AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
490.768

Nya BMW 5-serie officiell!

Sida 110 av 114
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
OK bara för att slippa störa förbrukningen med blandad körning så tankade jag igår upp bilen efter en sträcka på 80 mils långkörning. Nu var det faktiskt plusgrader hela vägen från Dalarna ner till Västkusten, hela 9,5 grader när jag passerade Karlstad.

Förbrukningen hamnade på 0,65 mätt vid pump. Färddatorn visade något mindre fel nu, 0,62.

Vägarna var 90 och 100 vägar i stort sett hela tiden, min snittfart hamnade på 95,6km/h, dock ej GPS mätt utan enligt färddator. Jag körde inte överdrivet lugnt utan låg 10-15km över skyltfart, GPS fart. Blev en hel del omkörningar av fjällresenärer, väglaget blandat mellan is, slask och barmark.

Tycker inte det är en superbra förbrukning då farten inte var speciellt hög. Har märkt tidigare att förbrukningen drar iväg ganska rejält om man ligger över 120km/h, och då är det oiftast motorväg och mindre ryckig körning.

Har haft en del bekymmer med min, ex var hjulinställningen något sanslöst fel på min bil vid leverans, som dom nu till slut fått åtgärdat. Märkte faktiskt en minskning i förbrukning efter detta rättades till, men kan kanske lika gärna vara att bilen lossnat lite.

Andra intryck är väl att bilen är sanslöst bekväm att färdas i. 525d motorn går betydligt mjukare och tystare än de 520d jag kört i F10/F11, brummar och vibrerar inte alls lika mycket. Start och stopp är också betydligt snabbare och mjukare så något har dom förbättrat jämfört med 20d motorn.

Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Se där, 80 mils långkörning och en seriös mätning, mera sådant gillar vi!
Jag tycker att 0,65 för en två tons 4wd bil under dessa förhållanden är helt suveränt! (Skit i falska EU-normer..!) Det skiljer nog minst 2 dl/mil jämfört med min snarlika bil från -06 (spm då ligger minst 30% högre), det måste väl anses var mycket bra?
Du har ju en förbrukningssiffra som det för 10 år sedan krävdes en 2wd småbil för att klara av.
Jag tror inte att din förbrukning skulle öka något om färden hade innehållit en stor del motorvägskörning, med ca 120 km/h som bashastighet, under förutsättning att det då skulle handla om mera jämn fart och jämn/ekonomisk körning.

Å andra sidan så skulle jag tro att om du företagit samma resa med en ny 530d xdrive så kanske även den hade klarat sig på 0,70 eller lite drygt, och då är det ju som tidigare påpekats ingen vits att välja en fyrcylindrig (åtminstone inte mht förbrukningen).
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Velgro, en snittförbrukning på 0,65 l/mil med genomsnittshastighet 95 km/h är väl bra för en 525d xDr? Då undrar jag lite över vad du hade förväntat dig?
Ulf530 - hahahahahahah Vilken skön kompis du har alltså, han som körde 164 i Snitt!!!! Kunde se hela historien framför mig riktigt hårresande alltså, bra beskrivet, men ändå skulle jag villja ha hängt med honom på ngt sättt, i passagerarstolen, verkar som han hade koll på grejerna :D
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
margj811, joodå, att köra så i 50 mil är nog ganska hårresande och det är inget att rekommendera. Om något hade hänt så hade det ju varit både vårdslöst och dumdristigt. Jag hade ju nöjet(?) att så att säga hänga med på resan och visst hade han, och har fortfarande, hyfsad koll på grejerna.
Men som jag sade denna "kompis till mig" har blivit klokare med åren...
Många skulle nog lätt förledas tro att en sådan körning skulle resulterar i fantastiska snitthastigheter på 200 eller ännu mera, men det ärliga resultatet blev alltså 164 km/h.

Förbrukningen var väl inte heller direkt enligt EU-norm; full tank drygt 80 liter på 48 mil = ca 1,7 l/mil...
Men allt är relativ, jag ju även haft tävlingsbilar som dragit 7-8 liter/mil vid snitthastigheter runt 100 km/h...
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
KristofferL,
Jag har haft en XC60 så jag vet vad den drar och kan jämföra :-)

Om min 525 xDrive kommerr snitta 0,7 så är jag mycket nöjd, drar den 0,8 är jag nöjd med tanke på mitt körmönster. Har aldrig haft illusionen att den skulle komma i närheten av den lab-testade EU-normen. Drar den lika mycket som XC60:n blir jag faktsikt förvånad och då avviker BMW:s deklaration mycket mer än Volvos.

