle valt paketet för att det innehåller utrustning som jag vill ha. Men jag tror det finns köpare som inte bryr sig lika mycket om just den utrustningen. För att summera så tror jag att den ekonomiskt sett minst dåliga bilaffären är en bil helt utan utrustning. Det finns alltid folk som skiter i paketen om de kan få bilen 22k billigare beg. |
|
|
HFR: delar inte alls din uppfattning där utan håller helt med Gorban. Skulle säga att en BMW och då talar vi här 5-serien främst, kräver att viss utrustning utöver standard finns. Där är Comfortpaket basic i de kraven. Många kräver dessutom mera. Det räcker ju att se hur folk här på forumet specar sina bilar. Däremot så finns det vissa företag som nöjer sig med att speca med Comfortpaket av diverse olika skäl. /Anders |
|
|
Väldigt många människor kompromissar med olika saker. I mitt fall vill jag helst ha en bil med gott ljud och härlig motorgång, vilket i mina ögon utesluter 520D. I andras fall ser man mer 5-serien som en lyxbil och nöjer sig då med minsta motorn men mer för personen nödvändig utrustning. Andra vill bara ha en BMW på uppfarten och köper en helt basic modell. Grannarna ser ju inte skillnad ändå. Man måste förstå att alla är olika. När jag tittar på beg e61 så är jag helt ovilligt att betala mer för ex navi, skinn, etc etc. Är bilen utan acc så köper jag den inte oavsett utrustning. Jag är helt övertygad om att den mest ekonomiska affären är en helt basic 520d touring. Därmed inte sagt att det kanske blir en 520D för mig ändå. Vad man vill och vad som kan genomföras är ju ofta olika. |
|
|
Håller helt med HFR och jhellstrom. Rent ekonomiskt är extrautrustning en katastrof vid nybilsköp. Begagnat däremot väljer man ju gärna ett exemplar med lite extrautrustning, just därför att den förra ägaren tagit värdeminskningssmällen och det därför inte kostar så mycket mer för mig som begköpare. Sen är det förstås så att bilhandlarna gör allt för att förmå oss att betala extra för diverse utrustningspaket som man bara "måste" ha för andrahandsvärdets skull. Sanningen är nog snarare att det är i extrautrustningen som deras största vinstmarginal ligger. Personligen skulle jag prioritera motorn vid köp av ny bil. |
|
Buspelle |
Utan minsta tvekan så är den ekonomiskt bästa affären att köpa en "helnaken" bil, pruta maximalt och sedan köra den länge. Den som tror något annat gillar att lura sig själv:). Det är dock en väldigt tråkig affär. |
|
Jag menar också att den eknomiskt minst dåliga affären är en helt naken bil. OK att den kanske blir svårsåld (tar tid), men när man väl hittar en köpare, får bilen såld och summerar affärern tror jag att man loigger på plus (eller rättare sagt, lite mindre minus). Ledsen att tjata om leasingbolag och andrahandspriser, men det är bara att gå in på www.bilpriser.se och simulera olika utfall. Ett komfortpaket på en 3 år gammal bil har kvar ca 50% av värdet. Ett M-paket kanske 25%. Annan utrustning (dragkrok etc.) har ofta kvar 0% av värdet. Bilen i sig har ca 50% kvar av värdet. Vad kan vi så lära oss av detta? Jo rent ekonomist är den "bästa" (minst dåliga) affären en naken bil. Så länge komfortpaketet är värt mindre än 100% av nypriset i andrahandsvärde kommer det alltid vara så. Vill man så köra den bilen? Det är en annan femma, och det får väl varje individ bedöma. En sak kan man i alla fall konstatera, har man valt en BMW 5:a är man helt fel ute i den ekonmiska ronden från dag 1. Vad har jag så valt (har haft min 520dT i en månad nu). Jo, extrautrustning för ca 100.000 kr. Det låter mycket men man får banne mig inte så mycket får stålarna hos BMZ. komfortpaketet var för mig en självklarhet. Primärt för jag ville ha utrustningen, men den där regeln om att "du kan inte sälja en bil utan komfortpaket begagnad" spelade nog också in. Dessutom är utrustningen extremt prisvärd i detta paket. Sedan tog jag dragkrok (restvärde 0 skulle jag tro) för jag behöver det. Jag tod skinn för jag tycker att en bil en denna klass behöver det för "feelingen" (andra tycker annorlunda). Jag tog elektroniska dämpare som garanterat inte är värt ett öre på andrahandsmarknaden, främst för att jag är en texh freak som gillar mycket knappar att pilla på. Automatlådaen tog jag för att jag var så jävla trött på att spetta manuellt efter 2 år in en E61 520dT - 08 med manuell låda. För att summera, allt är individuellt. Jag tror att de flesta som jag får komromissa mellan en massa olika aspekter när man köper ny bil; ekonomi (nu), ekomomi (i framtiden när bilen ska säljas), egna käpphästar och önskemål, vilken utrustning som anses prisvärd o.s.v. Samt vilken "singatur" man önskar på sin bil. Jag hade 10 basbelopp att leka med och stod i valet med en vit (ej metallic) menauelt växlad 520dT med 19-tummare, och den jag har nu som har betydligt mer komfortprägel. Den handlar om att hitta en nisch och sedan hålla den. För mig är en bil med 19-tummare och elektroniska dämpare en konstig kompromiss, de sistnämnda tar man får att kunna åka mjukt och fint. men det är bara min åsikt. |
|
| Min uppfattning är att begagnatköpare av nyare begagnade 5-seriebilar förväntar sig viss extrautrustning utöver standard. För många handlar det om xenon, automat och skinn. Man kanske inte får igen dessa pengar men bilen blir betydligt mer lättsåld. Väljer man till mycket extrautrustning utöver comfort-paketet kommer man givetvis aldrig att få igen dessa pengarna. | |
|
Över till ett annat ämne: någon mer som stör sig på att klimatanläggningen låter en hel del? Min E61:a var mycket tystare och min gamla Saab 9-5 var i princip ljudlös när kupén väl var uppvärmd. På min nya bil låter fläkten även när bilen är varmkörd och jag har justerat ner fläkten till det lägsta automatvärdet. Jag har märkt att ljudet också påverkas av hur luftblandningen är satt på ratten vid ventilerna ovanför stereon. Det hela är faktiskt rätt störande och en premiumbil ska ha en helt tyst klimatanläggning tycker jag. |
|
|
Gorban Jag har också noterat att fläkten låter mycket, som du också säger minskar ljudet när man ljusterar på luftblandningen varmt och kallt och försvinner helt när man stänger av ventilerna. |
|
|
Låter ju inget vidare med fläkten där grabbar. Bmwkungen, hur nöjd är nu med ditt motorval? Känns det som rätt val för dig och ungefär hur många mil per år kör du? x28i motor upplever jag som mycket accsnabb (även 265 hk och 272hk "gamla" motorerna) och ett kul alternativ till x30 dieseln. |
|
|
Gorban: jag kan inte påstå att jag tycker min klimatanläggning låter mer än min tidigare E91à. Ska skruva ner ljudet på stereon och lysna lite mer noga, har dock ett irreterande skrammel som uppträder någonstans i närheten av imstrumentpanelen. "Always a driving machine" Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.