AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
490.757

Nya BMW 5-serie officiell!

Sida 35 av 114
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Kann ikke dansk...........

Byta upp sig? Till vad då?
545d nästa år? Det talas allt mer om en ny 3-liters (N100) treturbomotor på 354hk och ett "fantastiskt antal Nm". I xd-version kanske under 5 sek till hundra med en förbrukning som en 530d. Motorn kommer givetvis i nästan alla modeller och vi får rena M-prestanda med småbilsförbrukning! Vilken kombination i till exempel den nya 4-dörrars 6-serie coupén som nu finns på BMW Welt för alla som vill ta sig en titt, dock med hemligt motorutbud för närvarande!
Re
270
Rennwagen
Tesla Model S 2024
Porsche GT3 RS
Har varit en repa ner i europa med min 525d och jag måste säga att jag är imponerad på flera sätt. Den är riktigt tyst. Nästan ingen skillnad i ljudnivå i 120 km/h och i 200 km/h och det är lika tyst i baksätet. Den drar 0,75 l/mil i hårt motorvägstempo (ca 160 i snitt). Vridet gör att man slipper växla ner vid acceleration från 120. Farthållaren fungerar perfekt och det är mycket smidigt att man kan ändra 1 km/h eller 10 km/h åt gången.

Stör mig fortfarande på att man måste ta fram nyckeln för att låsa upp bilen, när det är knappstart.

Bakluckan som jag tyckte var för svår att stänga tidigare (fick smälla igen den hårt) har jag upptäckt att man kan justera genom att vrida på basen av de två anläggningsknapparna som sitter på luckkanten.

Såg bara två till F10 på två veckor och då var jag mycket i tyskland.

Slutligen så drog jag en repa på Nurburgring (första svenska F10an?) och givetvis känns bilen trött när Porschar och vässade Imprezor drar förbi, men med bra spårval och kunskap om banan så körde jag både om M3a och R32a. Högfartsbalansen är imponerande, fullt ner i Schwedenkreutz är inget problem, där tvingas många att fega och bromsa till lite och samma sak gäller Angstkurvan på väg upp, där vara det bara att hålla fullt och styra. Bromsarna höll fint, men å andra sidan är inte ringen så krävande för bromsarna som de svenska banorna. Det gick lite för fort på väg in i en kurva, men det var bara att vicka lite på ratten och med snygg drift på alla fyra hjulen kom farten ner och det blev det odramatiskt = väldigt välbalanserat chassi som skriker efter mer effekt.
Trevlig redogörelse från Nordschleife! F 10 verkar få allt större uppskattning. Vad jag funderar på är chassieteknologin - vet någon när F 10 går att få med DPC? De som provat tekniken säger att drivning och bakvagnskontroll ökar högst avsevärt, inte minst vid mer avancerad körning.

Även adaptive drive lär ju erbjuda en en hel del när man utforskar chassiets gränser då krängning och dämpning optimeras, särkilt ihop med DPC vilket optimerar bakhjulsdrivningen samt även 4-hjulsdrivningen vid X-drive.

Lägger man sedan till aktiv styrning med med/mot-styrande bakhjul samt samt variabel styrutväxling på framhjulen samt luftfjädring bak för nivåreglering så blir bilden ganska komplett - inte minst på Nordschleife där man lär ha testat alla system samtidigt på just en 550xi. Tillsammans ska all chassieteknik ge stora förbättringar, speciellt för mindre drivna förare. Själv håller jag nog x-drive högst även om denna inte lär ge så mycket just på Nordschleife. I vårt land ger dock BMWs 4-hjulsdrift en enastående stablitet, inte bara när det är som halast, som de konkurrenter jag provat i Norrland knappast lever upp till.

