AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
490.841

Nya BMW 5-serie officiell!

Sida 41 av 114
di
53
dindin
Bmw M5 2012
leverans v40 ser det ut som. Var inne ett tag på att åka ner och hämta på fabrik men det krockade med annat.

Det är en riktigt schyst spec på din bil med. Jag valde aktivt bort bluetooth och anslutning iphone. Har inte funkat bra på varken 535:an eller X6:an.. Jag tror att jag har koll på din bil som skall säljas och jag måste säga att den gör sig duktigt med de fälgarna. Jag är lite sugen på 20 tum då det gör sig bättre men 19 tummarna får rulla över vinter.
Brutto 734 om jag inte minns fel kostade kalaset. När får du din?

Jag hade brutto 747 vill jag minnas, först var det sagt v 40/41 men nu senast v 44, men har ju ingen brådska, har redan två bilar att åka i :-) Hade först beställt en 530d F11 men ändrade till 535d F11 för det vore kul att testa något nytt, men är annars ruskigt nöjd med 530d F10 och känner idag att jag ångrar lite att jag tog en 535d, känns lite overshooting ibland, 530d är mycket vassare och roligare att köra än vad jag trodde innan jag fick den. Men har många gånger varit på väg att köpa en 535d så det får gå för den här gången då, men känner att prislappen skenade iväg mera än vad jag tänkt mig från början. Känner att en 535d måste ha mera utrustning än en 530d för att vara attraktiv som beg senare. Varför valde du bort Bluetooth och varför har det inte funkat? Har haft det i en fyra fem bilar nu sista åren och det har nästintill funkat klockrent för mig, först i kombination med en Nokialur och nu sen i vintras med Iphone. Gillar att man får upp telefonboken och sånt på skärmen precis som låtar om man kopplar Iphone kabeln. Hur kan du få bilen så snabbt om du beställt nu? Min beställdes ursprungligen i mitten av juli...
di
53
dindin
Bmw M5 2012
734 netto, inte brutto förståss.. säljaren hade förbokat en bil som gick att ändra. Låstes för ca 2 veckor sedan så det var tight att få till specen.. Hade nog önskat att jag hade hunnit finlira lite till.

Iphone - bluetooth har inte alls funkat för mig. Man hör inte vad jag säger. I övrigt så är det ju som du säger mycket smidigt med gränssnitt etc.

Jag har inte kört 530d så mycket men jag håller med om att motorn i den konfig är mycket trevlig. Jag har dock en förkärlek för mycket muskler och då är 535d ganska ohotad. Det blir massage även på denna efter jag kört in den. Vrid kan man inte få för mycket av!

Verdi
Med känsla,
Varför ångrar du dig? Du säljer ju den nu ändå. Eller är det normalt för dig att byta så ofta?
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Men känsla köper inte själv........
Firman.....betalar lol!!
Enda anledningen.

"Byta upp sig? Till vad då?"
Verdi
Innan jag hittade det här forumet visste jag inte ens att det fanns folk som bytte bil flera ggr om året. :) Ok om det händer en eller två ggr, men hela tiden? Hur orkar folk?
Var och kikade på 5-serien Touring och den levde upp till de höga förväntningarna. Blir garanterat en 520d nästa år eftersom den känns fullt tillräcklig. Återstår endast att bestämma om det ska vara manuell eller automat. Tycker att automatlådan med sina 8 växlar borde vara lika snål som den manuella manuella lådan. Men skillnaden är minimal och antagligen beror den på att ZF ligger lite efter och inte stöder start/stop som konkurrenten Aisins låda gör. Start/stop är dock endast en parentes eftersom jag sällan sitter i bilköer eller kör i större städer. Största nackdel med F10/F11 är att bilarna är tunga, inget lyxigt aluminium i 5-serien tydligen. Dock är det givetvis bra att BMW för första gången är klassledande i krocktester.

Autocar har testat 520d Touring och skriver i sitt test att det är den förnuftigaste varianten av nya 5-serien. Länk

Autobild, 520d mot E220 CDI och A6 2.0 TDI. Länk

Autobild, 530d mot A6 3.0 TDI Qauttro. BMW vinner, men med tanke på att Audin är en äldre modell och har AWD så är försprånget inte enormt om man endast tittar på tabellen där specifikationerna jämförs. Länk

Karlhilding, då kan vi på forumet se fram emot att du i framtiden delar med dig av foto och skriver en lång recension av F10 M5 efter att du plockat ut en sådan genom din firma/arbetsgivare. ROFL
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Alexandrl: Håller med dig om att 520dT är en fin bil och jag har redan beställt den.

Angående manuell kontra automat så har både AMS, TV och Vi Bilägare rekommenderat automat framför manuell låda. Även flera av de utländska journaliserna rekommenderar automaten. De tycker inte att den manuella lådan passar till 520d-motorn och Vi Bilägare skriver att de fick tjuvstopp ett antal gånger. Själv har jag bara provkört F10 med automat.

