|
Sida 34 av 114
|
|
|---|---|
|
Nu har jag tagit ut 528an och det är en underbar bil på (nästan) alla sätt. Trodde dock att det skulle vara mer tryck i en bil med 258 hk. Kanske är jag bortskämd med min tidigare Z3 2.8 men 528an ska väl gott och väl matcha denna? Kanske dum fråga men ändå: Finns det risk att BMW kan ha monterat en strypt motor, dvs den som sitter i 523? Hur kan man kontrollera det i så fall? |
|
|
332: du får gärna ta reda på var han beställt sin 535xd Touring och meddela mig. Det gör inget om det tar ett tag innan den kommer, egentligen räcker det med att jag får en bil med produktion i mars 2011, lagom till sommaren. /Janne |
|
|
"Nu har jag tagit ut 528an och det är en underbar bil på (nästan) alla sätt. Trodde dock att det skulle vara mer tryck i en bil med 258 hk. Kanske är jag bortskämd med min tidigare Z3 2.8 men 528an ska väl gott och väl matcha denna? Kanske dum fråga men ändå: Finns det risk att BMW kan ha monterat en strypt motor, dvs den som sitter i 523? Hur kan man kontrollera det i så fall?" Jag köpte en 530 med 272 hk av en kille som nu har en F10 528. Han tycker också att den inte är alls så kraftfull som den "gamle" med 272 hk. Men ok det skiljer ju 14 hk plus att 528 är tyngre. Men lite besviken var han.... Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Anledningen till att 528:an känns trött är nog bra chassi och ljudisolering. Jämför med en gammal 528i från 1980 med 180 hk, de kändes som raketer. Min 525d har hyffsat drag på vridmomenttoppen, men jag var också besviken på att den kändes trött. Men då var min senaste bil Porsche 911... Kör 0-100 på tid så kan du se om den håller vad BMW lovar. |
|
|
535xd-kunden har semester nu men skulle tro att det var på "Bavaria Solna" den beställdes, kolla med din BMW-handlare om leveransbilden på 535xd. Vad som jag inte riktigt fått klart för mig är vilka options som gäller för chassiet, jag tror man kan få "allt", dvs "Dynamic Drive" (=aktiva krängningshämmare), "Dynamic Performance Control" (aktiv drivkraftsfördelning mellan drivande hjul), "X-Drive" (fyrhjulsdrift), "Integral Active Steering" (fyrhjulsstyrning), "Dynamic Damping Control" (aktiva dämpare med inställbar hårdhet), luftfjädring bak, plus givetvis ABS och DSC. När man tittar på BMWs drivlinor och chassiekonstruktioner blir man alltmer imponerad, men få "behöver" väl allt kanske. Någon som har erfarenhet av allt detta i praktiken? |
|
|
Jämför man rätt upp och ner med prisnivåerna (530d, 535d, 535xd) på F07 GT´n, hamnar F11 priserna på: - F11 535d: 521tkr - F11 535xd: 547tkr |
|
|
Var inne på Bavaria i Solna i onsdags och frågande just om 535xd och svaret jag fick var "vi vet vet inte, men det kommer med ganska stor säkerhet INGEN 535xd eftersom det inte funnits tidigare, men 530xd kommer nog." Hade väl otur att få snacka med en som inte hade koll.......trots att han enligt egen utsago sålt BMW i 15 år. Ja ja alla säljare är ju inte lika intresserade som sina kunder........:-( 332: Du får återkomma när din polare kommer tillbaka från semestern. Han får gärna kontakta mig. /Janne |
|
|
Tråkigt när man inte är så påläst som försäljare, men, men när man redan säljer 5-seriebilar i massor utan att behöva anstränga sig så blir det kanske så - antalat BMW-försäljare som svälter verkar vara begränsat, men kunderna är väl inte i den situationen heller direkt. För att få ett svar så maila till: kundrelationer@bmw.se Jag har talat med allt fler som just står i begrepp att beställa en ny 5-serie, däribland just 535xd så frågan tycks inte helt obefogad. Argumentet att någon 535xd inte funnits tidigare håller väl knappast, BMW formligen öser ju ut nya modeller utan tidigare motsvarighet! Hursomhelst vore det kul att höra vilka options 5-serien kan få, vad jag förstår kommer man att kunna "få allt" om man betalar. Detta borde innebära kanske 1,5miljoner för en fullutrustad individualbil (550xd Touring) eller M5? |