Det märkliga blir att BMWs motorer är så avancerade att de ofta överskuggar annan, kanske lika avancerad, BMW-teknik. Jag ser dock fram mot N55- och N100 motorerna tex, dessa lyfter både bensin och diesel-teknologierna lite framåt ytterligare!
Re
270
Rennwagen
Tesla Model S 2024
Porsche GT3 RS
Nog blir den snabbare med all elektronik, se bara vilken fart man fått på Nissan GT-R! Men i grund och botten är det viktigaste ett bra chassi och det tycker i alla fall jag blev tydligt efter att ha testat den på ringen. Så i första hand stavas behovet mer effekt. Jag har by the way sportchassit med sänkningen på min F10a. Det är lite stötigt vid vardagskörning, men är riktigt skönt när det går fortare eller är kurvigare.
På tal om fantastisk motorteknik så drog den inte mer än 1,7 l/mil på ringen enligt färddatorn. Det brukar ligga på 3-4 l/mil vid sådan körning i vanliga fall.
Ja, det är inte svårt att dras med lite i all teknik som BMW erbjuder. I vardagen kanske man ska nöja sig med något enklare lösningar.

Jag håller helt med om att elektroniken inte ska användas för att dölja en tveksam mekanisk grunkonstruktion. För mig blir det lite pinsamt när duktiga biltillverkare som Porsche, MB, BMW, Audi masstillverkar svajiga amerikanskdominerade SUVar med massor av elektronik som försöker gömma det faktum att man sittet en halvmeter för högt. Människor som ena minuten är villiga att betala mycket pengar för 10mm sänkning av en sedan,accepterar plötsligt att sitta högt uppe i en SUV. Visst bor vissa så att man behöver en viss terrängkapacitet, men roligt blir det inte om man har någon kinetisk känsla.

Åter F 10an - vet någon hur många tillval dess chassie går att få med? DPC skulle vara kul att prova på. Lite spännande att se vad man tänker sig ge F 30in.

> snygg kärra Janih, Är den sophistogrå eller safirsvart? Lite svårt att se nyansen.
Kan bara instämma med superlativen som Rennwagen skrivit angeånde F10, man älskar bilen bara mer och mer ju mer man hinner köra den. Är ute på lite Sverigesemester i södra Sverige och har hunnit med både motorvägsfart och härligt kurviga små skånevägar och på alla bedömningsgrunder får bilen bara höga poäng (530d). Suverän motorvägskryssare i nattmörkret i 150 km/h, rolig och sportig med sport+ läget på de kurviga härligt släta Österlensvägarna. Enda "minuset" skulle i så fall vara bilens storlek där det inte var helt lätt att ratta sig runt i ex. vis Kiviks allra tätaste bebyggelse, men det gick ändå även om pdc-n tjöt som en orkanvarning. Komfortstolarna är underbara och ännu bättre än de som fanns i È60. Bilens isolering är som Rennwagen också skrev helt suverän. Har nog aldrig haft en så tyst bil vad jag minns.

Har beställt mig en F11 530 d men funderar på att uppgradera mig till en 535 d innan det blir försent. Frågan är dock om det är värt mellanpriset? Tacksam för lite råd och omdömen på detta av någon som har större kunskap om skillnaden mellan 530d och 535d än vad jag har för tillfället.

Intressant det du skrev om justeringen av bakluckan Rennwagen, kan du beskriva igen lite noggrannare hur du gjorde? Blev det stor skillnad? Funderar nämligen på att ta bort aut. bakluckeöppning och comfort access som ligger på min beställda F11 och istället lägga mera kulor på mera motor (som eg kanske inte behövs... då jag är supernöjd med min bil idag)
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Spoiler paket:
Länk
såg väl sådär ut det där kjolpaketet
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Tycker spoiler-paketet är helt ok. Gillar dock inte fälgarna.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Med känsla: Touring har comfort close för bakluckan som standard sedan länge så där finns inte problemet med att få igen luckan på samma sätt som på sedanen. När luckan stängs manuellt så drar bilen in den själv de sista centimetrarna. Hade en Saab 9-5 Sportcombi en gång där jag alltid fick stänga luckan flera gånger innan den gick i lås. Höll på att bli galen.
Re
270
Rennwagen
Tesla Model S 2024
Porsche GT3 RS
Justeringen går till så att man skruvar på de svarta cylindrarna som sitter på vardera sida av bakluckans nederkant. Öppnar man luckan och tittar på dess underkant ser man dem, de är ca 3 cm i diameter. I basen är de gängade och man gänar ut dem = trögare att stänga, eller gängar in dem = lättare att stänga luckan. Det är rätt trögt att gänga så ta i lite, eller använd polygrip försiktigt. När listerna satt sig lite efter ett år kanske man får justera igen.

