AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
490.740

Nya BMW 5-serie officiell!

Sida 29 av 114
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Gorban: Angående "dynamic drivingc control"

Jag har kikat lite på dessa inställningar i Idrive, det enda som ser ut att kunna konfigureras är vad som skall optimeras i sportläget. Dvs. om både chassi och låda skall agera sportigt eller enbart chassi resp. låda. Man kan alltså såvitt jag ser inte reglera/ställa in dessa egenskaperna mer i detalj.

Men skall kika lite till närmaste dagarna.
janih har du några bilder på bilen?
Du lär väl nästan ha den första F10:an i Sverige.
>Ozzikatten: ett råd: en BMW utan komfortpaket är en död bil på beg marknaden, så även om du inte känner du behöver det som ingår, skall du beställa det, för du får annars en svårsåld beg bil den dag du vill byta. PDC är tillägg som någon annan ovan skrev helt riktigt.
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
henke lexus: jag har tagit lite bilder på bilen, även spelat in kupé/motorljudet som en wavefil, men jag är världssämst på att lägga upp filer på nätet. Skall se om jag lyckas få till detta i helgen, annars får jag maila bilder/ljudfil till ev. intresserade.

Yes, min bilhandlare sa något om att jag sannolikt var först ut med F10 ;-)
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Det är vel klart att en F10 utan komfortpaket inte är död på begagnat-marknaden. Dom allra flesta potentiella köpare har inte koll på dom olika paketen.Det är endast oss BMW-nördar som hänger på olika BMW forum som kan sådana saker.
Buspelle
Tror inte heller att en bil utan komfortpaket blir osäljbar, men ta en sådan sak som fällbart baksäte som de flesta vant sig vid att ha därför att det är så otroligt praktiskt - bilar utan denna typ av extrautrustning blir utan tvekan mindre intressanta på andrahandsmarknaden. Men det går ju utmärkt att utrusta bilen med den viktigaste utrustningen utan att välja något paket överhuvud taget.
ko
14
kodak70
520d Touring -08
Hur är det med däcken till F10, kör de fortfarande med "Run-flat" däck. Tyckte jag läste någonstans att det ingick en reparationssats, det tyder på att BMW tagit bort RFT däcken...
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Dom flesta seriösa begagnatköpare har nog koll på vad som ingår i komfortpaketet. Om inte så ser dom ju skillnaden direkt när dom kollar annonser och 99% av bilarna har xenon, PDC och även skinn som numera inte ingår i komfortpaketet.

kodak70: Alla F10 i Sverige är runflat. Onlinebroschyren på webben är velaktig om dom inte har ändrat det nu.

janih: Jag antar att du kör med sommarsulor men vilken dimension är minimum för vinterdäcken? Jag antar att det är 17" men frågan är om 16" funkar.
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Hej Gorban: jag tror bestämt att 17" är minimum.

16" hade antagligen ändå sett avigt (fjuttigt) ut, t.om. att de 18" som jag har till sommardäcken ser ganska små ut.
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Ville eg. byta ut mina runflat mot vanliga däck till F10.an, men fick då besked från BMW ÅF att BMW mobile care inte så fall längre gäller !!!

Oavsett tycker jag nu att mina 18" runflats känns rätt fina att köra med. Lite spårkänsliga kanske............
Hej

Tittade lite i online broschyren för Bmw F10 och jag lade märke till att elasticiteten 80-120 km/h på fjärde växeln för Bmw 550i inte var angiven. Vad tror ni den ligger på om 530d gör det på 5 sekunder och 535i på 5.9 sekunder och varför har de inte angett tiden i katalogen?

Mvh
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Har inte 550i automat som standard?
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jo i Europa har 550i automat som standard. I USA kan man få den med manuell låda också. De motorstarka modellerna är populära med manuell låda bland entusiaster i USA som tycker det är kul att köra europeiskt och växla manuellt.
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Var och körde F10, för första gången igår. Körde båda 525d och 535i.
Blev riktigt imponerad. Även om 535i är en fantastisk bil på alla sätt, blev jag nog än mer imponerad av 525d. 525d känns som ett klockrent alternativ i framtiden.
Utöver dessa kördes även 320d med 163 hk, också en riktigt trevlig bekanskap. Dom övriga bilarna som ingick i karavanen var Mini Cooper S, 730d, X6 Active Hybrid och X5 35d.
Här är lite bilder:
Länk
janih: Jag vill väldigt gärna se bilder! Du kan inte ladda upp din bil på garaget?

Någon som vet när F10/F11 kommer med xDrive?
> snygg kärra Janih, Är den sophistogrå eller safirsvart? Lite svårt att se nyansen.
F10:an med X-drive kommer efter sommaren, september kanske.

Intrycken från bilen, jag har kört de flesta motoralternativen, är mycket positiva. Men däcken blir som vanligt en knäckfråga. Fjädringskomforten går nu att få till med ställbara dämpare, medan vägljudet varierar med dimension, däcksmärke och underlag i vanlig ordning. Ibland kan vissa däck ge ett nästan metalliskt ljud från framvagnen vilket kanske inte är så kul.

Har kört Mercedes S-klass, Maybach, Rolls Royce, Bentley, Audi A8 osv (nej inte ägt dem men råkar ha förmögna internationella vänner) och jag måste säga att däcksljuden från extremt dyra bilar börjar bli löjligt höga med tanke på prisnivå /övrig specifikation! Så snart biltillverkaren tror sig ha isolerat bort lite mer vägljud vill kunden ha en lägre, bredare dimension och allt är "ogjort" tycks det. I Sverige är vägarna extra dåliga givetvis, men även i Tyskland är de långt ifrån alltid släta. Vägljud ger ett dovt, tröttande infraljud som vi gärna skulle slippa.

En bättre bil en F10:an blir svårt att tänka sig, om man inte klarar sig med den ett nummer mindre F30:in om ett par år.
Apropå däcksljud. Står i princip i begrepp att beställa däck till den 530D F10 som jag lär få cirka v 23. Kommer beställa orginal 20" fälgar (312) från England och tänkte för säkerhets skull köpa däcken här hemma. Jag har idag Hancock K107 19" på min 335, som jag är otroligt nöjda med. De går som ett strykjärn, välbalanserade och förhållandevis tysta. Någon som har tips och/eller synpunkter på andra däck? Beklagar än en gång att min bärbara dator skickar iväg gamla meddelanden när jag öppnar sajten för att läsa ett svar i slingan där jag själv deltagit. Har rensat tempfiler mm men det verkar inte hjälpa :(
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Nytt test i senaste AM&S på 19´ där vann Bridgestone (tror ej RFT) före Conti om jag minns rätt (läste bara snabbt i affären). Någon annan som kanske har tidningen? Mvh
Jag prenumererar på AMS.

Plats 1-5 på däcktestet: max: 250p

1 Bridgestone Potenza S 001 233p
2 Conti sport contact 5P 230
3 Hankook S1 EVO 230
4 Pirelli P Zero 228
5 Michelin Pilot Sport 2 223
---------
11 Goodyear Eagle F1 Asymmetrico 199

Fälg: Brock B26, 8,5x19"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.