|
Sida 101 av 114
|
|
|---|---|
|
finns väl ingen normal säljare (i någon bransch) som talar om sin marginal, det är ju en affärshemlighet! /Anders |
|
|
Har arbetat som säljare i flera år på ett av sveriges största bilhus där man säljer många nya märken. Olika marginal på tillbehör och grundbil tillämpas inte längre, Utan man drar av precis som han sa till dig i helhet. 14% låter ganska rimligt att de hade som total marginal så jag tror inte han ljuger för dig. Det är en mängd faktorer som påverkar marginalen. De främsta är vilket bilmärke man säljer och hur nöjda kunderna är. Ni som köpt ny bil vet ju att man får hem en liten lapp som man fyller i om hur nöjd man har varit med allt. Tro det eller ej ju bättre ny kryssar desto mer tjänar åf. PS: Sen tjänar generalagenten självklart på att man tar extra mycket lull lull men inte åf. Mvh |
|
|
Roccoz1 > "Sen fick jag 2% till för att jag är medlem i företagarna. (Är företagare )" Menar du att ditt medlemskap i företagarna gav dig 2% extra trots att du köpte bilen privat? Eller köpte du bilen i företaget? -- Är 30k i vinst per bil en för Åf eftersträvad summa? Det innebär rätt många % i rabatt på en dyrare bil, för omkostnaderna blir inte högre ju dyrare bilen är. |
|
| Man får alltid extra 2% rabatt om man köper på företag eller är företagare i ditt fall. Det beror på att generalagenten ger ÅF 2% extra marginal för att man säljer till företag. DVS om man i normala fallet har 14% marginal på en bil så har man 16 istället när man säljer till företag. BTW: Var på förenadebil i Malmö idag och de hade fått in nya M5=MONSTER!!! | |
| Förresten, om någon av er som har original 351M-fälgar Länk med samma bredd runt om (F11) och vill byta/sälja -> PMa. Letar efter en beggad uppsättning med eller utan däck. | |
| jokso > trevligt! känner att det får bli en tur till FB imorgon :) hoppas på safirsvart. | |
| Nej det var den där blåa färgen de har på alla PR bilar, | |
|
HFR Jag har bilen på min firma. Och Är man medlem i företagarna så får man automatiskt 10% rabatt. 8% Får man direkt och 2% till om man är medlem. Sen Ficka jag en extra % bara för att jag frågade. Länk |
|
|
Tack för svaret, det var det jag misstänkte. Jag trodde ett kort ögonblick att du fått de extra 2% enbart genom det faktum att du som >privatperson< var medlem i företagarna (går det ens?), och eftersom skrev att rabattsatserna han frågade efter var gällande privatköp. Att man får 8% "direkt" är inte helt sant, det beror nog en del på handlarens vilja och köparens förhandlingsansats. 6-7% brukar vara ett normalt första anbud från handlaren när det handlar om en het modell som säljer sig självt. mvh |
|
|
Det kan säkert variera, men på novation i uppsala får man direkt 8% om man är företagare. Plus att man får nästan gratis försäkring första 6 månaderna. Kommer inte ihåg exakt vad rabatten gav men det kan jag kolla upp. |
|
| Någon annan som har haft problem att tanka full tank? De senaste två gångerna jag har tankat så har pumpen stoppat på strax under halv tank. När jag försöker köra i mer diesel så stoppar den direkt. | |
Verdi |
Är man medlem i företagarna får man som sagt 10%. Gick in på Novation och frågade hur mycket jag kunde få som privatperson och de sa 8%. Behövde inte förhandla det minsta. :) Sen kan man säkert klämma en procent till om man vill det. Men det rör ju inte sig om så mycket pengar... Gick även till Hedin och frågade vad jag kunde få där. Sa att jag hade 10% på BMW genom företagarna. Då sa de att det kunde jag även få där. Blev dock lite sur på att man inte kunde få alla paketerbjudanden samtidigt på MB:n utan fick välja ett, vilket det inte stod nåt om på hemsidan. (kanske det finstilta men det läste jag inte) Till sist köpte jag dock begagnat. Är väl snart svartlistad hos handlarna här i stan. :-) |
| Jag brukar alltid ta bort säkringen för strålkastarspolningen på mina bilar då jag tycker det har ringa effekt för belysningen, drar en jäkla massa spolarvätska i onödan och dessutom skitar ned bilen. Upptäckte då en lite konstig mall i bagaget för säkringarnas funktion där texten är ersatt av symboler. Det verkar som om två säkringar går till strålkastarspolningen och dessa sitter riktigt dåligt till under en lucka i handskfacket. Innan jag skruvar mig in i handskfacket undrar jag om någon vet om denna operation fungerar med nämnd(a) säkringar även på f1x? | |
| Någon som vet exakt vad de olika lägena, Comfort, Sport och Sport+ gör och hur de samverkar med sportläget på automatlådan? Jag har sportautomat och märker ungefär samma sak mellan S-läget och Sportläget. Sport+ tycks vara Sport utan antislir. | |
|
jhellstrom: Som jag har förstått det så är det enligt följande. Om du inte har adaptive drive dvs. då justeras fjädringen också. Sport: Styvare chassi och motorjusteringar som snabbare gasrespons och lite annat mumbujumbo. Sport +: Samma som ovan fast alla elektroniska hjälpmedel slås av. Fick erfara detta då jag kom med bakänden först ur en rondell med en lånebil :) Osäker om programmen själva gör något med utväxlingen eller om det bara är sportläget på automatlådan som gör det. |
|
|
Man kan inte annat än gratulera BMW för sina goda händer med myndigheterna. Hur i {#%^* en 520D kan ha en deklarerad blandad förbrukning om 0.49L/mil är obegripligt, nästan bedrägeri. Min bil drar i snitt 0.77L/mil efter 300 mil. Ungefär som min gamla bil, en 4wd XC70 med 205 HK. Den hade en deklarerad förbrukning om 0.75. Fantastisk bil i övrigt, men snål är den inte. |
|
| jhellstrom: Problem med tung högerfot? :D | |
| Har inte ens vid ren stadskörning varit över 0,75. Senast m fullastad bil och takbox till fjällen på dubb blev det vid pumpen 0,61 ( boxen drar åtminstone en extra dl) | |
| jhellstrom, det är väll ganska vanligt att nya dieslar drar mer soppa i början? upp till 1000mil eller liknande innan de sätter sig? | |
| 0,77 på en ny diesel är normalt och kommer att gå ner allt eftersom. Min ligger på 0,68 enligt färddatorn. Har kört 1800 mil. Med tanke på bilens storlek och bra bruksprestanda så är det mycket snålt tycker jag. Speciellt med tanke på att jag kör mycket i stan och använder Sport + flitigt :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.