|
Sida 47 av 114
|
|
|---|---|
|
Det jag tänker på avseende iPhone integrering kallas iPod-out: Länk |
|
|
Enligt spekulationer på motsvarande tyska BMW forum, ser nuvarande 525d motorn ut att ersättas av en ny 4-cyl dubbelturbo med 220hk. - Länk Den nya motorn baseras väl då på en upptrimmad variant av X1 23d. Först ut med nya 25d motorn blir X3, från Mars produktion (?) enligt bimmertoday. Länk |
|
|
Avseende fördrukning på min F11 520dA så lovade jag en pumpmätning och detta är resultatet efter 106,62 mil. Att beakta:Vinterväglag till 50% med lägre hastighet en de 20km/h + som jag vanligtvis håller! Ca 25 kallstarter. 60% motorväg, 25% landsväg, 15% stadskörning. Dubbfria Vinterdäck 225/55-17, Pumpmätning: 0,614 l/mil, Färddator 0,61 l/mil. |
|
|
Kul och bra siffror. Jag hade för en tid sedan möjlighet att köra en 730d på ren landsväg, 70 - 90 sträckor och kom ner till 0,495 enligt färddator och 0,493 vid "pumpmätning". Inget är givetvis helt rättvisande, pumpen visar säkert inte helt rätt liksom km-räknaren i bilen. Detsamma gäller ju även färddatorn, men exaktenheten räcker mer än väl för dessa sammanhang. Anmärkningsvärt dock att fyra personer kan åka vanlig svensk landsväg i en så stor, bekväm bil med video, internet osv, osv i baksätet med en så liten förbrukning. Den avståndskännande farthållaren var på nästan hela tiden. Denna borde annars inte precis hålla nere förbrukningen. |
|
|
332: som du säger så kan man få ner förbrukningen rejält om man är lätt på gasfoten. Vid en av sträckorna rådde det väldigt dåligt väglag och sikt varvid jag var försiktig med gasandet och låg under hastighetsgränsen och då visade färdatorn 0,45 l/milen. Riktig surkörning med andra ord, men det är inte på detta sätt man vill framföra skapelsen! Ska bli intressant och se var man landar på i vår när sommarpjucken är på och hastigheten lite uppskruvad! Skulle tro att det blir en något högre snittförbrukning men jag är nöjd trots att det i verklig körning ej går att komma i närheten av BMW´s uppgivna förbrukningssiffror. LÄNGTAR REDAN EFTER VÅREN. |
|
|
Intressant läsning om förbrukning. Är för tillfället i Finland och körde imorse motorvägen mellan Åbo och Helsingfors med min 535dF11. Eftersom det var halt och till att börja även mörkt så gick det mestadels mellan 90-100 km/h. Blev nyfiken på hur mycket bilen drar i jämn "landsvägsfart" och nollställde därför färddatorn och bilen drog långa sträckor 0,43-0,45l/mil. Fantastiska siffror på en bil som väger ca 1850kg, med dubbdäck och 300hk. Som Kenta skrev så var det "surkörning" men ändå. Lite senare så gick förbrukning upp marginellt då jag gasade lite mera och kanske låg 100-110 km/h och då snittade den 0.47-0,49 l/mil ungefär. Väl inne efter lite rundkörning i Helsingfors så stannade "dagens" snittförbrukning på fantastiskt låga 0,56 l/mil. Det var som parentes ungefär minus 13-minus 17 grader ute (iskalla Finland). Jag använde ej farthållaren. Men min erfarenhet är annars att farthållaren håller ner förbrukning, då gasfoten annars ibland gör lite onödiga gaspåslag vilket ej sker med jämnheten på farthållaren. Min bil har dessutom endast gått cirka 130 mil för tillfället och man säger ju att dieslar många gånger vill ha 1000 mil för att komma ner till tillverkarnas förbrukningsnivåer. Min bil har annars legat runt 0,85 l/mil innan detta och då är det väldigt mycket stadskörning i det, kallstart (elementet till motorvärmaren har ännu inte anlänt, har bara fått inmonterat fläkten till kupén, för motorn finns inte värmaren ännu inte BMW) och korta sträckor på ett antal kilometer hit och dit. Måste säga att det är imponerande siffror för en så potent kärra, /Anders |
