|
Sida 108 av 114
|
|
|---|---|
| Joly: En 525d drar ju mer än en 520D och än värre blir det givetvis med x-drive så det låter rimligt med 15-20% mer i verkligheten. BMW's egna siffror är ju helt tagna ur luften och duger inte ens för jämförelser i samma bilmodell. | |
|
0,68 l/mil i snitt efter 400 mil med 530d xDrive M sport F11 2012 (17" på Hakka 7). Det är 15-20% över den uppgivna siffran för blandad körning. Instämmer med Jhellstrom, BMW:s egna siffror är från ett lab i la-la land så de kan man bara le åt, har ingen som helst verklighetsförankring :-) Inga som helst problem med styrningen f ö men den är hydraulisk på xDrive vilket ju verkar fungera bättre. Hur stabil som helst, bra känsla, motstånd i högre hastigheter också. Mycket nöjd!! |
|
|
Hmm... uttryckte mig lite otydligt. Jag ligger på 0,86 blandad körning för min 525xd som nu gått ca 800 mil. Jag låg på 0.65-0.70 för min 520d F11. Detta låter lite mycket eller hur? Eller är 530xd snålare i praktiken? För övrigt, hur nöjd som helst. Och instämmer; klippstabil JoJy |
|
| 0,86?? Låter mycket märkligt! Hade det varit ren stadskörning så kanske ok... men blandat? | |
|
Joly: Låter helt normalt. Min ligger, alltså inte enligt den sk färddatorn, utan i verkligheten på 0.76L/mil efter 550 mil. En 530XD som i verkligheten skulle dra 0.68L7mil vintertid tror jag inte på. Det är nog snarare siffror från en överoptimistisk färddator. Du kan ju se siffror från verkligheten nedan: Länk |
|
| Jhellstrom, fint att du inte tror på vad man säger...0,68 l/mil vid pump men det ska sägas att det är mest landsvägskörning. Hade det varit mer korta sträckor och stadstrafik hade bilen förmodligen dragit mer. | |
|
F11 drar ju väldigt lite på landsväg, även en 535d drar ju extremt lite vid landsvägskörning, framförallt relativt motorn. Jag orkar dock inte mäta förbrukningen, oftast inget man kan eller orkar göra något åt ändå... /Anders |
|
|
Här är mina förbrukingsuppgifter... Länk Ligger hittils på 6,61l/100km. Till och från jobbet är det trafikrytmen som styr, på långresor, så är det högerfoten.... |
|
|
Bimmer: Då kör du Ecodriving med din bil? När jag kört 90 mils körningar på två dagar så har min bil dragit 0.73L/mil, men då handlar det om 140-150km/h i snitt. |
|
| Jhellstrom, mest comfortläge, ngn enstaka gång eco pro. Har 4,5 mil till jobbet, landsväg med 70 och 90 km/h mestadels. Lite stadstrafik och motorväg några gånger. Är själv imponerad, trodde det skulle ta längre tid för att komma ner i förbrukning. I AMS test tror jag de hamnade på 0,85 i snitt men då var det nog rätt mycket gasfot inblandad... | |
|
jhellstrom: Har du en riktigt tung högerfot? Enligt snittet på Spritmonitor på 520d för 2011 och 2012 modell så är snittet 0,73 och ett flertal bilar som ligger runt och under 0,6. Jag blir uppriktigt RIKTIGT besviken om min 520d kommer att sörpla i sin 0,75 liter milen mot uppgivna 0,49. Morsan 316d (mindre bil mindre motor och manuell) är specad till 0,45 l/mil och den ligger blandad på ca 0,47-0,49 beroende på vem av oss som kör (mätt mellan tankningar). Min gamla 325d som dessutom var mappad till 280-290 hästar och sportsystem drog 0,63 blandad körning även den mätt mellan tankningar. |
|
|
0,73 vid 140 - 150 i genomsnittshastighet är en sensationellt LÅG siffra. För att få till 150 km/h i snitt så måste man, så snart man når utanför 50/70 begränsningarna, ligga på hastigheter LÅNGT ÖVER 200 km/h, (i praktiken är det väl numera näst intill omöjligt att få till sådana snitthastigheter på det svenska vägnätet..?). Att köra på 0,73 då man oftast färdas i över 200 km/h tycker då jag är extremt låg förbrukning, jag tvivlar faktiskt på att det är möjligt..? Men sannolikt är det väl ett missförstånd vad gäller genomsnittshastigheten? :-) |
|
|