|
|
X-drive till F10/F11 kommer först nästa år, och hittills har det sagts varken Bu eller Bä huruvida 535d kommer med X-drive. Återstår att se 2011! ---- BMW CS #6212 |
|
|
Officiella uppgifter från BMW bekräftar att F10 535i xDrive och 550i xDrive kommer i september i år. Se länkad pdf på denna sida för alla BMW:s uppdareringar från och med septemberproduktion. Länk |
|
|
Nya 5 serien är ett klart profilmässigt nedköp från tidigare. Det formspråk som Chris Bangle införde var starten på en fantastisk utveckling och tillväxt för BMW. Kontroversiellt men nyskapande....inte följa utvecklingen utan leda den. Personligen har jag följt den nya modellen på nära håll i Tyskland sedan ett tidigt stadium (ett par år) och den känns idag redan gammal, Uppskattade den till en början men känns som att man kommer att tröttna på den! |
|
|
Hamann: Länk |
|
| Mycket läcker om man bortser från den övre "vingen" på bakrutan som var lite overkilling enligt min smak, men annars himla läcker! | |
| Med känsla: håller med dig .. gillar hamans fälgar riktigt mycket synd bara att de kostar så mycket | |
|
Här kommer nya bilder på min fars F10 (Med Känsla) och min E60 :) Länk "BMW, probably the best car maker in the world.." |
|
|
2 snygga biler. Här kommer ytterligare en testduell vinst. Denna gången var det 550i, som spöade MB E500,Audi S6 och Jaguar XF Länk |
|
|
Här är direktlänken till testet också: Länk |
|
| nya 5:an är alltså riktigt riktigt bra :D | |
|
Tack M.A, kul när man kunde ställa bägge bilarna brevid och jämföra utseende och funktioner. 550i F10 är riktigt läcker, samma gäller 750i och storebror 760i. Dessa borde vara en fröjd att köra. Hade min fars F10 över ett par dagar då jag lånade den och jag blev riktigt överaskad, mest positivt faktiskt! Det är en 530d, så kanske fel att jämföra mot 550i då jag hört att 535d kommer till hösten och då kanske blir en närmare träff? Jämförelsen mot min 520d E60 var inte rättvis då min dels saknar 2 cylindrar :) Dvs. massa hästar/vridmoment och allt gällande en ny motor och ny modellplattform. Men främst så saknade jag en automatlåda i min förövrigt härliga bil, tycker verkligen att en 5-serie med 2,0 liters diesel kräver en automatlåda! T.ex. för att förskona stadskörning och vardagskörning då det blir väldigt irriterande och tråkigt att fösa med växlarna, däremot så är landsvägskörning och lite hårdare körning betydligt bättre och ger faktiskt den där sanna sportiga BMW-känslan :) Däremot så håller jag vid att min carbonsvarta E60 med M-paket ser sportigare och ev. lite mer ungdomligare ut än nuvarande F10 utan M-paket, men med M-paket ger det F10an det där sista som krävs för en sportig BMW-karaktär. En 530d F10 som är rätt specad är en oerhört härlig bil att köra, svårt att köra lagligt med den då accelerationen är ljuvlig och komforten likaså :) Jag tycker däremot att min E60 känns sportigare körmässigt om jag bortser den mindre motorn. Den känns helt klart mindre och ger inte det där storhetsintrycket som F10an ger från utsidan. Den känslan försvinner mycket när man ägnat en tid i bilen och kört den med t.ex. sportläget och valt att ställa om både låda och chassi. Då blir det sanslöst kul att köra och man trivs enormt med den raka sexan och den kränger inte lika mycket som i normalläget :) |
|
|
En Dansk testduell mellan 523i, A6,E-klass och Jaguar XF Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.