|
Sida 106 av 114
|
|
|---|---|
|
Jhellstrom: Utan motorvärmare så får man ju detta fenomen. För mig är det helt obegripligt hur BMW kan sälja kupévärmare utan motorvärmare på bilar i norden. Förutom komfortproblemen som du beskriver så är det ju slitagemässigt också rent katastrofalt för motorn. Med detta tänk så kan man ju även misstänka att termostaten inte är anpassad för nordiskt klimat. Din problembeskrivning, att det tar 15 minuter innan värmen börjar komma tillbaka, tyder väl på att det numera sitter samma typ av termostat i bilarna här hos oss som på bilarna i Italien . Kolla upp termostaten, går det att byta till en som är mera anpassad till kallt land? Det är inte bara gradtalet, med vilket termostaten är märkt, utan även "öppningskurvan" som är väldigt viktig för hur termostaten fungerar. Termostatens funktion är extremt viktig på moderna/snåla dieslar eftersom de skapar så extremt lite värme. Nu när det är kallt så är det enkla och solklara rådet att skärma av grillen. Det ger dubbel effekt, dels så strömmar mindre kall luft genom kylare etc och dels blåser det mindre kall luft mot kupén. När det stadigvarande är kallare än -10° kan du säkert skärma av minst 95% vid lätt/normal körning (man får prova sig fram...). Du kommer tydligt märka att det blir väldigt stor skillnad! så här skrev jag i dag i en annan tråd: kom ihåg att det är två termostater att byta på dieslarna, den vanliga samt EGR-termostaten. Båda brukar vara dåliga och måste bytas. Det är inte ens säkert att BMW-mekanikerna har koll på detta..! Att byta bara den ena kan vara i det närmaste helt verkningslöst. Jag fick nästan en ny (vinter-) bil sedan jag bytte termostaterna inför förra vintern. I morse såg jag -34°C som lägst på termometern men inga som helst problem med värmen. (Vid så sträng kyla har jag även täckt nästan hela grillen, både njurarna och nedre öppningen i M-fronten.) |
|
| Ulf: ska man behöva byta på en ny bil? Vad använder du för att skärma av grillen? | |
|
jhellstrom, Det där låter inte alls bra, nu blir jag orolig. I min Volvo är det varmt och gott efter ett par minuter även om bilen är kall och har man programmerat värmaren finns det ingen is eller frost på några rutor... Hoppas jag inte blir besviken på BMW:ns vinterfunktion vs Volvon. Det där låter ju inte bättre än elvärmare och då blir ju iaf motorn varm (nåja). Kör ganska mycket korta sträckor också så om värmen tar 15 minuter på sig så blir jag inte nöjd... Hade värmare som ett definitivt krav då det varit helt suveränt på nuvarande bil.*orolig* |
|
|
hogan: Grattis!! Har du hämtat kärran? Några första intryck? Jag beställde min 530d idag, leverans vecka 14-15. Nu börjar den där jobbiga väntan igen.. |
|
|
Jag funderar som bäst på vilka sommarhjul min bil ska ha. Jag tror det bli 20" BMW 373M fälgar. Frågan är dock om det är nödvändigt att ta standardkitet med 245 brett fram och 275 bak, eller om man kan gå på fyra hjul i 245 bredd, dvs framhjulens spec? Dels tror jag knappt man ser någon skillnad, dels vill jag gärna montera framhjulen bak och tvärtom efter varje säsong för att samtliga däck ska vara utslitna samtidigt. Annars får man ju nästan ohjälpligt olika däckfabrikat fram och bak. Vad tror ni? Jag antar att det lär skilja mycket i slitage mellan fram och bakhjul? |
|
|
373M är en väldigt snygg fälg och jag har den nu på min 535d F11, dock med vintersulorna nu. Till sommardäcken köpte jag fram 255/35-20 bak 275/30-20 /Anders |
|
|
Gott, kan man få se en bild? |
|
|
Med Känsla låter som en riktigt snygg kombo med 373 ser gärna bilder. Kör med 312 ferric grey på min som sommardäck. Du har ju gått igenom 312 hartge och nu 373 vilka är snyggast? :) When Batman takes a vacation he does the Gumball |
|
|
nu är bilen nytvättad idag så kan ta några bilder och lägga upp imorgon, svårt jämföra, alla är snygga på olika sätt. /Anders |
|
|
Väntar med spänning på bilderna:) When Batman takes a vacation he does the Gumball |
|
| Såg i senaste AMS att 535i xDrive klarade sig dåligt jämfört med A6 3.0 TDI quattro. Trist, Audin var mer konsekvent i uppträdandet och upplevdes som mer körglad, kändes lättare än sina knappa två ton. Bilbranschen har en ny fyrhjulsdriven kelgris :-), och det är tyvärr inte BMW F10/F11... | |
|
BeemA; Underbar bil - håller på att lära mig alla funktioner. Skaffade snap-in adapter igår. Ganska bra ljud trots endast HiFi-högtalare, gillar inte volymknapparna på höger sida på ratten och det finns både för och nackdelar med farthållaren på ratten i stället för på en extra spak. Jag hade nog föredragit spaken - men det är kanske en vanesak. Bränsleförbrukningen i nivå med min förra 530 XD -09 faktiskt - trodde den skulle gå ner lite men enligt en BMW-kille jag känner börjar det inte märkas förrän efter sisådär 2500 mil (enligt taxiförarna). Å andra sidan hade jag Vtechchippat min förra - och körde ganska lugnt och då får man en lite lägre förbrukning. Det jäkliga är att jag inte får tvätta bilen förrän på torsdag - dvs. 2 veckor efter Ditecbehandlingen. Surround view och backkamera och kupévärmare - hur har man kunnat vara utan dessa tillbehör tidigare. En fullständig gåta för mig.. :-) Summa summarum - En jävligt skön bil! |