|
|
Med känsla: Otroligt bra siffror för din F11 535d måste jag säga, kul :) Jag har märkt att det tar ca 15 minuter att få upp motor tempen ui tvåliters pjäsen i detta rådande klimat, Förbrukningen under dessa 15 minuter är mycket högre så detta påverkar säkert totalförbrukningen stort trots "påtvingad" surkörning. Måste ta tag i BMW säljaren och få ett bra pris på en värmare. |
|
|
Kenta, du har ju ett erbjudande som gått ut till alla BMW ägare, minns inte vlken tid det gällde men iaf hela november tror jag, 4600 inkl moms. /Anders |
|
| Med känsla: Gäller detta eftermontering eller för de som inte fått sina bilar leveredade än? Kan inte komma ihåg att jag fått detta erbjudande.... | |
|
Det kom ett utskick i oktober med vintererbjudanden, det var däck och lite annat också vill jag minnas. Jag sa till min säljare att jag vill de monterar detta på min bil innan den levererades i början på månaden. Det gällde väl alla modeller tror jag och förstås även på bilar som inte är nya. /Anders |
|
|
Min förardörr har frusit vid tre tillfällen. Jag kommer in i bilen utan problem men sedan låser den inte när jag stänger den. Jag får åka runt och hålla i dörrhandtaget de första 10 minuterna till bilen blivit varm och låset tinar. Inte mycket premium, mer gammal folka om du frågar mig... Någon annan som har samma problem??? |
|
|
Rennwagen, nej jag har inte märkt detta alls, har inte haft några som helst problem. Får iofs se nu när jag är i Helsingfors och bilen står i 15 graders kyla två dagar utanför hotellet. Rapporterar manana :-) Har annars fått ordning på ljudet i bilen. Experimenterade igår med equalizern och nu låter det riktigt gött! /Anders |
|
| Rennwagen: Min kollegas F10 fick hämtas av bärgare idag. Dörren hade frusit och gick sedan inte ens att dra in mot dörren. Alltså så gick det heller inte att köra med den. Nån idiotisk funktion som gör att det inte går att köra med dörren öppen. | |
|
Låter tråkigt det där med frusen dörr som krånglar, har själv inte märkt av detta. Dock bildas det mycket is i skarven mellan bakrutan och bagageluckan, vilket gör att luckan blir lite besvärlig att öppna. |
|
| Kan detta kommat att klassas som barnsjukdom tro? Trist på en nästan komplett bil men några fel verkar den ha iaf som man kan se upp med i framtiden som nybilsköpare och i en längre framtid.... begagnat! | |
| Det känns ju lite 80-tal med dörrar som fryser. Vid endast 2 minusgrader också. Hade samma problem med min första bil 1986, en Saab 99. Fast den frös inte förrän det var 15 minus. | |
mkk230 |
haha den var bra.. verkligen synd hoppas att det inte gäller alla bilar |
| Nej, får hoppas det är enstaka fall. Jag bor i samma stad som min kollega med samma temperaturer och jag har inte haft några problem än i alla fall. Jag återkommer med rapport om vilka åtgärder dom gör. Heder åt Bilsalongen i Grästorp som fixade bärgare och ersättningsbil direkt och detta på en lördag! | |
|
Newman: menar du att bmw inter erbjuder assistans i form av bärgare och gratis lånebil? Låter ju väldigt märkligt att handlaren ska stå för detta måste jag säga. Denna form av hjälp har inget med heder att göra, ingår i stort sett hos alla biltillverkare och har gjort i säkert 15 år i sverige. Nya bilar ska inte bli stende oavsett fel. |
|
| Nu var det ju lördag och ingen på verkstaden osv....jag tycker det var snabb hjälp i alla fall sen är det ju upp till andra att tycka annat. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.