AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
490.752

Nya BMW 5-serie officiell!

Sida 21 av 114
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
xjool: Business-upplägget är inte helt klart. Förmodligen bjuder dom INTE på touring-tillägget för ramavtalskunder. Däremot får man rabatten på bil OCH utrustning men inte på paket. Tidigare fick man rabatten på bilen men inte på utrustningen.

Försäljaren motiverade med att BMW Sverige har förhandlat till sig riktigt bra priser på själva bilarna. Han garderade sig med att BMW kommer att jämföra priserna mot konkurrenterna ocskå.

Jag antar att bilarna säljer sig själva i början. När nya A6 kommer 2011? så får man nog ge lite bättre rabatter.
xj
2
xjool
Audi A6 Avant -07
Ok bra tack. Ja det verkar som att dom inte ska ha några business modeller nu i början där dom bjuder på Advantage (som inte ens finns på F10/F11). Jag ska åka upp med min offert jag fick från MB på en E-klass och se vad dom kan göra för deal.
Ja nya A6:an ja. Kan nog bli bra men F10/F11:an verkar svårslagen. Väntar på att få provköra....
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Lite överaskande att A6:an blir 2:a i AMS-testet. Men, nu har ju AMS varit rätt negativa till nya E-klassen.
Köpte senaste numret av Engelska Car, som har samma bilar i test-duell.
Ända skillnaden är att A6:an och E-klassen är 2 hjulsdrivna, och A6:an har automatlåda.
Här vinner BMW:n med max-betyget 5 stjärnor. E-klass 2:a,Jaguar 3:a, båda med 4 stjärnor. A6 blir sist med betyget 3 stjärnor.

Ser verkligen fram imot en provkörning.
Bi
133
Bimmerfrei
BMW 528i F10
Snart 330dA Touring -12
Sådärja. Då är en F10 beställd. Har kört diesel nu i tre år och älskar trycket men har hela tiden längtat tillbaka till bensinmotorns mjuka och vibrationsfria gång. 335d har ett härligt drag men låter och känns som en trimmad 4:a. Så då blev det så här:

528i
Manuell
Alpinvit
Sportratt
Sportstolar
Halvläder
Navigation Professional
HiFi System
Skidsäck
Fällbara säten
18 tums fälgar

Har snikat ganska bra, men så blir det också ett kanonpris. Tänkte egentligen ta med automat, men efter att ha puttrat omkring med tomatlåda de senaste tre åren så kändes det lite kul att komma back to basics. Min enda stora, gnagande fråga är om 528:an kommer att kännas lite fjuttig rent motormässigt. Diesel blir det inte igen, men möjligen borde man korrigera till en 535i istället. Hatar man att bli omkörd, så gör man.

Fick förresten en smygtitt på nya F10 i fyra olika färger och den vita är grym!

Christian
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Bimmerfrei> Låter som en kanonspec! Finns halvläder nu? vad kostar det?
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Bilder på touringen har nu läckt ut: Länk
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Jag gillar inte skåpbilar men denna var förvånansvärt snygg! Kanske bidrar frånvaron av trista takrails till den cleana, sportigare profilen också.
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Mittåt! Det verkar faktiskt ha rails men mycket diskretare/ snyggare integrerade. Desto bättre.
Bi
133
Bimmerfrei
BMW 528i F10
Snart 330dA Touring -12
Ollen: ÅF kunde inte ge ett exakt pris, men halvläder tillsammans med sportstolar ska ligga på ungefär samma nivå som i GT:n, alltså 11-12.000:-.

Christian
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Bimmerfrei> Aha, låter som en vettig och intressant kombination! Din bilspec låter kul! Visst är 535i också lockande men det är rätt stort steg dit. Men kanske med lite ytterligare rannsakande av faktiska utrustningbehov? Tex navi och fällbart baksäte/skisack kontra mer motor? Jag har börjat fundera över hur ofta man egentligen behöver fällbart baksäte för 6tkr? Jag har det inte idag, tyckte det var en brist vid köpet för ett år sedan men har ännu inte saknat det. Visst, kanske vid nån framtida garderobsshopping på Ikea men..
Bi
133
Bimmerfrei
BMW 528i F10
Snart 330dA Touring -12
Ollen: Ja, det är ett knixande för att få hop bilen man vill ha utan att ruinera sig. Skidsäcken är dessvärre ett krav eftersom vi behöver kunna packa in just skidor vid ett antal tillfällen per år. Navi, ja priset på den är egentligen löjligt högt. Å andra sidan är navin jäkligt ball och får hela kupén att kännas bättre. Men ur ett rationellt perspektiv skulle man kunna skippa det mesta och bara fokusera på motorn.

Christian
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Ok, då har du ett faktiskt reellt behov (av skisack iallafall;)). Jag har också funderat i samma banor, en relativt sparmakad 528i manuell eller en väldigt naken 535i. 528i borde ju vara tillräckligt kul om man läser prestandasiffrorna. Ser fram emot att få provköra. Undrar om de får hit alla motorerna för demo eller bara de dyraste (liksom journalisterna fått prova).
Snygg nya kombin är! Synd bara på railsen. Samma som X1. Nackdelen är att det inte går att knyta linor eller fästa krokar igenom. Det är det som är lite av vitsen med rails. Annars kan man ju lika gärna ha vanligt takräcke.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
"Men ur ett rationellt perspektiv skulle man kunna skippa det mesta och bara fokusera på motorn."
Det låter verkligen som något en potentiell BMW-köpare skulle kunna säga. :)
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Köper man en snikutrustad bil tror jag man kan få lite problem då det är dags att sälja den. Om man leasar spelar det iofs ingen större roll. Personligen tycker jag att det i dessa tider är urdumt att välja ¨stor¨ motor då den ändå nästan aldrig kommer att utnyttjas. Bästa köp är tveklöst 520d! Mvh
Verdi
Man kan vända på det också egentligen. Hur ofta behöver man 306hk istället för 258hk? :)
Buspelle
Man behöver 306 hästar varje dag skulle jag säga. Snåla på allt utom hästarna är mitt tips. Skillnaden mellan turbon i 535an och den vanliga sugmaskinen i 528an är väldigt stor.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Har man vant sig vid en dieselsexa är det svårt att gå ner till 520d även om det vore mer rationellt. Man ska dock vara medveten om att förbrukningssiffrorna för 520d har nåtts med start/stop som gynnar bilen i ECE-körcykeln men knappast dig i verkligheten.
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Har lagt upp ett par bilder till från BMW Göteborg
Länk
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Exakt, har man vant sig vid sex cylindrar vill man inte gå ner till fyra.
Man kan också som jag tycka att det kostar ju knappt något extra att få all den njutning som en sexa ger. Per mil alltså. Man måste inte välja mellan 520d och 535d, det finns alternativ i mitten också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.