AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
490.839

Nya BMW 5-serie officiell!

Sida 42 av 114
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Verdi, du hade till skillnad från IKEA-mannen ingen attityd när du frågade hur han orkar eller icke. En sån fråga får man ta, hur orkar vissa människor göra si och så. Men det kan ju i det här fallet handla om ett genuint intresse för bilar och i detta fall BMW och samtidigt om att göra bra affärer ekonomiskt. Om det tar energi, det gör det med allt här i livet men är man bra på något varför inte göra det.. Hade jag tyckt att du borde kallas avundsjuk hade jag skrivit det men läs inlägget Karl skrev och kalla det något annat än onödigt, otrevlig attityd och lukten av avundsjuka. Sen kan jag aldrig veta exakt om han skrev det för att han var det, men han har ju i sina inlägg åtminstone för mig bevisat vilken typ av person han är.. Utan att gå in mer på det! :)

Sedan om bilarna är dyra har givetvis en stor vikt i det hela då jag inte tror att, vissa personer, skulle bry sig om man bytte t.ex. Volvo års 80-85 flera gånger per år, utan det blir alltid sådana där kommentarer när det är något dyrare, finare och nyare.

Nu vill jag inte förstöra en annars bra tråd mer utan jag har uttryckt mig tydligt och klart :)
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Stilren: Skillnaden är väl att på en Volvo årsmodell 1985 kan man göra en bra affär om man köper rätt och fixar och donar lite och sedan säljer.

En ny BMW blir aldrig en bra affär. Inte ekonomiskt iallafall. Det är jag tämligen säker på.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Tegel: Det är framför allt det du nämner. Det är väldigt svårt att köra mjukt om man går från ettan till tvåan och till viss del även trean. Kanske beror det på det stora vridmomentet och det kan bli rejält irriterande vid kökörning och stadstrafik. På landsväg och motorväg fungerar den manuella lådan suveränt och man behöver ju nästan aldrig växla ändå.
Ro
45
Rob1
I3 Rex -15
530d Xdrive M-sport -17
Porsche Spyder replica -58
Rabatt på ny f11. Första budet 8% rabatt (brutto 495tkr)från min handlare. Trogen kund som nu köper sin femtonde nya bmw från samma handlare bör väl ge mer än 8%? Vad har ni andra fått för rabatter.
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Jag fick 13.4 % rabatt (brutto 507tkr) med ett väldigt bra ramavtal.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Ok, provkörde f11 520d med automat idag. Herrejösses, jag hade inte förväntat mig en så bra bil.

Bilen hade 19-tummare och varken stötighet eller däcksljud på väg ut till Landvetter var störande och klart bättre än nya e-klass och e61. Styrningen delikat i fart, kanske lite av/på i låg fart, samma som 120. Fantastiskt mysig i kupén jämfört med e60 och för sörsta gången på länge är även lågspecade varianter mysiga. Mittkonsol påminner om e39.

Körställningen bättre än e61 eftersom man äntligen kan dra ratten tillräckligt nära. Sportstolarna bra med sköna nackstöd som man kan vila huvudet emot. Den automatiska bakluckan snabbare och tystare än e61 (samtidigt mer onödig eftersom den lilla rutan nu kan öppnas från nyckeln).

Motorn tyst och utan råmandet/skrällandet från e61. Automatlådan helt ok, bättre än e61, men fortfarande typiskt automatbeteende (varvtalet går åt fel håll ibland vid acc, tvekan vid utfart ur rondeller etc). Bilen är extremt tyst och dörrarna känns hermetiskt tillslutna. Svullet bakre överhäng men ändå helt ok, tyvärr har man skippat utrymmet i reservhjulsbaljan som rymde en massa grejer förr. Vad har man där nu?

/M

Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Auto Motor & Sport testar 520d Touring manuell mot V70 D5 manuell i nya numret som kommer ut i morgon. Man kan köpa tidningen digitalt på nätet redan nu.

Givetvis vinner F11 testet mot V70 men de har mage att skriva att designen på F11 är slätstruken med V70 ger ett elegant och exklusivt intryck. Eh, va???

Det mest uppseendeväckande i testet som man finner i tabellen men som ej kommenteras i text är att F11 har 5 meter kortare bromssträcka än V70 från 100-0 km/h med last och varma bromsar. Då har ändå F11:an 17" hjul medan volvon har 18".

F11 har mer bagageutrymme än V70, både med och utan nedfällda ryggstöd. Även utrymmet i baksätet är betydligt bättre i F11:an.

Bägge bilarna har standardfjädring och Volvon beskrivs som om den flyter fram medan BMW:n har stramare chassi med bättre vägkänsla. Ändå sväljer BMW:n gupp och potthål bättre. På kurvigare vägar briljerar BMW:s chassi, tendenser till understyrning saknas helt skriver AMS.

Testförbrukningen är 6.1 för BMW och 6.7 för Volvon.
Verdi
Det är ett svenskt test gissar jag... Då brukar Volvo alltid få lite extra positiva omdömen i sann patriotisk anda. ;-)
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Jo sedan Volvo och Saab började gå kräftgång så har väl motorjournalisterna fått en uppsträckning av näringsdepartementet att vara mer partiska.
Och klart att det inte gynnar sverige när dom sa(a)blar ner våra slätkammade gunstlingar.
Vilka vinner testerna i tysk, fransk och italiensk press. Inte är det Volvo/Saab oberoende hur bra dom är. Nu skulle de väl inte kunna vinna mot likvärdigt motstånd men visst har de segervittring på Laguna och nya Peggan.

