AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
490.838

Nya BMW 5-serie officiell!

Sida 28 av 114
Länk langversionen för kina
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Ja vad händer nu med 7-serien?

Byta upp sig? Till vad då?
När jag tänker efter så var nog detta en lite orättvis jämförelse. Mercedesen jag körde var en E 350 CDI kombi, vilket betyder en tjänstevikt på 1925 kg mot BMW 530d:s 1790. Så det är kanske inte så konstigt att den kändes mer framtung och understyrd än BMW:n.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Fick senaste nummret av Vi Bilägare i brevlådan idag. De har testat en F10 530d och har med en E60 525i som jämförelse då någon E60 530d inte fanns tillgänglig. Bägge bilarna förekommer bredvid varandra på flera bilder.

För er som inte brukar läsa Vi Bilägare så är det en konsumentinriktad tidning som påminner lite om Plus på TV. De är inte så intresserade av sportiga bilar utan snarare vanliga bilar för Svensson. Deras insändarsida domineras helt av klagande pensionärer. Men tidningen gör även en hel del unika tester som andra tidningar inte gör. De mäter t.ex. upp belysningen, rostskyddsbesiktigar och mäter buller.

Här följer lite slutsatser från artikeln:

- Bilen är svårfotograferad och betydligt snyggare i verkligheten än på bild.

- Ställd bredvid en F10 så ser E60 gammalmodig ut.

- Det adaptiva chassit upplevs som väldigt bra. I normalläget är bilen mjukare än gamla E60 med standardchassi. Något som även diskuteras i den här tråden där man citerar en artikel i Autocar:

Länk

Tydligen är F10 med standardchassi mjukare än E60 så gillar man inte det får man beställa M-sportchassi eller adaptiva dämpare.

Åter till Vi Bilägare:

- Motorn i 530d beskrivs som en pärla och utan dieselkaraktär.

- Även sportautomaten är bra men tvekar ibland och ligger kvar för länge på låg växel. Ibland växlar den ner oväntat vilket upplevdes som obehagligt på hala vintervägar.

- Runtomsikten vid parkering är något sämre i den nya bilen.

- Navi professional, Head Up Display och mörkerkameran får lovord.

- Baksätet är ganska trångt. En F10 med komfortstol har sämre benutrymme bak än en E60 med standardstolar. Något som illustreras med foto.

- Halvljuset uppmättes och fick resultatet väldigt bra. Halvljuset beskrivs som något kort.

- F10 får högsta rostskyddsbetyg, bättre än E60, även om inte hela avgassystemet är rostfritt längre.

- Det uppmätta kupébullret är klart lägre i F10 jämfört med E60.

- Slutklämmen är att F10 är en suverän bil för den som har råd men att standardutrutningen är skral. Bland annat klagas på att riktig ACC och fällbara baksäten inte är standard.
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Helljuset beskrivs som något kort skulle det vara. Efter att ha kollat artikeln igen så skriver de faktiskt att halvljuset är fantastiskt men kan blända mötande och helljuset alldeles för kort.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Tack för sammanfattningen Gorban.

Ang ACC; vad är det som INTE är "riktigt" med den standardmonterade kliman? Redan den varianten spöar troligen skiten ur de flesta andra märkens värstingklimatare.
Hade den utökade inte ingått i komfpkt ahde jag aldrig övervägt den optionen, totalt meningslöst.
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Sju sega timmar kvar till leverans......
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Utökad klima har vad jag förstått, utöver standard klima.

- Krominlägg runt/vid ventilationsutblåsen
- Möjlighet att ställa venthastighet individuellt för förare/passagerare
- 5 individuella program för förare/passagerare, som kan ställas in i Control display(?)
- Automatisk kontroll av recirkulation (AUC), aktivt kolfilter, solsensor, "max kylafunktion".
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Till E60/61 fanns två olika ACC. Den utökade gav möjligheten att reglera luftflödet individuellt för förare och passagerare men framför allt kunde man reglera lufttemperaturen i baksätet. Den enklarfe ACC:n gav endast friskluft.

Nu när F10/F11 kommer så har vi tre olika ACC att välja mellan. Standard och utökad samt 4-zons. Det verkar endast vara 4-zons som kan reglera temperaturen i baksätet. Då får man dessutom luftutsläpp i B-stolparna bak. Den utökade ACC:n ger endast friskluft bak utan möjlighet att justera temperaturen. Ett steg tillbaka tycker jag.

Personligen tycker jag att en ACC i en premiumbil ska ha solsensor och aktivt kolfilter. Solsensor har ju många enklare bilar som standard i sin ACC. Redan Saab 9000 på sin tid hade detta. Ska jag vara ärlig så är den utökade ACC:n i min E61 sämre än ACC:n i min gamla 9-5:a som jag hade tidigare. Imma på insidan av rutan vid start är helt oacceptabelt och inträffade aldrig med Saaben men händer ibland med min 525dT.

Även restvärmen är en väldigt bra funktion. Sen vill jag gärna kunna reglera temperaturen i baksätet.
Att ha olika klimat-zoner tycker jag personligen inte fyller någon särskilt viktig funktion, men det är klart att en del av de andra funktionerna i den utökade klimatanläggningen som ni räknar upp är användbara.

