|
Sida 48 av 114
|
|
|---|---|
|
Har kört hem till västkusten från ett snöigt Småland. Tungt snöfall halva vägen. F11:an kändes klippstabil i vinterväglaget. När jag körde på riktigt isig och rugglig väg skakade bilen och då provade jag att lägga i comfort-läget på dämparna. Det trollade bort den dåliga vägen helt och vi åkte mjukt och fint. Provade sportläget en stund och då skakade hela bilen så det blev snabbt tillbaka till comfort-läget igen. |
|
|
Intressant om ev. nya motorer. Är det någon som fått besked om när den nya versionen av 30D motorn på 258hk kommer till F10/F11? Den kommer ju i X3 från marsproduktion enligt min säljare. Det är ju både 13hk till samt ytterligare lite lägre förbrukning och eftersom jag ändå tänkt mig en 530D eller X3 med samma motor så vore det ju kul om man kan få den nya motorn ifall det skulle bli en femma. Men vem ska köpa den nya 525D? Alla som nöjer sig med 4-cyl kommer säkerligen köpa 520D spec eftersom det till största delen är tjänstebilsförare med begränsad budget som väljer den. Alla andra kommer ju vilja ha 530D eftersom man då får en sexa. För mig blir det då lite svårt att förstå vem som ska köpa 525D? Varför inte minska ned till 2.5L men fortfarande 6 cyl och på sätt få en lite snålare och billigare sexa? |
|
|
En 2.5 liters sexa behöver inte bli snålare än en 3-liters. Jämför 2.5 med 3.0 liters E60 525d. Dessutom kostar det att ta fram ett nytt motorblock. |
|
|
Kan berätta att jag hade inga som helst problem att varken komma in i eller stänga bildörrar när bilen stått två dygn i nästan 17-18 minusgrader. Det låter som ett märkligt fel på någon enstaka bil. För övrigt fortsatt imponerad av den låga förbrukningen. Snittade nu under 0,6 från Värtahamnen/Sthlm med lite stadskörning, till Uppsala. Dessutom nu också alldeles utmärkt ljud i stereon efter justering av equalizern och skönt med navi när man är ute på lite långtur mot okända adresser. Skönt att man ex. vis ser när man bör vara framme och när man har en tid att passa som gör att man vet om man behöver köra lite fortare eller kan fortsätta köra i lite lugnare hastighet. Funkade jättebra även i vinterväglag som Gorban ovan framförde. Stabilt och bekvämt. Kör med dubb förstås! Vilket man inte hör något av i den så perfekt isolerade kupén. /Anders |
|
|
Håller med Gittarjohan, lite synd om 530d blir kommande instegsmodell för dieselsexan, blir kanske svårt att förhandla till sig en sådan som tj.bil. Känns lite som om att man kopierar Mercedes E250cdi, med en riktigt stark och snål dieselfyra, kan bmw ha tappat mycket marknadsandelar i segmentet mot denna tro? |
|
|
Med känsla: du verkar ha fått ett riktigt lyckoexemplar av 535d, grymt låg förbrukning måste jag säga. Kan själv inte köra på dessa siffror med min 525d. Men kommer ihåg min förra 520dT E61, vilken jag stundtals kunde köra på under 0,4 l/mil vid snäll landsvägskörning (~80-90kmh). |
|
|
Härligt Anders, nu börjar jag bli riktigt sugen på en F11! (men jag har ju lovat mig själv att avstå från första årsmodellen...). Och dubbdäck, det ger respekt hos mig! Frysta dörrmekanismer i sträng kyla är inget konstigt tycker jag. Det har jag drabbats av på de flesta bilar jag har haft under 30 år, BMW och andra... Alla har vi väl varit med om att själva låset har frusit, därför är det nu för tiden ofta eluppvärmda lås, lika självklart är det väl att övriga dörrmekanismer kan frysa på motsvarande sätt. För mig hänger det samman med fukt och frysning. Vi som tvättar våra bilar råkar ibland ut för detta, det är helt naturligt. På vissa bilar räcker det nog med den kondens som bildas när man på vintern kör ut och in i varmgarage. För att torka bilen krävs att den står med öppna dörrar i torrt och väl väntilerat garage, med värmefläkt, helst i ett par dygn! Om dörrmekanismen fryser, så att dörren inte går att stänga, så är det bara att stå stilla, hålla igen dörren, på med full värme (gärna även med inkopplad 220V kupévärmare) och vänta tills det lossnar. Det går på ett par minuter eller max 5 minuter. Men om man kör iväg (på de bilar där det är möjligt...) och håller i dörren, så tar det mycket längre tid, om den ens går. Även om det visar sig att F10/11 skulle vara lite känsligare för detta fenomen än tidigare modeller så är det nog ingen barnsjukdom och jag skulle inte se det som typfel. (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
