AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
490.788

Nya BMW 5-serie officiell!

Sida 39 av 114
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Hej

Efter två ordentliga provkörningsstintar av 523iA och 530dA idag så måste jag, lite till min egen förvåning, konstatera att jag föredrar 523:an. Visst 530d är snabbare men bensinaren går mjukare och tystare, har ett trevligare ljud och känns mer "premium". Den har ju också en ballare effektutvecklingoch känns piggare än vad jag trodde. Kanske de två "extra" växlarna som gör att effekten blir mer tillgänglig vid omkörningar i förhållande till tidigare modeller?

Upplevde att lådan växlade mjukare, särskilt i låg fart, på 523:an också. Kan det vara det massiva vridmomentet som ställer till det för 530d?

Får nog bli en bensinare igen trots 6-7k mil om året.... Väljer nog en 528i dock. Om det inte blir ordentligt tabberas och en manuell 535i...

Mvh
Arese
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Enligt senaste TV´s testduell i mellan SAAB, Mercedes, AUDI och BMW så upplevdes automatlådan nervig i 523dA pga att det lägre vridmomentet gjorde att lådan hade svårt att bestämma sig! hursom så hade inte BMW några större anmärkningar och vann självklart duellen i mellan de 4 :)
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Läste också det testet. Undrar om skillnaden mot min upplevelse har att göra med att testbilen hade sportautomaten medan jag körde den vanliga lådan? Sportautomaten är ju väldigt seg och behöver, som de uttryckte det i testet, "betänketid"vid gaspådrag i comfort och normalinställning...

Mvh
Arese
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Den testade f10:an 523i hade den vanliga automaten och inte sportautomaten. Det är andra testet av 523i där det klagas på automaten som måste växla ner vid gaspådrag.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Har det påpekats på att dieslarna gärna växlar ner?
Vad jag förstått gäller det bensin6orna utan överladdning (tex 523i)?

Egentligen är det inte så konstigt att lådan gärna växlar ner i en 523i; högsta växeln är extremt högt utväxlad och bilen skulle bli alltför slö annars.
Så skulle kunderna klaga på det istället.
Skulle man däremot programmera automaten till att använda lägre växlar så skulle man få pisk av miljötalibanerna istället.
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
My bad, det var den vanliga automaten i testet, kollade för snabbt på bilderna och förvillades av EDC-reglaget.

Jag stördes inte alls av den vanliga lådans växlingar i 523:an, tvärtom, mjuka och ändå distinkta. Stor skillnad mot sportautomaten som var riktigt slö i normal och comfortläge. Kanske kan dock adaptionen ha inverkat under min provtur?

Tycker nya femman är grym, det blir med stor sannolikhet en sådan nästa gång. Vilken skillnad det är mellan 3- och 5-serien nu dock. Komforten är otroligt mycket bättre än i trean. Leklynnet finns kvar i någon grad men den pockar aldrig på att hårdköras som trean gör. Man känner sig 15 år äldre i en femma men det kan väl inte bara vara negativt:)

Mvh
Arese
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
När det gäller 520d och sportautomat så såg jag en ägarkommentar om att bilen hamnar på varvtal under 1500 varv/minut på 8:ans växel i ca 70-80 km/h. Det gör att bilen rister lite och det blev bättre om man körde lite fortare eller lägger i sportläget som hindrar att bilen läger i 8:ans växel.

Med andra ord verkar det inte som om sportautomaten håller på och växlar ner så fort man trycker på gasen i en 520d. Tvärt om och det kan ge lite låga varv vid vissa hastigheter.

När jag provkörde 520d med standardautomaten så tyckte jag att man hamnade på lite låga varv vid 60 km/h. Fortare än så så gick det bättre. Drive-läget var dock väldigt optimerat för att spara bränsle. Sportläget motsvarade mer hur jag kör med en manuell låda.
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
För att nå bra resultat i EU:s körcykel skickar nya autlådor i höga växlar grymt tidigt. Min fru har en 2011 XC60 D5 med nya lådan och den skickar i femman i 50 och sexan i 70 vid låg belastning vilket gör att det vibrerar och låter illa. Känns inte särskilt påkostat i en bil för 500kkr....