Gorban:
Var 9-5:an en diesel?
Nå janih, vilka är intrycken med nya bilen?

Du måste vara bland dom första om inte den allra första som får en F10 i Sverige.
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
alexanderl: nej min 9-5:a var en 2.3t -04
Det är inte särskilt intressant att jämföra klimatanläggningen i en bil med dieselmotor med en bil som har bensinmotor eftersom det blir mycket mindre spillvärme i en diesel.
Men rent allmänt kan jag också tycka att klimatanläggningarna inte utvecklats särskilt mycket och förklaringen till det är säkerligen att lägre bränsleförbrukning prioriteras.
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
BMW:s dieslar har elektrisk stödvärmare så värmen kommer snabbt. Det jag talade om i inlägget ovan handlar om imma på rutan i startögonblicket och det kan ävnen ske på E60/61 med bensinmotor.
Idag har nu även jag fått möjligheten att provköra en 530D, modellen som jag också har beställt. En vit med 19tums fälgar och övrig utrustning runt 732 tusen låg väl prislappen på bilen. Den hade bl a backkamera, komfortstolar, Active drive, sollucka, comfort access, sportlådan förstås, elbaklucka, M-sportchassit, shadowline, drag och miljoner andra tillägg. Den hade dock sommarhjul så man tordes inte trycka till så mycket. Men den gick oerhört bra, man glömde snabbt bort att det var en diesel. Kändes stor som en 7 serie men ändå rapp och sportig. Stolarna är ju ett kapitel för sig själva och jag är glad att jag har beställt dem! Elstolar standard... ja men inte komplett elstyrda, de standard och sportstolar utan elet går ju ex vis inte att köra fram och tillbaka för benutrymmet och heller inte minne, som jag förstått det. Vit är snyggt men passade bättre på 335 cabben som de hade i hallen. Vit med 19 tum och shadowline är snyggt men jag är ändå glad att jag valde metallic och inte vit, tror man ledsnar på den. Rätt läckert med backkameran men behövs knappast till en 5 serie, däremot till GT torde den vara en nödvändighet med nästintill noll sikt bakåt.
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Kort lägesrapport: har kört i 4 dagar med bilen nu (F10 525d) och den motsvarar ALLA högt ställda förväntningar. Fantasiskt rolig att köra och lika kul att fälla ögonen på. Bilen är så j...a vacker.

525d motorn med sportautomat är överraskande bra, även motorljudet vid omkörningar, gurglar ett riktigt skönt motorljud trots diesel. Automatlkådan/chassi kan också ställas in i tre lägen normal, sport, sport+, kännde inte till detta innan köp, utan trodde att detta enbart med adaptive drive. Comfortläget och dämparreglering är dock ej med.

Det enda negativa hittils kan väl då vara att förvaringsfacket i mittkonsolen rymmer mindre än motsvarande E60/61, men allt annat är bättre......
>Janih, det låter som att du haft en trevlig helg :-))) Hur tycker du att inställningen normal, sport och sport+ fungerar? Kunde tyvärr inte prova det så mycket när jag testade en 530D för ett par veckor sedan.
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Med känsla: Har inte hunnit prova normal, sport, sport+ inställningarna fullt ut, då familjen varit med i bilen mestadels :-). Men sportläget är rappare och bilen upplevs en del spänstigare. Skall köra lite själv under veckan och återkommer med respons.

En bra finess förövrigt är att man numera får upp info i instrumenteringen huruvida baksätespassagerarna är fastsända eller ej, perfekt när man har småbarn i bilen vilka "kan" och vill snäppa fast sig själv.

Fler IRL F10-frågor, någon?
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
janih: Enligt instruktionsboken för 5GT så ska man kunna konfigurera inställningarna i sportläget för Dynamic Driving Control. Kan du berätta lite om vad som kan konfigureras? Jag antar att det är styrningen och växlingen som kan sättas oberoende av varandra.
Idag har nu även jag fått möjligheten att provköra en 530D, modellen som jag också har beställt. En vit med 19tums fälgar och övrig utrustning runt 732 tusen låg väl prislappen på bilen. Den hade bl a backkamera, komfortstolar, Active drive, sollucka, comfort access, sportlådan förstås, elbaklucka, M-sportchassit, shadowline, drag och miljoner andra tillägg. Den hade dock sommarhjul så man tordes inte trycka till så mycket. Men den gick oerhört bra, man glömde snabbt bort att det var en diesel. Kändes stor som en 7 serie men ändå rapp och sportig. Stolarna är ju ett kapitel för sig själva och jag är glad att jag har beställt dem! Elstolar standard... ja men inte komplett elstyrda, de standard och sportstolar utan elet går ju ex vis inte att köra fram och tillbaka för benutrymmet och heller inte minne, som jag förstått det. Vit är snyggt men passade bättre på 335 cabben som de hade i hallen. Vit med 19 tum och shadowline är snyggt men jag är ändå glad att jag valde metallic och inte vit, tror man ledsnar på den. Rätt läckert med backkameran men behövs knappast till en 5 serie, däremot till GT torde den vara en nödvändighet med nästintill noll sikt bakåt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.