|
Sida 30 av 114
|
|
|---|---|
|
Finns det några uppgifter om ljudnivå? Däckstillverkarna arbetar intensivt med detta men man säger att det blir allt svårare. Min erfarenhet är att däcket måste bli rejält varmt innan man vet hur det uppför sig, även ljudmässigt. Det får dock inte bli för varmt vilket alla som försökt sig på bankörning med däck för gatbruk kan intyga. De mer extrema däcken för gatbruk blir ofta inte varma nog i Sverige och blir därmed väldigt konstiga och primitiva. Detta är synd på de för övrigt fina konstruktioner vi nu har med att göra. |
|
| jag ger inte alltid så mycket för däcktesten i motortidningarna. Prenumerar också på de stora motortidningarna men läser sällan eller aldrig däcktesten. Jag anser att däcken ofta är personliga på bilen. Dvs ett däck som passar kanon på en bil behöver inte passa så bra på en annan bil. Sen är det ju också väldigt olika vad man värderar. Själv värderar jag mycket att däcket skall vara så tyst som möjligt och inte spårkänsligt. Hellre det än att det exempelvis har extremt lång livslängd, då jag inte har mina bilar så länge att det är aktuellt att behöva köpa nya däck. Hancock däcket jag har nu på min bil fungerar perfekt, vet dock inte om det skulle funka lika bra på nya femman med 20". | |
| Tror att man måste räkna med spårkänslighet och däckljud om man har fälgar från 17´ och större. Det går inte att komma ifrån när man vill ha breda däck och låg profil. Vägverket lägger inte asfalt för att vi som vill köra brett skall ha tysta bilar utan asfalten skall tåla dubbar och tung trafik därför har de asfalt med större diameter på sten i än te x övriga europa. | |
|
Passo222 har helt rätt, våra vägar är väldigt "lantliga". Det är dock synd att BMWs härliga motorljud ska störas av detta urtråkiga, tröttande vägbuller. Vi borde få ett "Sverigemönster" på däcken, men vi är väl alldeles för liten som marknad för sådant. BMW är dock på intet sätt sämre än andra premiummärken, snarare bättre! Jag har dock bott i flera andra europeiska länder och vägarna kan även där vara av minst sagt växlande kvalitet. Pendling på motorvägen (30 mil) Wien - Salzburg är tex inte den bekvämaste, maxfart 130 km/h är förståelig då även S-klass Mercan blir lite trist i längden. Engelska motorvägar kan också vara trista, blandning av betong och asfalt i varierande kvalitet. Ferarri F430 80 mil på tysk Autobahn = en tonårsdröm? Jag upplevde hänförelse i 5km, spänning i 4 -5 mil. Efter 10 mil lätt trötthet. Efter 25 mil lätt leda (?) och efter 50 mil längtan till en vanlig bil. Jag har kört tävling en hel del och tycker extrema bilar är rätt kul, men biljournalisterna beskriver ofta en rätt endimensionell verklighet. Däcksljud är dock inget problem för tex Porsche/Ferarri, allt annat hörs mycket, mycket mer. |
|
|
Jag har en E60 och det är bara att titta på varvräknaren så ser du om motorn är varm eller inte... En riktig BMW har fyra Pipor... // Henke |
|
| Någon som har erfarenhet av Kumho KU31? Det verkar bli dessa däck till min bil då Hancock ej var tillgängliga och dessa Kumho skulle vara likvärdiga enligt min leverantör. Har inte lust att lägga till 7.000 kr för ex. vis Dunlop. | |
| Har talat med en kollega som just skrivit kontrakt på en 550xi. När det gäller däck tror han på Continental efter att ha provat 17" och 18" på F10, det senare är ju standard på 550i. Han skulle föredragit en 540xi men den motorversionen finns ju endast på 7-serien. Något pris på 550xi är dock inte klart, den lär som "fullutrustad" inte bli billig. Även jag skulle "nöjt mig" med en 540xi. Det lär inte bli helt lätt att hitta rimliga dubbdäck i 18". Någon som har en uppfattning där? | |
| Varför inte 535i om 740i motorn är intressant? | |
|
Jovisst, 535an är enligt många överkvalificerad redan den. Tanken bakom 550 med X-drive är väl vinterkörning. Att få ner 0-100 till 4,8 sek är kanske inte den främsta orsaken. Vet inte om 535i kommer med X-drive, någon som vet? Har någon annan provat 550i? Intryck? Det sägs att F10/F11 säljs mycket bra i Sverige just nu, konkurrenterna lär vara lite avundsjuka |
|
|
BMW har inte gått ut med någon info om xDrive ännu. På E60 fanns xDrive inte till 550i, 535d, 520i, 520d och 523i. Men de kommer antagligen bredda utbudet en aning till F01. Kul för BMW om F01 säljer bra. Men det tillhör försäljningssnacket och hade orderböckerna inte varit fulla efter lanseringen så hade det varit skandal. |
|
| Menade F10 och inte F01. Tror inte att F01 säljer speciellt bra i Europa, men har inget belägg för påståendet. | |
|
Frågetecken huruvida "Integral Aktivstyrning" och "Dynamic Performance Control"går att kombinera med X-drive på F10, dvs styrning på bakhjulen, variabel styrutväxling på framhjulen, elektrisk variabel drivningsfördelning mellan bakhjulen, elektrohydraliskt aktiva krängninghämmare. Allt detta i kombination med ställbara dämpare runt om samt luftfjädring bak. Ett mer adaptivt chassie bli svårt att tänka sig i kombination med den ytterst avancerade 4hjulsdriften X-drive, men kommer man verkligen att erbjuda allt detta på F10? För övrigt vill jag berömma X-drive i halka, man får en enastående kontroll! Det diskuteras till och med om nya M5 kommer att erbjudas med X-drive (trots viktökningen). Acceleration och kontroll ökar dramatiskt med X-drive, inte minst viktigt vid dessa effekter (uppåt 600hk). Kanske får F10 M5 tillgång till all elektronik, men kosta lär det göra! |
|
| I morgon är det dags att hämta min F10 (525d), blir svårt att sova i natt! :) | |
| Grattis, Newman. Ser fram imot lite bilder. | |
| > snygg kärra Janih, Är den sophistogrå eller safirsvart? Lite svårt att se nyansen. | |
| Då var bilen hämtad. Premiärtur mellan Lidköping och Arvika för ett kundbesök. Underbar bil! Vill inte sluta köra :) | |
| 0,7 l/mil vid blandning av motorvägskörning (mkt snabb :-) sådan) och landsvägskörning (hård med rejäla omkörningar). Bilen är en 525d och den har nu gått 100 mil... | |
| Var och testade en vit 525d härom dan och måste säga att man faller direkt! Inredningen och kvalitéts känslan är mil över Merca E-klass och Audi A4 som vi också var och tittade på under samma dag. Beemern känns mer klass på något sätt. :) | |
| > snygg kärra Janih, Är den sophistogrå eller safirsvart? Lite svårt att se nyansen. | |
| Besked nu att min 528 dyker upp vecka 27. Jag har inte hört att någon tagit ut en 528 ärnnu? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.