Mvh
Arese
Känner inte igen mig alls när ni skriver senast om aut lådorna och som Arese skriver om att leklynnet saknas i femman. Jag har iaf haft många både trevliga och roliga stunder i min 530d F10, man kan ju dessutom ställa om till både sport o sport+ om man så önskar. Var själv lite rädd att jag skulle sakna den 335 touring -09 som jag hade innan men kan inte påstå jag saknat den många stunder i F10an. Tycker den är en mkt kul bil att köra, och ännu mera kul om man tänker den är en diesel dessutom, inte mycket av dieselkänsla när man trycker på gasen, inte ens ljudet luktar mkt diesel längre när man accar. Har inte provat 523-an för den tilltalar mig inte, men har svårt att tro att den skulle vara roligare att köra än en 530d, men kanske missat nåt? Testerna på 523-an har väl ändå inte varit helt klockrena vad jag kan minnas i kommentarerna? 520 d kräver automat tycker jag. Det krävdes även på E60 520d.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Tycker tvärtom att 520d gör sig bättre med manuell låda.
Däremot 525 darrar inte på en låga varv vid 60 km.
Ja 530d är en fullträff oberoende aut eller manuell.
Och oberoende E60-F10.
Ja jag har provat 520d F10 nu. Blev väl inte yngre precis.
Undrar hur nya 3-an kommer att kännas för jag tror att den kommer att passa perfekt för alla som gillade E34!

"Byta upp sig? Till vad då?"
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
körde även jag 520d med standardautomaten idag;

håller med Gorban om att sportläget var väldigt likt hur jag själv hade växlat.
vanliga Drive gav väldigt låga motorvarv iblan, och ner mot 12-1300 rpm märkte man att det var en 4a under huven.

Håller med i det Aerse skriver, ska man behöva välja 6a för att slippa den känslan alltså?

Dock måste jag trots detta säga att 184hk-varianten är den bästa 4 cyl diesel jag kört, oavsett märke. Höll tidigare VAGs senaste 4cyl commonrailare högre än BMWs dito, men nu är BMW ikapp igen.
(..Eller så är det F10 som är extremt bättre isolerad än tex A4 B8..)
Motorn i sig skakade som en mindre jordvält i sina motorfästen på tomgång, men inne i bilen märktes absolut ingenting av varken vibrationer eller oljud.

föga förvånande hör man att det är en 4a när man accar, vilket ger en något mer bruksig touch jämfört med sexan i den 530d jag jämförde med.
Detta tycker jag är den största skillnaden dem emellan, inte kraften.

övriga intryck från denna realtivt sparsamt utrustade F10 var
-sportstolarna är underbara, bäst hittills. komfortstolarna är lyx men "onödiga" för min kropp.
-standard interiörpaneler i lackad svart känns repkänsliga.
-väldigt fin styrning (standardvarianten).
-lilla hifi 676 låter markant bättre än dito i E60.
-aftersom bilen är så tyst så märker man extra tydligt det lilla däcksljud som finns i bakgrunden. kanske en vanesak, och kan ha med RFT att göra.
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Tycker att det är stor skillnad mellan hur F10 och E90 "snackar" med föraren. I trean känner man via chassi och styrning vad som händer mellan däck och väg, den förmedlar detaljer som femman i sin iver att behaga överviktiga medelålders tjänstebilsförare filtrerar bort. Även i sport+-mode, då förvisso styrningen blir snabb och krängningen minimal så förmedlas inte alls lika mycket inormation om väg och grepp somi trean.

När det gäller körglädje så anser jag att en motor med 200hk kan vara roligare än en med 250 hk. Ljud, gasrespons och linjär kraftutveckling spelar större roll än 0-100 på 7 eller 8 SEK. För mig är det viktigare med en levnadsglad motor som gillar varv än en som trycker på som tusan på låg- och mellanvarv men som inte har nåt humör. Efter att ha hängt på detta forum i några år vet jag dock att många har konverterat till den mörka dieselsidan och det kan jag såklart respektera:) Ska man vara ärlig så räcker alla motoralternativ i F10 gott och väl till för svenska förhållanden.