|
VENTILERAT garage... Editfunktion vore bra |
|
|
Första F10 med pris över en mille? Länk /Anders |
|
|
Modigt av BMW i Gbg att våga fullspeca en 550i som lagerbil. Men det kommer alltid in någon som vill ha allt på en gång. Min säljare satt en halvdag med en kille och fullspecade en 5GT åt honom. Han visste ingenting om olika options men ville ha allt förklarat för sig. |
|
|
Dörren fortsätter att trilskas och det gick inte ens att få upp förarsidan i helgen. Som driftkärra är den dock fantastisk, ur med antispinn och gasa. Båda hjulen spinner fint vilket gör att jag nästan misstänker att det finns någon liten diffbroms i bakaxeln, nästan som på min gamla M5:a. Sedan är bilen i och för sig lång så det känns som man sladdar med en SL-buss. Men kontrollen är perfekt och det kan bli fina långsladdar. Men köp inte Dunlop Wintersport 3D däcken om du åker mycket på riktig vinterväg. Det är kontinentala däck som är perfekta på regnblött och har bra styrrespons. Men drivgrepp och bromsförmågan på is och snö är kass. |
|
|
Jag köpte Nokian Hakkapelitta R (dubbfritt), däcken fungerar klockkrent iallafall i snö och är t.o.m. tystare än sommardäcken!!! Sommardäcken var förövrigt i stort sett helt slut efter ~2500mil (något mönster kvar fram), lite för tidigt kan man tycka, eller? |
|
|
Janih: Jag körde också ca 2500 mil innan vinterdäcken åkte på och de funkar utan tvekan att klämma på till sommaren igen....gasfot? :) |
|
|
Newman: Visst har sport+ läget och hjulspinn testats någon gång, men mkt sparsamt, är ju ändå familjefar :-) Framdäcken var även de nästan finito. Min BMW ÅF pekade på ev. fel däckstryck vilket kunde orska snabbt däckslitage?, kan erkänna att jag inte checkar av detta kontinuerligt som man kanske bör? |
|
| Janih: Jag antar att du också har Conti Sport Contact eller?? Tror inte jag har kollat däcktryck en enda gång faktiskt. | |
|
Ska det inte vara inbyggd däcktryckskontroll i F1 bilarna? Jag har aldrig sett att det påverkar särskilt mycket om man nu inte skulle ha alldeles för lite luft i så däcken går varma eller något. |
|
|
Newman: jag tror det var conti sport contact = orginaldäcken till V-eker 328 fälgarna?? Blir nog ett annat däcksfabrikat till våren... jhellström: däcktryckskontrollen varnar nog enbart för punktering, dvs. om däcktrycket plötsligt sjunker drastiskt för något av däcken. |
|
| Janih: Jag kör också på 328-fälgarna. Fast nu satte jag vinterdäck på de fälgarna och så blir det nya fälgar till våren. | |
|
Hej, Första posten på forumet men har lusläst alla f10/f11 trådar. Jag tänker slå till på en 520dT m-sport under veckan då jag var löjligt nöjd med lånebilen efter fem timmar åkandes i snöstorm igår. Hur tror ni bilen kommer stå sig i värde efter 3 år/4500-6000 mil. Är det rimligt att bara tappa 150-200k på rek. pris? Mvh Markus |
|
|
Den "mindre dåliga ekonomin" för det mesta bilägandet infinner endast då man har bilen länge. Att göra bilägandet till en "bra affär" är i regel omöjligt som de flesta vet. Om man har kvar bilen i 10-12 år förbättras bilden dramatiskt, men vad vet vi om företsättningarna för bilägande 2020-2022? Om dagens förutsättningar skulle fortsätta att gälla i stort så kan man ju titta på E39an som fortfarnade är en säker, bekväm, rätt modern bil. Detta gäller speciellt om den har mycket utrustning och är rimligt välhållen. Flera jag känner har kört 30 - 40 tusen mil med E 39or med väldigt få reparationer på 10-12 är. Visst var de dyra i inköp på sin tid , men väljer man "rätt" utrustning och inte tröttnar i snabbt blir ekonomin jämförelsevis mycket attraktiv! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.