AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
490.721

Nya BMW 5-serie officiell!

Sida 27 av 114
Länk ac-schnitzers sortiment till f10
Bm
101
BmwMClubsport
BMW 520d M-sport -10
Kul med bilder på andra fälgar men dessa var inget för mitt tycke. Några av BMWs originalfälgar har däremot fångat min uppmärksamhet. Tyvärr råder osäkerheten fortfarande ifall dessa kommer att passa på F10:an då de ursprungligen säljs till F01/F07.

Styckpriset för 20" hos BMW i Sverige var inte heller så kul, men det är det sällan när det är BMW original fälgar :)
Någon som vet när 540d kommer till f11? Kan bli en hit. På X5:an är ju priset bara 30k mer än för 3,0d.
Bm
101
BmwMClubsport
BMW 520d M-sport -10
Någon som är sugen på ett "gruppköp" av BMW original fälgar för F10, från England? Från alloyswheelsdirect LTD.

Priserna skiljer sig ganska markant ex. 20" style 356 kostar 47 000 kronor med däck utan ev. rabatter. Samma fälgar beroende på vilket däckmärke samt modell man väljer ligger på 28-32000 kr inkl moms, montering/balansering och frakt till Sverige.

Är vi fler som är sugna så kan vi nog få oss en slant besparad.

Fälgar/kompletta hjul i 19" och 20" som finns att köpa för F10 är 281, 311, 312, 331, 332 och 356 men även en del 17" och 18" fälgar/kompletta set.

Kommer själv att beställa 20" 312 i BMW original silver i veckan till kommande 530d så skicka PM!
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Hamann:
Länk
Var och provkörde en 530d i helgen. Eftersom Mercedes ligger bredvid BMW handlaren jag var hos så passade jag också på att prova en E-klass 350 CDI. Var kul att jämföra bilarna. Här kommer lite intryck.

Mercedes

Styrning: Går väldigt lätt och bilen är väldigt smidig att hantera i låg fart. Något jag stör mig på i E60 är att styrningen är ganska trög vilket gör bilen osmidig vid parkering. När jag skruvade upp tempot på en kurvig väg så vill inte Mercedesen vara med riktigt längre. Kändes ganska "tung" att få runt i kurvorna.

Motor & växellåda: Helt ok motor med riktigt bra drag. Dock måste man trampa sig halvt fördärvad på gasen innan det "händer något". Dessutom låter motorn ganska "dieslig" vid gaspådrag
Växellådan växlade fint och mjukt men växlingstiderna i "manuella" läget var på tok för långa. Trodde jag hade misslyckats med att växla upp när den äntligen växlade.

BMW

Styrning: Lite trögare än Mercedes, men mycket smidigare än E60. F10 kändes helt fantastisk på kurviga vägar. Kändes som att köra en 1-serie. Gick hur smidigt som helst i skarpa kurvor och rondeller.

Motor & växellåda: Motorn hade ännu bättre drag än Mercan och gick samtidigt tystare. Gillade mappningen av gaspedalen mycket bättre. Räckte med att trampa till lite grann så stack bilen iväg som ett skott. Växellådan gick smidigt och växlade mycket snabbare i manuellt läge.

Sammanfattningsvis så var BMW:n mycket roligare att köra. Tycker ibland att E60 kan kännas lite trög att få runt i kurvorna. Kanske på grund av styrningen.
Detta var helt borta i F10. Kändes inte att man körde en 1.8 ton tung bil.

Dock måste jag säga att jag tycker att F10:an känns ganska anonym i designen.
E-klassen sticker ut betydligt mer och känns mer vågad.

ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Fick precis reda på att leverans av min F10 525d tidigareläggs, skall hämta bilen redan nu på skärtorsdag! Wiiha!
> Janih. När skulle du ha fått den annars? Grattis, blir ju en kul påsk för dig! :-)
Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
Fick leveransvecka idag, V19 Gött! En månad tidigare än vad dom tidigare trodde!
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Med känsla: Skulle prel. fått bilen i v.14, så det var inte så mycket skillnad, men när man går och väntar så är det alltid kul att få ut bilen lite tidigare.

Kan dessutom utnyttja förmånskatten fullt ut redan första månaden, då det är den 1 april på torsdag.

Yes, lär bli en hel del turer under påskhelgen, återkommer med "recension".
> Janih, låter härligt. Vad hade du beställt för bil och vilken spec? Lycka till!
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Bara det inte är ett Aprilskämt (1 april) ... ;-)
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
janih > trevligt!

bmw newbie > den 530d du körde; aktib styrning eller standard?
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Med känsla: Beställde en sophistogrey 525d med comfortpaket, svart läder, drag, 18" 328, sportchassi, sportstol, sportratt, hifi och lite jux till......
"bmw newbie > den 530d du körde; aktib styrning eller standard?"

Vet tyvärr inte. Den hade sportautomatlådan med växelpaddlar i alla fall. Körde dock en manuell 523i också och den hade liknande styrkänsla om än lite lättare.
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Missade att sportautomat har jag också med.....
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Lite mera Alpina B5:
Länk
m.a: alpinan verkar bli riktigt snygg ;D
Märkligt detta med smak. För mig är F10 den snyggaste BMWn för sin tid (och troligen framåt) som kommit sedan E34.

Enda nya modellen på länge som verkligen gett mig ha-begär ur en strikt estestisk synvinkel. Jag gillar tex huvskarven bakom njurarna väldigt mycket. Retro men ändå extremt fräscht med den profilerade huven. Påminner mig av någon anledning om gamla F1-bilar á la 50-tal. Här Länk hade vi skarven bakom fronten. Fel märke, jag vet ;)

Tycker om precis hela bilen designmässigt.

Tummen upp BMW!
Kan ju inte editera, så bilden är givetvis från så tidigt som 1937. Oavsett årtal ger fronten intryck både framåt och bakåt, s a s. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.