AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
892

Vilken kylare E39 540 IAT -02

Visa användare
211
Boulejohan
316i -93
540 IAT -02 med M-paket
Hejsan!

Har letat efter en ny kylare till familjebilen!
Dock har jag stött på ett flertal olika med olika mått?
Vilken ska man ha? 34 eller 42 cellpaket, på meca står det t.o.m 32 mm!

Jag har nytt ex.kärl och pump/termastat men vad ska man kosta på sig mer när man ändå byter?

MVH

JIKen
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej.

Jag gjorde denna operation på min 540 för lite mer än 3 år sedan. Jag köpte min kylare från Kylarfabriken i Sthlm, kostade 2.500 sek (billigare än original men såg identisk ut). Köpte också precis som du ny vattenpump + termostat/termostathus samt bytte samtliga slangar.

Det jag kan rekommendera dig att byta mer förutom det du redan räknat upp är just slangarna, stora som små. Gav totalt c:a 1500 sek när jag köpte alla från Bmw. Även givaren för expansionskärlet kan vara bra att byta.

Har lite bilder i bloggen....

Lycka till :)

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
211
Boulejohan
316i -93
540 IAT -02 med M-paket
Tackar för svaret och länken till bilderna! Slangarna kommer att bytas när jag ändå river! Du vet inte vilken kylare det ska vara? Jag tror på 34 men är inte säker!

Någon annan som vet säkert, på Realoem verkar det som 42 mm är tropik varianten!!

MVH

JIKen
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

du kan väl kontrollera den du har och köpa samma!??

Mvh H
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Boulejohan: Kommer tyvärr inte ihåg måtten men minns att det fanns två olika kylare att välja på. Tror dock att det inte hade med måtten att göra utan snarare med anslutningarna av slangarna. Kollade med Bmw innan jag beställde. Skulle också slå ett slag för 34 mm, men som sagt kolla upp med Bmw för säkerhetsskull.

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
eBay har billiga prylar, men där finns också olika tjocklekar - kolla upp det: Länk

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.