"Byta upp sig? Till vad då?"
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Är det någon som har haft möjlighet att provköra 535d ännu?

//Stefan

Mina bilar:Länk
>StefanL: det skulle förvåna mig om det redan hunnit komma in några 535d till Sverige, mig veterligen skulle de börja med septemberproduktion så det är nog först i dessa dagar de kan börja anlända till Sverige. Min byggs vecka 40 och beräknad leverans är v 44. Då beställde jag ändå bilen i juli.
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Varken Solna eller Danderyd visste i helgen när de kommer att få in 535d för provkörning, om de ens skulle få det.
Hur kan de testa manuella bilar? Hur många 520d manuell kommer säljas?
Har alldeles nyligen haft tillfälle att provköra en 535d med steptronic i Bayern. Personligen behöver jag inte en så här stor bil, men riktigt storvuxna känner sig säkert väldigt bekväma.

Har kört nästan alla varianter av F10 och 535d bjuder på enorma prestanda kombinerade med otroligt låg förbrukning. 0-100 verkar ligga på ca 5,5 sek om man är ensam i bilen (hastighetsmätaren visade ca 4 km för mycket vill jag minnas, så många tror att det handlar om 5 sek, vilket det sannolikt inte gör). Förbrukningen på landsväg (när man inte testar 0-100km/h) går lätt ner till 0,4 lit/mil och ofta lägre.

Väger man samman prestanda och bilens alla andra fantastiska egenskaper lär den bli oslagbar till dess BMW kommer med en 540d eller 545d vilket de förr eller senare gör.

Jag skulle absolut satsa på x-Drive. Den kommer visserligen att dra aningen mer, ta några tiondelar mindre 0-100km/h med det här vridmomentet, men framför allt ge oerhört fina vinteregenskaper i Sverige.

Ännu mer spännande verkar Efficient Dynamics 520d bli, fullt tillräckliga prestanda med en extremt liten förbrukning. När jag frågar BMW-folket om denna får man "har inte tid" till svar. Sanning är nog att man söljer alldeles för bra av F10/F11 och produktionskapaciteten för ED-dieseln är troligen inte tillräcklig ännu, de ska ju räcka till 3-serien och troligen 1-serien också.
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
psg99001: Alla pressbilar när touringen visades i juni var 520d manuell med adaptivt chassi. Detta för att BMW vill trycka på att start/stop-tekniken nu finns för femman och att förbrukningen blir låg. Givetvis kommer ändå majoriteten av alla 520d att vara automatlåda.

332: F10/F11 520d med 163hk finns redan att köpa i t.ex. Norge och Belgien på grund av skatteregler. Jag antar att den sedan blir ED-version i övriga Europa.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Tror nog att jag föredrar automaten om inte annat pga den extremt taffliga lösningen av mugghållare och täckplast på den manuella. Vad tänkte de?

Körde 525d auto idag och den går bättre än 520d, mer ös när man accar och bättre beteende från automatlådan, men samtidigt börjar jag lura lite på 523i eftersom jag faktiskt ogillar vibrationerna i dieseln. Känns lite traktor.

Får köra 523i och känna efter.

/M

Vet inte om dessa 163hk-bilar är riktiga ED-utföranden med tex speciella lågvarvsegenskaper - tror inte det men kan ha fel. Någon som vet?

Om man köper en ny F10/F11 idag ska den ju kanske inte vara alltför passé om 10 år då många tror att varannan bil är en elbil. 550i i all ära, men den skulle kunna få en dinosauriestämpel i framtiden. Många säger sig kanske kunna leva med en sådan på grund av allt bilen erbjuder och ingen vet ju idag.

Om jag jämför 550i och 535d ger den sistnämnda ännu lite bättre bottendrag, men snart drar ju 550i ifrån och har en bättre gångkultur. Återigen ler 535d-ägaren vid bensinmacken åt 550i-ägaren, vilken har fått betala mer för sitt nöje.

Den eviga frågan tycks ju även vara hur ofta man behöver vara uppe i hundra på drygt 5 sekunder? Jag kanske inte heller vill möta alltför många 550i som tävlar med 535d sysselsatta på det sättet.

Av mer användbar, praktisk natur i vårt land är väl att man kommer iväg ut ur snödrivorna, till "gångkultur" hör väl knappast spinnande bakhjul så jag betonar åter hur bra x-Drive är, inte minst på vridmomentstarka bilar som 550i och 535d. Den sistnämnda ska absolut komma med x-Drive - tjata på er BMW-handlare!
di
53
dindin
Bmw M5 2012
jag letar febrilt efter lite fler bilder på 535d - F11 med Mpaket men hittar Nada... (förutom en blå och en silver). Är det någon som har haft mer tur?

Tack på förhand.

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Den ser väl likadan ut som 520d med m-paket...eller?

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
332:
Jag håller med dig om att x-drive är att föredra. Inte minst efter i vintras. Vad gäller andrahandsvärde är det nog inget snack om saken, en 550i kommer vara en ren katastrof jämförelsevis med dieseln.

Är det något som skiljer mellan 286hk och 300hk dieseln förutom den höjda effekten.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.