|
Sida 102 av 114
|
|
|---|---|
|
Nu redovisar jag siffror ur verkligheten, dvs mätt vid pump och onte från glädjemätaren. Jag kör lugnare än med min xc70 tack vare eco pro läget. Vad en bil drar i 90kmh till fjällen finner jag helt irrelevant. Inga av mina andra bilar har minskat sin förbrukning efter första tanken. Möjligen är bmw annorlunda. Kollar man statistik från spritmonitor så verkar det inte sjunka där heller. |
|
| Min har gått knappt 1300 mil och under de 900 mil den varit i min ägo har förbrukningen varit rätt konstant. Lite högre nu på vintern men motorvärmaren tycker jag hjälper till att hålla ner förbrukningen bättre än på tidigare bensinare. | |
| Som sagt aldrig över 0,75 vid pumpen med mycket stadskörning och nu senast 0,61 m takbox till fjällen ( då visade glädjemätaren i kupén 0,57 så den verkar rätt ok på min bil) | |
| Dieselmotorers inkörningseffekt är i storleksordningen 1 +- 0,5 %. Inkörningen sker de första 50-100 h av drift. Sen så har bilens drivlina också en inkörningseffekt vilken jag har dålig känsla för hur stor den är och under vilken tidsrymd det tar att köra in den. Så för motorn kan man inte förvänta sig några storverk men tillsammans med drivlina så bör det bli märkbart. | |
|
BeemA: sådär stor vet jag inte. En Mondeo eller V70 är ju större. Jag är väl kräsen, men jag antog bara att jag skulle spara lite i förbrukning mot min förra bil smo hade 4wd, var höjd, hade bredare däck, mer effekt, större frontarea, större motor, fler cylindrar etc etc. Nu spelar det ju inte så stor roll längre nu när jag köpt bilen, självbedrägeriet är över. Men helt nöjd med 60% högre förbrukning än deklarerat är jag inte nöjd med. |
|
|
jhellstrom: Snittet på Spritmonitor.de för XC70 D5 nyare än -09 är 0.85. Snittet på samma sajt för 520d nyare än -10 är 0.72 Lägsta uppmätta på dom båda är 0.53 för BMWn och 0.74 för Volvon. Så visst är Volvon en törstigare bil. |
|
| Nikeman: Precis, Volvo ligger väldigt nära den deklarerade förbrukningen och BMWn ligger väldigt långt ifrån. Det är precis det jag menar. Jag tycker 0.013L/mil är för liten skillnad. Med din S80D5 får du väl än lägre då de gamla bilarna drog mindre än med nya karossen. | |
|
Jag har ju nya karossen på min S80 iofs ;) I höstas låg jag på 0,793 uträknat på 1300 mils blandad körning. Orkade inte fortsätta mer sedan. Här är detaljerna: Länk |
|
|
... när jag hade min egen E61:a inne för parkeringsskadan fick jag en vit F11 520dAM; en väldigt trevlig bil - och huh, vad snål! Jag var inte ute och buskörde direkt, utan körde normalt de dagar jag hade bilen kring jul & nyår. Och den drog? 5,1 l/100 km! Trodde inte det var möjligt. High score var 6,0... Till och med jag börjar se fördelen med dieslar. ---- BMW CS #6212 |
|
| Snittförbrukningen efter knappt 200 mil ligger på 0,70 l/mil. Uppskattningsvis 20% stadskörning, 40% motorväg och 40% landsväg. | |
| Sen april: ca 1800 mil. Snitt 0.95 i datorn, ca 1.15-1.2 i pumpen nu på vintern. Besviken. | |
| Min snittförbrukning efter 3000 mil ligger på 0,61 l/mil. Uppskattningsvis 15% stadskörning, 70% motorväg och 15% landsväg. Pumpmätningar har stämt bra med färddator! | |
|
Snittförbrukning på 850 mil: 0,71 l/mil varav ca. 30% stadskörning (5 km x 2 gånger om dagen) och 70% långresor mellan 2-35 mil. Allt enligt färddator, för lat att räkna på pumpen. Lägsta noteringen var 0,55 l/milen på 30 mil motorväg, aldrig över 110 km/h. Dieselkupévärmaren används i snitt 5 gånger i veckan när det har varit kallt. Kör: 520dA M-sport |
|
| Helmsman: kör du mycket kortkörning? 9,5 l/100 km låter ganska högt och 11,5-12 väldigt högt. | |
| Helmsamann. Stämmer bra med de gånger jag kört 530D xdrive. Borde vara den bil på marknaden som avviker mest från de uppgivna förbruknigssiffrorna. | |
|
Förstår inte riktigt hur förbrukningen kan dra iväg upp mot 1,15-1,20 l/mil med 530d xDr om det nu inte är så att det handlar om stadskörning? Med vår Passat (200 hk bensin) har jag inte kommit över 1 l/mil förutom de tillfällen när det BARA handlade om stadskörning... M a o måste ju mina 0,7 l/mil för de första 200 milen vara rätt OK för 530d xDrive. Jag ska dock tillägga att det varit rätt "lugna mil" (pga inkörning). Kan det vara något fel på din bil Helmsman? Förstår verkligen att du är besviken! |
|
|
Om den drar 0,77l/mil tycker jag att du skall be BMW kolla på den. Kör 535d 80% motorväg, 20 % stadskörning på 0,81l/mil och då har jag en "väldigt" tung högerfot. Kan tillägga att medel förbrukningen jag hade med autobahn körning förra veckan slutade på 0,92 och då var marsch farten 200km/h med flertalet fullgas acc. Så låter som att din drar väldigt mycket. When Batman takes a vacation he does the Gumball |
|
|
Någon som har en F10/F11 sophistogrey och har bytt till svarta performancenjurarna? Vore fint att se någon bild om ni isåfall kan dela med er? /Anders |
|
|
Jag har det på min, skall bara låta det bli lite ljusare ute så skall jag ta några bilder, tyckte att det blev mycket bättre. Kollegan har det på silvermetallic, kan ta en bild på det med.... |
|
|
Henke, vore jättejuste om du inom nån vecka kunna visa någon bild. Har haft svarta njurarna på mina vita bilar och även min svarta X5 (men svart/svart blev lite väl svart o saknade kontrasten) så skulle väldigt gärna vilja se just på sophistogrey som jag just köpt mig en bil. /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.