|
Sida 107 av 114
|
|
|---|---|
| Hogan, xDrive-modellerna har hydraulisk styrning till skillnad från de bakhjulsdrivna som har elektrisk. Efter 350 mil upplever jag styrningen på min bil som bra, inga konstigheter i motorvägshastighet heller. Kör med 17" Nokian Hakka 7 dubbat ska tilläggas. | |
|
Här är länken till videon... Finns också med i forum länken.... Länk Länk Och här är länken till själva forumet.... Det är 50 sidor med nästan 1000 inlägg |
|
|
Henke, exakt vad är problemet i videon? Tror han bilen ska sladda av vägen av dessa ryck? Dessutom, tyckte du inte styrningen var för trög nyss? Den ser väl om något för lätt ut i videon? I hastighet har man inge nytta av servoverkan. |
|
|
Henke, oroväckande om den elektriska styrningen är så farlig. Mycket märkligt med tre saker: 1) Du hittar nada om detta på svenska forum vad jag kan se, ditt inlägg var det första. 2) Du hittar mycket lite, om något, på Bimmerpost.com, Bimmerfest.com. 3) Du hittar ingenting om detta i de svenska, engelska och amerikanska tester iaf jag sett under de ca 12 mån jag varit spekulant på F1x (inkluderar även de långtidstester jag läst i bl a Car). |
|
| Tack för informationen! | |
|
Jhellstrom, jag tror att det som visas är styrningen är helt död i mitt läget. Jag fick själv göra en hastig undanmanöver och upplevde det som att styrning inte reagerar direkt utan att det var en märkbar fördröjning, inser själv att servoverkan inte behövs, men att responsen behövs. Jag har självklart inte problem att styra, men efter 2 timmar så är jag helt slut i armen på grund av att styrning i högre farter är otroligt tung, kan även i mellan åt känna att ratten "tuggar". Antar att det är elmotorn som jobbar och är lite okänslig. Bimmernerd, jag vet, har bara en person till som jag vet om som har detta problem i Sverige. Dock hade jag en polare som berättade om sina problem på Audi och när han hade beskrivit problemet/känslan som han hade så kunde jag bara säga att det är exakt så jag upplever det. Pratade då med en verkmästare jag känner på Audi i fredags och han bekräftade problemen och sa att de fått in 3500 klagomål i Europa på detta och att det jobbades för fullt med att lösa problemet. I nya A6 är det samma lösning, steer by wire eller vad det nu heter... Kommer ifrån ZF om jag inte är ute och cyklar. För mig personligen så upplever jag bilen som fruktansvärd jobbig att köra, ingen avslappnad körning alls. Har haft andra BMW tidigare och frugan har en 120i, den är en dröm att köra jämfört mot min. Min ratt går inte tillbaka till mittläget av sig själv när jag har svängt. Alla andra bilar jag kört, så släppar man bara ratten när man går ur kurvan och bilen går automatiskt tillbaka till mittläget. Nu har jag 10-20 grader kvar till mittläget och får alltid korrigera tillbaka det sista |
|
| Det där låter utomordentligt jobbigt och är absolut inte något som ens skall kunna förekomma på en premiumbil - ens på ett måndagsexemplar... | |
|
Bimmernerd: Jag har en 525d xdrive F11 2012 och hade helt fel hjulinställning på bilen från leverans, vilket BMW fått bukt med till 99% efter 4 besök på verkstaden. Jag hade problemet att ratten inte var i mittläget för att bilen skulle gå rakt fram. BMW konstaterade som sagt att hjulinställningen var helt åt helsike. Nu sitter detta kanske lite i huvudet på mig fortfarande, att ratten aldrig är rak, men tänkte ändå höra med dig hur du upplever din bil på ex motorväg. Som jag ser det så vandrar bilen över vägen. Ligger jag i högra filen så drar bilen ut mot höger i mittläget på ratten, och ligger jag i vänstra filen så drar bilen åt vänster. Ligger jag mitt i mellan de båda filerna så går bilen rakt fram. Detta innebär att man hela tiden får ligga och styra emot lite vilket faktiskt blir lite tröttsamt efter ett tag, ffa igår när man körde 120 mil under dagen. Kör på dubbade Continental 17". Finns det någon här som tror att det fortfarande har med hjulinställningen att göra, att det går att få bukt på detta? |