Det är riktigt att start/stop är det som gör att 520d är snålare med manuell låda. Start/stop-tekniken ger väldigt stort utslaf i EU-körcykeln och kör man inte mycket stadstrafik är automaten snålare. Automat med start/stop kommer till våren för 5-serien har jag hört.

Jo det är faktiskt en hel del aluminum i F11 även om den är tyngre än E61. Huv, framskärmar, dörrar, bakaxel och lite andra chassikomponenter är i aluminium.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
"Karlhilding, då kan vi på forumet se fram emot att du i framtiden delar med dig av foto och skriver en lång recension av F10 M5 efter att du plockat ut en sådan genom din firma/arbetsgivare. ROFL"

Keh.......

Gorban: Tack för svaret! Har mycket tid på mig innan det eventuellt är dags att beställa (nästan 1 år). Som du säger så har automaten många fördelar och tjuvstopp kan faktiskt vara en säkerhetsrisk.
Var ironisk i min kommentar om avsaknaden av aluminium i F11 eftersom jag tycker att ökad vikt jämfört med E61 känns som en av få nackdelar med F11.
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

OT: Karlhilding röstade garanterat på vänstern i valet.

Om man byter bil 1 gång eller 5 gånger per år, vad spelar det för roll?! Gör man bra bilaffärer är det ju bara bra. Kontant eller icke, privat eller företag.. Hade det varit sämre bilar så tror jag inte att du hade postat ditt inlägg Karl, åtminstone inte med en sådan attityd som stinker avundsjuka!

"LOL"!

Anyways, nya kombi-femman är så brutalt snygg, framförallt nu när man har kunnat titta på den IRL. Tyckte att E61 M var sjukt snygg när den kom men denna tar verkligen priset för perfektion.

Dindin: Riktigt härlig spec på din bil :)
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Garanterat röstade jag inte på vänstern!

Avundsjuk??? Gå och dräll nånstans...........

Om man byter bil ofta och har eget AB så är det till 95% en tjänstebil.
Och även den kostar på skattesedeln.
Finns i princip inga privatare som byter 2 ggr om året.

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Såg att Stilren är 20 år.
Är det pappas bil som du listat.
För info så säljer Ikea riktigt bra frottéhandukar.
Dem kan man ha till mycket....bara din egen fantasi som sätter gränser.

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
jag hade automatlåda på min e61 520d och kommer nog inte att välja det igen. Durr på låga varvtal pga för tidiga växlingar, att varvtalet ibland går ”baklänges” när man accelererar, ökad förbrukning och gummibandskänslan kan inte uppvägas av fördelarna som jag tycker är att man slipper ryck vid växling mellan ettan och tvåan plus att omkörningar med maxgas blir mer bekväma.

Annars tycker jag att dieselmotorer passar fint med manuella lådor, som den jag har i min 120d. Och att bensinmotorer, som ofta måste upp på höga varv för att leverera effekt, passar fint med automatlåda. Men de flesta på detta forum verkar tycka tvärtom.

Dessutom har jag läst en hel del, framför allt tyska tester, som lovordar den manuella 520d. BMW hade bara manuella bilar på första pressvisningen och jag misstänker att många journalister, som rekommenderar den åttaväxlade automaten, inte ens kört den utan bara tycker att den passar bättre eftersom BMW är en ”lyxbil”. Jag lägger hellre 25000 kronor på aktiv dämparkontroll och hifihögtalare och tonade rutor.

/M

St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Karlhilding, du har bidragit och bidrar mycket i denna tråden. Verkligen, men det räcker nu för nu börjar du bli riktigt pinsam.. Alternativt bara ren dålig underhållning :)
Verdi
Är det din bil då, Stilren? Man kan väl inte vara 20 år och köpa en 520d? ;)

Tror nog annars att det är jag som förtjänar att kallas avundsjuk eftersom det var jag som först frågade om varför man byter bil flera ggr om året.

Vill man tolka det som avundsjuka så ok, bjuder väl på den. Men det var faktiskt ärligt menat som en fråga. Blir det inte jobbigt i längden?

Jag hade en bil i 3 månader förra året och har varit sugen på att byta nu igen så jag är ju inte direkt ett föredöme på det sättet. Jag vet dock inte om jag skulle orka hålla på så hela tiden. Det behöver inte vara dyrare. Men det tar ju en massa energi...
var och tittade på touringen jag med i helgen och den ser verkligen elegant och sportig ut.. ser itne alls ut att vara så stor som den är
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Pratade med min säljare idag!
Min 520TdA tillverkades v36 är i i hamnen de närmaste dagarna och är i min ägo v 40.
Längtan är olidlig då jag nu är helt billös!
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Tegel: Jag tycker att det beror lite på storlek på bil också. Den manuella lådan i min 120d passar som hand i handsken och jag skulle aldrig drömma om att köpa en 120d med automat. Jag är däremot inte lika nöjd med min manuella 525dT och tänker därför testa automat de kommande tre åren.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Intressant Gorban, vad är det du ogillar med manuell 525? Vill gärna veta. För inte så många år sedan var ju de flesta bilar manuellt växlade, särskilt BMW. Kanske passar automat bättre till sexorna?

/M

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.