I övrigt en underbar bil som jag komemr gilla oavsett förbrukning :-)
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Ulf530 - du skriver:
"Men enligt min uppfattning är det viktigt för biltillverkarna, av företagsekonomiska skäl mm, att komma ner i genomsnittlig förbrukning för hela sitt modellprogram"

Ja, så är det. EU inför en straffavgift om CO-halten överstiger ett gränsvärde. Gränsvärdet kommer dessutom sänkas efterhand, vilket ytterligare sätter press på utsläppsminskningar. Exakt hur stor belopp de får böta vet jag inte, men det är stora belopp och bland annat därför ser vi "intressanta" skapelser som Aston Martin Cygnet, allt för att pressa CO-halten och därmed straffavgifterna.

----
BMW CS #6212
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Nä det var kanske lite överdrivet av mig att påstå att förbrukningen inte var superbra, man ska nog vara nöjd med det. Men man jämför ju alltid med annat och eftersom man tycker att utvecklingen borde gå något framåt så borde den dra något mindre än en E60 530xd från -08. Nu är den istället något törstigare. Vi har dessa två bilar i företaget idag så det är lätt att jämföra.

Men som något skrev, man kan inte titta på angivna siffror, då min förbrukning på långkörning hamnar som deklarerad stadkörning. Brukar personligen alltid ha blandad körning som riktmärke för långkörning, men då ska man ner under 0,6, och det blir väldigt svårt.

Nu har 525:an inte gått så långt ännu så den borde väl kanske komma ner något mer framöver, oavsett så är det en trevlig kärra.

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Jag är lite inne på Ulf530is linje; visst, det är över deklarationen, men hur kan man tycka att 0,65 för en 2tons 4wd enligt angivna förutsättningar inte är bra? Vad väntar man sig? Att kunna dojja på och att den ska dra angiven landsvägsförbrukning ~0,5?

f ö drar vår 6cyl RWD 525d 0,74 i snitt sedan ny. blandat stadskörning och momsad motorväg. tycker det är bra, men rätt ointressant faktiskt. valde precis som Bimmernerd inte motorn i första hand pga förbrukningen, utan karaktären.
Jo
64
JoJy
530xd M 2013
M135 2013
Porsche 997 GT3 2007
Instämmer i Ulf530:s kommentarer: Innan 2015 ska alla biltillverkare kommit ned i 130g CO2 som högsta utsläppsgräns för hela sitt modellprogram och 95 g CO2 gäller som preliminär gräns till 2018 (eller om det var 2020?)

BMW är (inte oväntat) en av de tillverkare som sänkt sina gränsvärden mest i %.

Jag tycker dock att det är en farlig väg för BMW att utnyttja sitt varumärke och modellbeteckningar som 528 och även 525 som historiskt varit sexor. Inköpspriset och bränsleförbrukningen i praktiken är likvärdig de tidigare sexorna, men karaktären och enligt mig det upplevda värdet (känslan) mycket mindre. Det vore mer OK om priset var reducerat och modellbeteckningen var ''ny''. (Vore kul att höra 528 ägare med fyran ge sina kommentarer om hur den upplevs)

525xd har (enligt min handlare) annan motorstyrning dubbelturbo samt ytterligare ljudisolering. Håller med om att 525xd går mycket bättre än 520d. Men som sagt en sexa blir den aldrig...
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Förbrukningen i sig är helt ok men jämför man med den deklarerade så är det långt ifrån. Det verkar som om biltillverkare hela tiden hamnar längre och längre ifrån den deklarerade förbrukningen.

Som jag skrev innan så har jag aldrig haft några problem med att kunna långköra landsväg och hamna på den deklarerade förbrukningen för blandad körning. Nu är det väldigt svårt att nå den blandade förbrukningen på långkörning, och att komma ner i den deklarerade förbrukning för landsväg går nog inte hur man än kör men det har jag givetvis aldrig räknat med heller.

Kör inte mer än 6-7000 mil per år nu för tiden men förr rullade bilen 10-12000 men då med min far bakom ratten, men man har fortfarande ganska bra underlag för denna "studie".

0,65 är helt ok, men det blir lite av en besvikelse när man ändå tror att framsteg har skett i betydligt större grad när man hämtar ut en ny bil. Sen är "en sexa alltid en sexa" men då hade priset dragit iväg med 40kkr till, och någonstans måste i alla fall jag/bolaget dra gränsen.

