AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
490.801

Nya BMW 5-serie officiell!

Sida 15 av 114
Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Wow, hastighetsmätare ingår i grundpriset!
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Ingen skinnklädsel i comfortpaketet då?

Den elektroniska broschyren stämmer inte så bra med konfiguratorn och vad som skrivits i AMS. Broschyren har fler karossfärger och enligt den så blir RFT ett tillvall för alla bilar utom 550i om man håller sig till standardfälgen for modellen. Förmodligen kommer det en uppdaterad broschyr senare.

Hittar inte heller sidoairbags bak i konfiguratorn.

Någon som vet var mughållarna fram sitter? Antar att de är standard nu eftersom de inte finns i konfiguratorn.
Buspelle
Gorban: Dryckeshållare fram och bak är enligt katalogen standard. Var dom sitter är dock ett frågetecken.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Tjena,

Såg nån film som var länkad från f10post.com, där såg man att de främre mugghållarna sitter framför växelspaken, där det är ett förvaringsfack på trean (och möjligen på nuvarande E60, kan inte den så bra).

Bakre mugghållarna sitter (som vanligt?) i bakre armstödet mellan ytterplatserna.

Ska se om jag kan hitta filmen.

/Wiberg
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Här är tråden med många recensioner:

Länk

Här är filmen jag pratade om.

Länk

Rätt tjatig, men man får ju se rätt mycket av bilen iaf.. Vid ungefär 8:25 in i filmen ser man mugghållarna.

/Wiberg
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Nu finns komplett prislista som pdf på bmw.se.
Buspelle
Oviktigt vetande, men gjorde en konfiguration på den tyska hemsidan av en 535a med "min spec", som innehåller utrustning för ca 180`. Man kan då notera att grundpriset skiljer ca 13 % (449 kontra ca 510). Differensen i slutpris (629 kontra ca 660) är däremot bara ca 4 %.

Svenska BMW hämtar således hem en hyggligt stor del av ett lägre grundpris på högre priser för extrautrustningen. Den svenska bilen ökar med ca 40 % i pris jmf grundpriset, medan den tyska bilen "bara" ökar med ca 30 %.

Allt naturligtvis utifrån just "min spec". Det lär bli annorlunda beroende på exakt vilka prylar man lägger på. Dessutom finns väl vissa skillnader i grundutrustning som stör bilden och som siffrorna inte tar hänsyn till.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
+40%, det är mycket det.
Den nya 5-serien är på gränsen till för stor.

Allt utom fronten skulle kunna vara en Accord/Avensis.

Varför tynger ni era bilar med massa tung utrustning? Keep it basic. Så får ni råd med mer motor.
Smaken är olika. Jag t.ex uppskattar komfort mycket mer än prestanda och en stor motor.
Buspelle
Själv vill jag helst ha både stor motor samt komfort och sport. 535an tror jag innehåller en tillräckligt stor motor. Hur mycket man sedan ska lasta på i utrustningsväg är precis som motorvalet en smaksak och inte minst en fråga om vad man är beredd att betala. Metallic, skinn, sportstolar, sportratt, sportfjädring, fällbart baksäte, navi, bluetooth är några saker jag bara måste ha. Sedan är snöbollen i rullning.....
Visa användare
91
rolando
MB220E/Diesel/
twinTurbo170HK
Hej!

Jag tänkt att köpa den nya 520d, när den kommer i juni - har fått tag i broschyren. Men när jag ser på momentkurvan för den 4-cyl dieseln, 380Nm inom 1900-2750 rpm, börjar jag bli tveksam. Detta är 380Nm i ett område på bara 850 varv! Nu tror jag, att jag förstår varför säljaren är så noga med att rekommendera automat!?

Till saken hör, att jag av ett par orsaker vill ha manuell låda. Jag har nu 1,5 år och 2000 mil med 318d/143Hk/2009 bakom mej. Denna har 300Nm/1750-3000rpm (=ett område på 1250 varv) med max moment, och med den 6-växlade lådan har det blivit en del handarbete, men helt ok.

