|
|
|
|---|---|
|
Är det samma element under stolarna i std hifi som prof. hifi ? vet att prof. har ett slutsteg som driver allt, är elementen samma vi snackar e91/e90 09 | |
|
Nej, olika serier av element från samma tillverkare (Harman-Becker) Bla effektivare magnet och effektivare talspole/-ar i 677-varianten. |
|
|
sitter philips i mitt business paket. kan säga att dom högtalarna dom är kopplade paralellt till fram högtalarna direkt till stereon rent utsagt suger. kopplade in ett blaupunkt slutsteg, då slog basen över direkt, dom basarna pallar fan inte mkt. sen direktkopplade jag en earthquake sws-8 till slutsteget och då blev basen genast djupare och den slog inte över, men eftersom jag bara bytt ut en högtalare så överröstade min skitwoofer från philips min sws-8 högtalare, vilket gjorde ljudet nästan lika dåligt. så jag ska testa koppla in den andra högtalaren idag och paralell koppla dom till slutsteget. iomed att dom har 4 ohms impedens så blir det 2 ohm paralellt och slutsteget ska vara gjort för 2 ohm. så ja antar att ljudet kommer bli mkt bättre när jag bygger ut sista delen idag. det sitter inte samma högtalare under stolarna beroende på paketen och jag tycker du ska byta ut dom till sws-8 som du kan köpa på pimpmysound.de men det är ganska dyrt och man märker inte världens skillnad, iallafall inte än så länge. |
|
Roffa1 |
Frågan är om du har strömkablage/matning som pallar med 2ohm, om inte så brinner trissorna i steget. |
|
bengalsimon: men du har ingen e90/91 väl? frågan är om dom är parallel kopplade i min e91 med std högtalarna? märkte du ingen störreskillnad kanske det är dumt att köpa så dyra basar, as8" kostar ju bara häften: Länk så det får nog bli ett par sån.. |
|
|
Roffa1: jag förstår inte riktigt vad du menar. oldie: Jo jag kör en E90. högtalarna under sätena sitter precis likadant som en E91. Så jag säger bara att det kommer bli ett jävla jobb med sätena :p tyckte inte alls dom var roliga att ta bort och installera. sen snackade jag med en kille som köpte just basarna du tittar på, han var inte nöjd sa han. men jag ändrade inställningarna i stereon och slutsteget, och nu kan jag lätt säga att man märkte stor skillnad, basen är djup och stark. men jag håller medom att basarna var ruskigt dyra, och dom kräver lite modifiering på plasthöljet, men det är inte som gör varken höljet sämre eller fulare. men jag betalade 3200 för mina, med frakt. och jag är ganska nöjd för just högtlarna. som sagt, kankse inte det snabbaste plug n play bygget, men det är ingen rymdfysik. det enda jag kan klaga på är att köra via monokanalen. du kan ju alltid köpa sws-8 subbar och koppla med de främre kanalerna. men som sagt, basen blev djupare, bättre och starkare. man märkte stor skillnad när jag ändrat inställningarna för slutsteg och stereo. tänk på saken :) |
|
|
och jag är nästan helt säker på att subbarna är parallel kopplade med högtalarna som sitter i dörrarna fram. |
|
|
Har en 120 och som jag fattat det är det samma högtalare i min som i E9*. Hur djup kan högtalaren vara som man monterar? är det 5 cm som är max? Samt vad är det för storlek på mellanregistren som sitter i dörrarna? Har Radio professional enhet och hifi professional 676 i min. |
|
|
Cod: Här ser du bilder på Earthquake sws8 + orginal basen. Länk Länk Det är typ den enda basen som passar i orginaluttaget. |
|
| Och det är det djupaste den kan vara? | |
| Har ett sådant här steg liggandes från förra bilen, känns som att det är lite i klenaste laget att driva ex earthquake-högtalarna.. | |
|
Länk Steget som jag missade länken till. |
|
|
Hej, Har en e91:a med Professional stereo och HIFI-paket. Tycker att basarna under stolarna är ett riktigt skämt i detta paket. Har varit på BMW Göteborg och frågat om man kan byta till några andra, men de vet inte med säkerhet... Det jag hade tänkt att byta till är dom basarna som är till Harman/Kardon systemet, men jag vill inte byta slutsteg. Tror ni detta är lönt? Kabelskorna skall tydligen vara samma i alla fall. Vill som sagt göra så litet ingrepp som möjligt i bilen, men få bättre basar under stolarna. Tar tacksamt i mot alla tips! |
|
| Jag har Harman/Kardon systemet i min bil tycker att basarna låter mycket bra, helnöjd med ljudet mycket bättre ljud än HIFI paketet som jag hade i min förra bil. | |
| ni som har haft både stolar och högtalare borta, går det att bygga på lite så att det eventuellt går att få dit en 10"? om man bygger upp en liten kant så själva magneten fälls ner i det befintliga hålet? eller om det eventuellt går att få dit ett lite djupare 8" element? | |
|
Tvivlar att det går o få i 10" basar där under, dels för att hålet är så litet sen är lådvolymen näst intill obefintlig =/ Jobbar själv på bilstereofirma o skruvat lite bmw nu, fick precis höra att ground zero har kommit med ett 3vägs kit med 8" 4" o diskant gjort för att passa alla nya bmw (dvs med 3kantig korg, 3 fästöron så de passar i dörrarna), samt att 8orna har magnet av neodym vilket gör den väldigt platt! Länk Gäller även 4" , hela kittet ska kosta 4995:- Har lyssnat på elementen var för sig o de låter riktigt trevligt, hoppas på o kunna få hit en kunds bmw e61 nåndag snart o provmontera ett kit =) |
|
|
Jag har ett genesis dualmono liggandes som jag tänkt koppla till min min professional stereo (ej hifi) med högnivåomvandlare! Är detta genomförbart utan stora problem? Mvh Fredrik BMW CS #07491 |
|
|
Ja, det är fullregistersignal, dock om jag minns rätt med viss högpass i HU för att skydda standardelementen. Det märker du. Varken fenomenet högnivåomvandlare eller kvaliten på HU kommer göra ditt dualmono rättvisa, men har du inget annat så kör på det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.