St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Arese: Självklart är det olika känslor som F10 respektive E9x ger föraren, det är väldigt olika bilar. Men kanske lätt att jämföra med sin nuvarande bil? Sport+ ger som du säger en snabbare styrning och vässar till chassiet mot krängning och anpassar bilen för ett högre tryck i körningen. Tkr att normal är riktigt glidigt skönt, passar perfekt i stan likaväl som på lands- och motorväg. Sport+ är ett härligt måste-trycka-på-knappen på landsvägar där det blir lite mer kurvor och där det bjuds på skön körning. 530d är toppen i detta fall, när man förstår hur bra den går och att det är en diesel! Tillsammans med sportautomaten och paddlarna tkr jag åtminstone att responsen i lådan och motorn är suverän, har ej testat 200 hk bensinaren men trycket som dieseln ger tillsammans med en skön dieselsång är riktigt imponerande. Accelerationen är jämn, växlarna skickas antingen i varsamt i normal-läge eller kastas hårdare i sport-läget. Ändrar man så att både chassi och motor ändras i sportläget istället för enbart chassi tex så är ju bästa växeln alltid redo att slängas i och då flyger man fram! Sen är ju alltid en bensinare en bensinare, man måste ju säga att dieseln har utvecklats mycket på senare år och det är jäkligt skoj!
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Stilren: Det är precis det jag menar; när man kör bilarna back-to-back bli det tydligt att bensin alltid är bensin! Måste medge att jag värderar BMW bensinsexornas karakteristiska egenskaper högre än enormt tryck på lågvarv och ett par deciliters förbrukning. Icke desto mindre är BMWs dieselmaskiner fina, helt klart en fråga om tycke och smak.

Att F10 har närmat sig sjuan i uttryck och komfort är egentligen inget nytt, så är det alltid vid ett generationsskifte. I sin storleksklass står den sig mycket bra på körglädjeområdet (har dock ej kört nya 9-5 ännu, den har fått bättre betyg i några tester jag läst). Trean är ju dock självklart den körorienterade förarens val lika självklart som att den som söker komfort väljer femman. Då jag nått den respektabla åldern av 33 år så kanske det är läge att beställa en F11 528 M-Sport till vintern:)

MVH
Arese
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Stilren: Det är precis det jag menar; när man kör bilarna back-to-back bli det tydligt att bensin alltid är bensin! Måste medge att jag värderar BMW bensinsexornas karakteristiska egenskaper högre än enormt tryck på lågvarv och ett par deciliters förbrukning. Icke desto mindre är BMWs dieselmaskiner fina, helt klart en fråga om tycke och smak.

Att F10 har närmat sig sjuan i uttryck och komfort är egentligen inget nytt, så är det alltid vid ett generationsskifte. I sin storleksklass står den sig mycket bra på körglädjeområdet (har dock ej kört nya 9-5 ännu, den har fått bättre betyg i några tester jag läst). Trean är ju dock självklart den körorienterade förarens val lika självklart som att den som söker komfort väljer femman. Då jag nått den respektabla åldern av 33 år så kanske det är läge att beställa en F11 528 M-Sport till vintern:)

MVH
Arese
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Ursäkta dubbelpost, Iphone + sommarstuga.....
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Vet inte om dessa bilder länkats tidigare, en F10 med M-sport fottad på en parkering någonstans, tyvärr inifrån en bil (varför inte gå ut? :P och förmodligen med en mobil)..

Länk
"Att F10 har närmat sig sjuan i uttryck och komfort är egentligen inget nytt, så är det alltid vid ett generationsskifte. I sin storleksklass står den sig mycket bra på körglädjeområdet (har dock ej kört nya 9-5 ännu, den har fått bättre betyg i några tester jag läst)."

Jag har kört både F10 (523i och 530d) och nya 9-5:an och när det gäller styrkänsla så tycker jag nog faktiskt att 9-5:an är ett snäpp vassare än F10. Jag pratar då mest om styrrespons och motstånd i ratten.
9-5:ans styrning är ganska snabb från "rakt fram-läget" och styrningen är ganska trög. F10 styrning är också den snabb från mitten, men alltför lätt. Sen är ju 9-5an framhjulsdriven och lider av "torque steer" vilket inte är ett problem i F10. Motorjournalisterna säger numera alltid att "man känner i stort sett inga kraftreaktioner i ratten". Pyttsan säger jag. Jag är ingen supertestförare, men det var inte speciellt svårt att provocera fram "torque steer" i vare sig nya Volvo S60 eller nya 9-5:an. Egentligen synd att man vant sig vid bakhjulsdrift och inte kan accepetera ryck i ratten vid pådrag. 200 framhjulshästar är oftast mycket billigare än 200 bakhjulshästar :-).
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Åkte förbi förhansvisningen av F11 Touring vid Råda Säteri idag. Den är till och med snyggare i verkligheten än på bild. Två 520d och två 530d fanns på plats. Tyvärr ingen provkörning idag. Man får snällt vänta till den 18 september.
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Lite bilder finns här:

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.