Ulf530 - Hehe, så du var med alltså? Häftigt! Den där gaspedalen måste ju typ ha varit konstant mot golvet xD :P Jag lyckades få en en Golf 1.6 bensin årsmodel 2008 från Helsingborg till Linköping, att förbruka 13.6L/100km på just den trippen enligt färdatorn som jag hade nollat efter färjan :P

Har under helgen tagit en resa mellan jönköping och södertälje, en resa på ganska exakt 30 mil på varje håll på E4:an.
Passade på att mät förbrukningen på bilen, en 530i med 350 mil på mätaren så den är väl inte riktigt inkörd än. Gjorde ingen pumpmätning denna gång då jag redan hade kört 10 mil stadstrafik på tanken, utan datan är från färddatorn vilket ha stämt ganska bra med tidigare mätningar vid pumpen, men det återstår att se i sommar när man kan göra bättre mätningar vid pumpen och med sommardäck. Nu sitter det dubbade hakka 7 på bilen.
Det jag tyckte var intressant att även om man tycker att man stå på lite mer så var ändå genomsnittshastigheten endast 4 km/h högre ca 3%, men påverkar på bränsleförbrukningen var nästan 9% och hur lite tid man ändå sparade.
På vägen upp hade vi gott om tid så bara för mätningens skull låg jag hela tiden på exakt gällande hastighet. ( enligt GPS ) väldigt lite trafik så det var knappt några störningar i trafikrytmen.
90, 110, och 120 nästan hela vägen
Resultatet blev enligt följande
---------------------------------------------------------------------
Restid 2:56h
Sträcka 302km
Förbrukning. 6,9/100 km
Medelhastighet 105.4 km/h
---------------------------------------------------------------------
På hemresan var det mer trafik och jag låg mellan 5 och 10km över rådande hastighet ( GPS) .
--------------------------------------------------------------------
Restid 2:45h
Sträcka 294km
Förbrukning 7,5/100 km
Medelhastighet 109,0 km/h
----------------------------------------------------------------------
Start och stopp punkter är inte exakt samma därav diffen på 8km på sträckorna.

Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Jag tycker F11 525dA är en otroligt snål maskin. Åkte genom Tyskland på både tvären och längden med en som gått ca 8000mil. Med plattan i mattan och ett snitt på drygt 200km/h över 30mil så låg den på ca 0,85 om jag inte minns helt fel. Grymt imponerande! (förbrukningen)
Tog en runda ToR Karlstad-Oslo i helgen med min F11 520D.

Ditresan gick i rask takt med rätt hög hastighet och sportläge på. Utöver det så blev det 10-12 mil stadskörning i Oslo. Det snittade ut på 0,71L/Mil.

Hemresan gick väldigt lugnt och innehöll bara 2-3 omkörningar och minimalt med stadstrafik. Då kom vi ner till 0,51L/Mil för två personer med lätt packning. Om det inte varit så mycket uppförsbackar i Norge så är nog 0,48 ingen omöjlighet.
Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Jag använder tankomatappen till iphone och ligger på 0,65 nu. Var i fjällen den senaste veckan. Med full last och 460 l takbox "smög" jag hem på 0,52 vid tankning. (har kört 1500 mil och den verkar släppa mer efter 12-1300 mil) Jag har ställt in aktuell färddator till att återställa automatiskt, vilket fungerar bra då den endast återställs efter att bilen stått still i ett flertal timmar, varför det oftast blir återställning över natten. Riktigt intressant att se skillnad på förbrukning beroende på körstil och kortkörning.
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Om man kikar upp regnr på den bil man beställt och det står såhär:
Ägare/Brukare
Namn: AUTOPARTNER BIL AB
Adress: BOX 1249
Postnr: 581 12 Förvärvsdatum: 2012-02-28

Betyder det att den äntligen har kommit till ÅF då? :))
Eller skrivs den över till ÅF redan innan den lämnar Halmstad?
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Mycket riktigt. Bilen hade dykt in och Autopartner hade till och med hunnit göra den leveransklar till kvällen så nu är den levererad :)

Så jävla snygg kombination med alpinvit och oyster. Asmysigt med taklucka så det blir så ljus och gött i kupen. Och för att inte nämna HiFi DSP systemet... Gaaah vilket gööött ljud! :)
Ja och självklart. Den sofistikerade 8-växlade automatlådan och den (faktiskt) rart knackande 20d'n.

Riktigt nöjd just nu iaf och det bör man väl vara iofs :) Ser fram emot morgondagen och ta ut henne på en riktig tur i dagsljuset :)
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Grattis!!! Vet själv hur det var att vänta och räkna dagar :-P

Takluckan, HUD, Navi, HiFi Prof var jag otroligt nöjd att jag tog!
Be
204
BeemA
G30 520dx M-Sport -18
Grattis Nikeman!!! Jo taklucka och DSP borde alla ha :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.