|
|
Märkligt att verkstaden hade så svårt att komma till rätta med detta Velgro. Nej jag upplever min bil som klippstabil på motorvägen, drar inte åt något håll. Har kollat runt lite mer på olika forum och det verkar finnas en del som inte gillar "känslan" i den elektriska styrningen i F1x jmf med ex vis E6x. Sedan har vi de som tycker styrningen är kanon...Såg t ex någon tråd på ett amerikanskt forum som slutade i pajkastning mellan dessa två sidor :-P |
|
|
Bimmer: Menar du att du köpte bilen utan att testköra en likadan före? Antingen uppför sig din bil likadant som testbilen eller inte. Svårarre är det väl inte? Uppför sig samtliga F11 likadant så får du byta bil till någon du gillar bättre. Är det betydande skillnad så är det fel på din bil. |
|
| Jhellstrom: antar att du menar Henke? Jag har inga problem med min bil men är intresserad av diskussionen... | |
|
Jag svara oavsett... :o) har provkört 3 gånger totalt, alla gånger så har det blivit xd bilar, då de inte haft något annat tillgängligt, man kan ju fundera på om det är en slump eller inte? Uppenbarligen finns inte problemen alls på X modellerna iom den andra styrning... När vi kommer hem skall jag åka till BMW igen för något är inte som det skall med min bil.... |
|
|
Trist Henke, hoppas det löser sig. Något är definitivt inte som det ska! När jag var intresserad av 530d xDrive fanns det bara 530d bilar för provkörning...så jag hade inte kört en xDrive bil innan jag beställde. Jag är nöjd med styrningen, har svårt att uttala mig om de 520d och 530d jag provade då det bara var 20-25 min varje gång :-) |
|
|
Vet någon om man kan få Radio text på standardskärmen? Dvs information om vilket Radioprogram som sänds för närvarande ex? |
|
|
Ingen som testat att släppa ratten efter en sväng och se vart ratten stannar någonstans? Provkär en annan bil och jämför..... Idag på väg hem ifrån backen var stereon helt död på allt ljud.. Testade radio, telefon, cd, aux, inget ljud någonstans, alla funktioner verkade fungera. Startade om bilen efter tankning, då fungerade allt normalt igen... |
|
|
märkligt att ni fått dessa "fel", jag är inne på min fjärde F10/11 och har aldrig haft ett problem med någon av bilarna. /Anders |
|
| om jag har kört musik från iphone/ipod BT eller med sladd och bara stannat bilen, och därefter startat upp igen har det hänt att ljudet försvunnit helt trots att det ser ut som den spelar från extern källa. Då har det räckt med att byta till ny källa och tillbaka för att få tillbaka ljudet. Radiotexten syns väl lite smått överst på standardskärmen. Dessutom har jag sparat standardstationer med valda namn då det annars kan bli lite förvirrande text eftersom den första gången själv väljer namn på stationen vilket kan bli helt fel. Jag är inte helt nöjd med denna nypåkomna funktion att själv behöva ställa in namn. Apropå styrningen känner jag inget anmärkningsvärt förutom att jag saknar den aktiva styrningen som jag hade på föregående bil. | |
|
Jag svarar mig själv, BMW hade inte råd att implementera Radio Text i stereon. Något som vilken kines/korean som helst har nu för tiden. Suck suck |
|
|
Länk BMW Performance till F10, F20, F30 Sjukt läckert! "BMW, probably the best car maker in the world.." |
|
|
Någon som har erfarenhet av bränsleförbrukning på 525xd F11 2012? Tycker att min bil drar oväntat mycket mer än min förra 520d F11 2011 dvs 25-35% mer i stadstrafik och ca 15-20% mer vid landsvägskörning. Båda med Hakka 7. För övrigt upplevde jag samma problem med instabilitet / styrning på min förra 520d F11 med M sport som beskrivits tidigare. Kombination med dubbfria Good Year 17'' gjorde bilen mycket instabil. Detta blev bättre med Hakka 7 dubb som har styvare stomme. Enligt andra forum så reagerar bilar med M sport paket på däckskombinationen och upplevs instabila JoJy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.