|
| Edit: AMS körde A6 3.0 TFSI quattro (inte TDI) mot 535i xDrive, man kan säga att det gick käpprätt åt h...e för München i den jämförelsen. Det finns nu en separat tråd med mer info! | |
|
har lagt upp några amatörbilder nu tagna med Iphone. /Anders |
|
|
Snyggt Anders! Blir nog den fälgen till sommaren om jag har kvar bilen.. //Robban |
|
|
Ja de fälgarna funkar bra med Sophistogrå metallic /Janne |
|
|
Är det bara jag som tycker klimatkontrollerna är lite knepiga på F10/11? Hur får man luften enbart på vindrutan utan att trycka på defrostern som blåser så man får ont i öronen? I min bil kan man bara få luften mot rutan i manuella läget och då samtidigt mot fötterna. Dock inte på passagerarsidan som bara blir mot fötterna? Varför kan man inte få någon mellanhastighet mellan defroster och max läget? Om man har inställt ex 20 grader och ökar till 28 grader, borde inte fläkten öka i hastighet då tills inställd temperatur nåtts? I mil bil blåser den på i samma läge hela tiden. Varmluften kommer inte upp mot mitten av rutan i Autoläget vilket gör att det fryser till rejält med is där om det ex snöar. Då får man motverka med Defrostern som blåser så in i $£@$∞§|. BMW är verkligen ingen bra vinterbil avséende inneklimatet. |
|
|
jhellstrom, m fl; Det är inte alls ovanligt att bilar av olika (udda..?) fabrikat och modell levereras från fabrik med termostat som inte fungerar tillräckligt bra i Skandinavien. Återförsäljaren i Sverige måste byta termostat (och ibland även göra andra åtgärder) innan bilen kundlevereras, annars kommer man få en missnöjd kund. Ibland får ÅF ersättning från fabriken för sådana jobb, ibland får Åf stå för det, men då läggs det givetvis på bilpriset. Det är ju alltid kunden som betalar. Det skulle inte förvåna särskilt mycket, i dessa tider av standardisering och ekonomiskt optimering, att sådan åtgärd skulle behövas..(?). För att skärma av grillen hittade jag en ganska tunn svart plastskiva som har frostad och matt yta. Jag klippte pappmallar för både njurarna och nedre intaget i M-fronten och sedan klippte jag ut täck-skivorna. Till njurarna formade jag skivorna lite med hjälp av varmluftspistol. Borrade små hål så att jag kan fästa dem med små svarta buntband (men med bra passform sitter de nästan av sig själva). I nedre skivan har jag tagit upp ett hål med hål-såg precis vid utetemp-givaren. När det är extremt kallt (-37°C såg jag på mätaren för två veckor sedan!) så är detta lilla hål min enda öppning. Nedre skivan har jag delat i ca 30/70 så jag kan välja att ta bort den ena eller den andra beroende på temperatur och driftsförhållanden. Jag kan ju också välja att ta bort den ena eller båda skivorna framför njurarna. På 10 meters håll ser det ut som att jag har svarta njurar i övrigt så skämmer det inte särskilt mycket med täckskivorna monterade. Men det gör otroligt mycket för funktionen! Innan jag hade ordnat mina täckskivor så använde jag helt enkelt svart vävtape (svart "silvertape") från Jula. Mycket enkelt och fungerade helt ok!! Inte lika snyggt men skämde inte heller särskilt mycket på lite håll... Som jag skrivit i andra trådar, jag önskar att dieselbilar (och alla bilar?) var utrustade med en effektiv kylargardin. År 2012 skulle den ju inte behöva regleras manuellt med "badkarskedja" som det är på veteranbilar. Det skulle vara ett mycket bra option för att få till en mycket bättre vinterbil. |
|
|
Har inte F11 en kylargardin? Tyckte jag såg det när jag bytte grill... Då var mina stängda.... Har idag kört min andra längre sträcka och tycker att styrning är under all kritik, helt okänslig och ingen feedback. I högre farter blir den så trög (troligtvis när elmotorn avstängd för att spara droppar) att jag med enhands styrning, vänster hand vid 9 läget på ratten har svårt att styra. Helt slut i armen efter ett par timmar. Har tidigare skrivit om detta men fick ingen feedback då. Men nu upplever jag bilen som direkt farlig och förstår alla inlägg på de tyska forumen. Det finns en video på en kille som i +200km/h vrider på ratten mycket, hastigt fram o tillbaka utan att bilen reagerar. Har hört att nya Audi A6 har samma styrning och där finns det över 3500 klagomål inrapporterade. Känns konstigt om jag skulle vara den enda som upplever detta? |
|
|
Henke... Någon länk till den där videon? Skall köra 130 mil motorväg på en dag i mars - ser inte fram mot en sån resa om bilen är tungstyrd - och med 19 tums däck dessutom.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.