AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.390

Problem med bromsar fram E46 320i

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
För ca en månad sedan så märkte att det luktar bränt ifrån bromsarna, men idag när jag skulle byta däck så provade jag snurra på vä fram däck och det gick trögt som f...n, kunde knappt vrida däcket fast den var i luften. Jag provade med att smörja kolven köra in och ut några gånger men den vill ändå inte åka in helt, tänkte skruva loss hela skiten imorgon och rensa kolven, undrar om det går att köpa den där gummi damasken, för min var ju trasig, kanske darför att blev det så
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, var damasken skadad är det bara en tidsfråga innan kolven i bromsoket börjar kärva. Byt i tid och det räcker med att renovera oket. Annars riskerar man att kolven och loppet rostar och skadas såpass att man måste byta ok.

Således behöver du renovera bromsoket. Finns reparationssats (tex hos Mekonomen för 105 SEK) där det ingår tätningsring och damask.

Det räcker inte med att byta damask. Du behöver ta ut kolven, undersök kolv och lopp, rengör, byt tätningsring och montera tillbaka kolv och sist på med den nya damasken.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
bra, tack
Roffa1
Glöm ej att använda "bromsfett" vid återmonteringen av kolv och o-ring. Utan bromsfett är det helt omöjligt att få kolven att glida över o-ringen.

Bromsfett finns i små tuber hos bl,a Biltema, pris 10:-
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Precis som Roffa1 säger - viktigt. Jag köpte en tub ATE Bremszylinderpaste (då jag hade ett par ok att renovera) och smorjde in både lopp och cylinder med ett tunt tunt lager bromscylinderfett. Småtuben på Biltema fungerar finfint (men ta inte ett vad-som-helst fett från hyllan, det skall vara speciellt bromscylinderfett).
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
tack, det ska jag göra
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.