Men att gå ned ytterligare ca 30% i varvtalsområde för optimal moment, kommer väl att föra till ännu mer växlande. Eller vad tror ni?

Denna betraktning har bl.a. fört till att jag börjat snegla lite till den nya MB220CDI, 170 HK, som har en bred momentkurva med 400Nm och 1400-2800 (=1400 varv). Jag provkörde en ny sådan för ett par dagar sedan, och blev faktiskt lite imponerad! Den nya 220CDI Elegant ser dessutom faktisk riktigt fin ut och upplevdes sportig också. Men efter 8 bmw så trodde jag aldrig att jag skulle ha sådana tankar :-)

Synpunkter efterlyses!

Länk
rolando: Hade Mercan automat? E-klass med manuell låda ser man sällan.
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Re: Rolando Enligt katalogen för 3-serie, tryckt -09, har en 318d 300Nm mellan 1750- 2500rpm det ger endast 750 rpm. Eller har de ändrat kurvan från din modell? Så då borde det ju inte vara så stor skillnad på växlandet mot nya motorn i 520d, som ger 850rpm inom området eller?
Verdi
Man måste se hela kurvan för att avgöra hur brett det användbara intervallet är. Maxvrid är ju trevligt men det är ju inte binärt.Det finns ju högt vrid även utanför max.

Dessutom får du max acceleration vid max effekt och inte vid max vrid.

Själv har jag max vrid på min chippade 320 på ~450Nm mellan 2300 och 2800 varv. Det är bara 500 varv. Men jag har över 400Nm mellan 1900 och 3800 varv och över 350Nm mellan 1800 och 4300 varv.

Effektkurvan är dock jämnt stigande upp till ca 4400 varv. (samma karaktär som original)
Visa användare
91
rolando
MB220E/Diesel/
twinTurbo170HK
Alexanderl: Nej denna var en manuell 2010-modell 170HK diesel med en helt "flat" momentkurva på 400Nm mellan 1400 och 2800 varv. Den upplevdes som om det inte var nödvändigt att växla :-), ngt som jag sätter pris på när husvagn skall dras.

Passo222: Ja du har rätt i det, men min norska utgåva har faktiskt specat 1750-3000rpm, ngt som också jag finner måste vara fel nu efter att ha kollat såväl den svenska som norska bmw-sajten - beklagar. Men samtidigt är ju den goda nyheten att då blir ju "handarbetet" antagligen inte värre med en ny 520d, 2011-modell.

Verdi: Jo jag är inte oenig med dej, men det verkar vara en större "flexibilitet" och ge mindre växling med en husvagn på 1800 kg på släp med ett moment på 400Nm i ett område på 1400 varv, i jämförelse med 380Nm i ett område på 850 varv. Men om detta upplevs så i praktiken är jag inte lika säker på; men jag blir nog tvungen att prova ut detta för att få "ro i själen"! :-)

Länk
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Jag har provkört E220cdi med automatlåda och jämfört med med min E61 520 manuell, upplevdes mercan både tröttare och bullrigare.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Max moment är ju dessutom bara vid full gas, förhoppningsvis kör man inte bilen på det sättet. Det ger varken maximal prestanda eller minimal förbrukning. Om momentkurvan på en turbodiesel är "misstänkt platt" betyder det troligen bara att laddtrycket är begränsat, inte något om att motorn skulle vara "bättre", dra lite bränsle eller så.

Men man kan förstås ha smak för olika sorters motorkaraktär.

Annars finns ju 525d. 400Nm från 1300 (!) rpm och uppåt.

Var hittar ni vridmoment/effektkurvor?
Ir
197
Ironman
V70
kollar på M3 V8 eller M5 V10
Hurrah, datordesignens tid är förbi. Det ser ju ut som en människa har designat den! Mjuka linjer tillbaks. Snart ser Z4 ut som min Z3 kanske....

/Mattias i Sollentuna
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Photoshoppad Alpina:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.