Men jag säger det igen; bilen har fantastiskt fint chassi för högfartsstabilitet.
Tack Gorban och Rennwagen. Skall försöka justera bakluckan när jag är tillbaka hemma från min Södra Sverige Runt resa :-) För tillfället i ett mycket regnigt Sunne (men SPA). Bilen går som på räls på alla väglag, i alla farter och går så tyssssssssssssst. Vill man så justerar man till sport + och den morrar upp sig så man direkt glömmer det är en diesel. Kommer ändå från M3 och 335 och kunde aldrig drömma att en 530d hade så mkt att ge i körglädje och prestanda. Är grymt överraskad. Frågan är hur mkt mera man får ut av att uppgradera till en 535d vid nästa byte? Känns som ungefär samma prestanda som 335 men med cirka 0,5l lägre förbrukning. Inte illa på en så tung bil.
Om man pratar om erfarenhet av M-bilar så verkar den kommande 545d väldigt spännande. Tanken är väl att man ska få absoluta M-prestanda med nästan "miljöbilsförbrukning". Lägger man till DPC och x-drive, som på till exempel X6, borde chassiet även det bli otroligt avancerat. Redan nu ger det ju en rätt fantastisk upplevelse! 535d - visst de flesta får nöja sig med mycket mindre!
Oz
121
Ozzikatten
BMW 530e sedan -20
Vill bara meddela att jag nu har kört 100 mil med min 528:a och kan bara säga att den slår allt annat jag har kört tidigare. Hade tidigare en A6:a -07 och det är klasskillnad.
Ne
19
Neoplasm
Planerar inköp F10 eller F7.
Varifrån får du dina uppgifter om en 545D? F10? 535D är knappt bekräftad och går inte att beställa ännu?? Önsketänkande? Googlar man på 545D är det nada på träfflistan.

In Mortum Veritas.
535d går att beställa nu.
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Kikade på BMWs brittiska hemsida, där finns 535d och alla övriga motoralternativ med M-sportpaketet. Specade en 535d med rubbet och det slutade på rätt så precis 70' pund.

Vet ni när Individualutrustningen för F10/F11 kommer? Finns ju endast E60/E61 katalogen på svenska hemsidan..
Jag har inte hört något rykte om just 545d, men på BMWBlog.com, Motor-Talk.de, Xoutpost.com m.fl. har det skrivits om en trippelturbo i säkert mer än ett år. Det senaste ryktet säger att motorn först kommer till 6-serien (645d) någon gång under 2011. Sen kan man själv dra slutsatsen att det i alla fall inte är osannolikt att motorn kommer till 5-serien.
BMW vill knäppa Audi/VW på näsan genom en mindre motor som prestandamässigt kan jämföras med deras otroligt fina V8 TDI (ca 340 hk och 800 nm). T.ex. nya Volkswagen Touareg V8 TDI gör 0-100 på 5,8s(!) vilket antagligen retar åtskilliga X5-ägare. Frågan är om en sexa kan locka köpare som tänkt sig något större? Men samtidigt är downsizing trenden som gäller. Skulle själv gärna se en starkare dieselfyra i 5-serien som motsvarar Mercedes 250 CDI.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.