Ulf530, du har en bra poäng där. Vissa påstår de snittar 140-150 km/h när de egentligen handlar om att det är farten de håller på motorvägen när det är fritt. De glömmer att 50% av tiden var vägen inte fri plus att man var tvungen att åka ur stadskärnan för att komma upp på motorvägen och sen när man var framme fick man krypköra genom ett villaområde osv. Sen är förbrukningen kopplat till körstil. Åkte nyligen en längre resa med några bekanta och då drog bilen 0,92l/mil när en person körde och sedan när vi bytte förare drog den 0,74l/mil. Vi följde hela tiden trafikrytmen men den ena person var mindre skicklig på att planera sin körning och tvingades korrigera efter det. Har man en sån körstil kan man lätt bli besviken på sin bil, när problemet finns på annan plats. __________ Mvh Grelle |
|
|
jhellström, tack för spritmonitor länken. Siffrorna på min bil verkar vara hyfsat OK för en 525xd 2012. Jag var dock mer imponerad av min 520d 2011 som aldrig låg över 0,73 under en Europa semester i somras detta med mycket blandad körning med accelerationer upp till 160-190 km/h och långa Autobahnköer. JoJy |
|
|
När jag läser er dieselförbrukning är jag väldigt glad, även ur ett förbrukningsperspektiv, att jag valde en snål-bensinare istället. Min 535:a drar i snitt 0,9 l/mil mätt vid pump och då är det tuff lands- och motorvägskörning på körkortsgränsen. Har aldrig fått den att dra över 1 l/mil mätt över en tank på de 3500 mil jag kört med bilen. Snålrekordet är 0,68 från i somras men då höll jag hastighetsbegränsningarna. Det händer inte så ofta.... Jag finner det mycket roande att min frus XC60 D5 också drar 0,9 vid liknande körförhållande. Min fru tycker inte att det är så skoj:-) Mvh Arese |
|
|
Nikeman: nä, jag tycker jag kör planerat, växlar ner ordentligt manuellt för att motorbromsa etc. Jag bor där det är väldigt lite trafik och motorväg åt de håll jag oftast kör, så 30+ på motorvägen är inget problem. Givet var det inte en exakt snitthastighet om 140, även om stora delar av sträckan gick i den hastigheten. Det enda jag kan jämföra med är min förra bil som drog ungefär samma. Menligt för förbrukningen är att jag kör en hel del kortare 7 km sträckor. Areae: imponerande ändå för en xc60 med automat att dra 0.9 blandat. |
|
|
Min förbrukning efter 3700 mil ligger jag på 0.62l/mil. Jag har över 5 mil till arbetet så majoriteten av sträckorna läggs där och till största delen på motorväg. Tycker även att förbrukningen är helt okej vid stadskörning, dock ökar förbrukningen markant när hastigheten närmar sig 140 och däröver samt vid kall motor men det är väll självklart att så är fallet. Varje pumpmätning har stämt mycket bra med faktisk förbrukning så siffran datorn visar i min bil stämmer tillräckligt bra överens med verkligheten för att presenteras. Nöjd. |
|
|
Kan bara instämma att bensinarna inte är långt från dieseln i förbrukning. Kanske stämmer de mer med bmw utlovade siffror. |
|
|
JoJy: Jag har en F11 525d xdrive -12. Kör mest långkörning och hamnar då på en förbrukning på runt 0,65-0,7. Tycker det är på tok för mycket och hade faktiskt hoppats på något längre förbrukning, framför allt med tanke på att jag inte ligger många km över laglig fart, dvs 90, 110 och 120km/h. Jag testade en gång köra lagligt en hel tank och då hamnade förbrukningen på 0,64. Alla siffror är mätt vid tankning och farten är GPS mätt. Färddatorn visar på tok för låg förbrukning. Bara en sådan sak är märklig eftersom äldre modeller man haft visserligen visat ngt fel upp eller ner, men denna är inte ens i närheten. Vet att sådant ska gå att justera med parametrar men inte satt mig in i det. Har bara kört 900 mil sedan jag fick bilen i januari så förhoppningsvis kommer förbrukningen att minska på sikt, men tror inte man kommer mycket lägre än 0,65 med min typ av körning, dvs samma som min fars E60 530xdA -08 ligger på. Körde för skojs skull på en vägvåg uitanför Vaggeryg häromdagen, med mig och en liten resväska i bilen stannade vågen på 2080 kilo. |
|
|
Velgro:Du ligger dock mycket lägre än mina siffror, jag kör också mest långkörningar (momsad fart) men jämfört med både min förra 520d och min tidigare E60 530xd, som dessutom hade sexa är det långt kvar. Även om min bil befinner sig inom felmarginalen så tycker jag det är lite anmärkningsvärt, poängen med en fyra är ju sänkt förbrukning... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.