|
|
|
|---|---|
|
Har precis köpt mig en bmw e90 2009 och tänkte uppgradera ljudet. Första steget var att beställa BMW Alpine uppgradering. Vilket innehåller nya element i framdörrarna och ett slutsteg. Steg 2, jag tänkte byta ut elementen under stolarna men känns lite overkill att byta till earthquake för 1500kr st +slutsteg. finns det några billigare alternativ? alt byta elementen i bakdörrarna? sub? | |
| lägg till sws-8orna till den tänkta alpine-uppgr så blir det kalas, alpinesteget driver basarna pckså (4ch) | |
|
Klarar verkligen alpine systemet att driva dom? HFR: har läste lite inlägg ifrån dig, har du sws-8prna i din bil? för du har väl alpinesystemet? |
|
|
Länk funderar på dessa, halva priset mot sws8orna frågan är om dom är hälften så bra? |
|
|
Alpinen ger 4x40 W RMS om jag inte minns fel, det räcker hyffsat långt. Men klart, hade inte skadat med ~100W RMS per kanal. Börja med Alpine + SWS8/AS8 är mitt tips. Svesam använder AS8orna, han verkar nöjd. Vet inte vilket alt som är bäst av de 2, men SWS8 är ivf mest beprövad. Kräver å andra sidan aningen mer pill vid inst. Nej, jag har ingen E60/E90 för tillfället. |
|
| Ska man ha 2 eller 4 ohm´s basar? | |
|
Det beror på vilket steg du väljer. Det är inte alla steg som pallar 2ohm. Räkna dessutom med att stegen blir varmare vid lägre ohmtal. Då blir det en viktig faktor med placering och luftflöde för kylning. Jag kör med fyra ohms basar vilket funkar bra med det steg och den placering jag valt. Lycka till med fortsatt uppgradering. |
|
|
tja svesam Driver du dina as8.or med alpine steget? för det är det jag funderat på att göra till att börja med. Har du org placering på steget? Har du gjort något med dom övriga elementen? |
|
|
Kolla in min profil så ser du. Det finns inga orginalgrejor kvar i bilen förutom huvudenheten. Steget ligger monterat under bagagerumsgolvet. |
|
|
oj nu såg jag din profil.. Märkte du storskillnad när du bytte 8orna under stolarna? Funderar på om det räcker med att byta dom eller om jag behöver ha en liten sublåda bak i bilen.. Såg att ditt steg hade nästan samma effekt som alpine steget står i valet mellan earthquake 8" eller as8" priset är ju nästan dubbla, kommer jag märka någon skillnad med alpine steget tro? Någon som vet om alpine steget driver subarna under stolarna i 2 eller 4ohm? |
|
|
Mycket stor skillnad när jag satte in AS8:orna istället för 6.5:orna som sitter orginal. Om du vill ha jordbävningsbas krävs dock fortfarande en (stor) baslåda i bagaget. AS8:orna är plug n´play medan SWS8 kräver lite moddning för att passa perfekt. Upp till var och en vad som är enklast. Jag skulle inte betala dubbla priset för SWS kontra AS. Jag har provkört med ytterligare en låda i bagaget. En JL-12:a med JL 500 steg. Då blev det fart minsann... Om jag tog bort hjulen på barnvagnen så fick den fortfarande plats. Dock tyckte frun att den lösningen var sisådär så lådan åkte... |
|
|
Då ska det beställas ett par AS 8" ikväll :) Nu är frågan om jag samtidigt skulle passa på att bya element i bakdörrarna? eller kommer inte det göra någon skillnad när dom fortfarande drivs av huvudenheten? Isåfall har jag tittat på dessa: Länk eftersom jag inte har några diskanter i bakdörrarna då vore coaxsystem kanske något att föredra? Någon som är haj på tyska? är priset för ett par eller per styck? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.