|
|
|
|---|---|
|
Hej! Använder Torrbollen för att ta bort fukt i bagageutrymmet. Halvfull hink råkade typiskt nog välta och innehållet rann på mattan och även under och på sidorna. Eftersom produkten innehåller mycket salt bör jag antagligen spola av hela utrymmet. Är det något särskilt att tänka på vid demontering av innehållet? //Art | |
| Se upp med batteriet så du inte kortsluter kanske ;) | |
|
jag har varit med om samma grej men inomhus, tippade behållaren bakom ett fläktelelement, tvättade inte tillräcklig, fanns saltvatten kvar under sommarhalvåret då ordentlig rengöring gjordes, men elementet gick ej att rädda, så saltet förstör otroligt mycket då det har varit väldigt aggresivt och i synnerhet mellan elementets omvikta plåtkanter. Kan väl jämföras med ungefär samma utförande i koffertutrymmet på din bil, så var ytterst noggrann med att få bort allt saltvatten, och kanske till slut använda ett tunt penetrerande rostskyddsmedel som tränger bort all fukt. Det här är inte några trevliga grejor att få spridning av, på de öppna plana ytorna kan du nog avlägsna saltet men det är där plåtskarvarna möter varandra och vätskan där tränger in, men hur som helst gör en grundlig rengöring och ta god tid på dig, jag ska inte skrämma dig men det är inte att leka med, allt är bara välmenande med tanke på hur mitt element såg ut efter 5-6 månader mvhUffe/bildock |
|
|
Välte ett bilbatteri i skuffen på en Merca tidigare (våldsam färd till BB faktiskt :)). Ur med mattor och dräneringspluggar och i med trägårdsslangen och spola. Spädning av basiska och syrliga lösningar i oändlighet är bästa saneringen. Blött är blött, sedan är det bara att spola på, flera hundra liter. |
|
|
Hej! Tack för alla svar! Försöker man lösa ett problem skapar man tusen betydligt värre istället! Ringde till Torrbollen och de bekräftade att vätskan är minst sagt plåtovänlig. Deras tips var att använda varmt vatten och handduk och torka av. Jag ska försöka så långt det går att inte behöva demontera allt. Mattan tog nämligen upp en del av vätskan och den är inte så känslig. Det finns en kabelgenomföring i bagagerumsgolvet vänster sida, närmast kupéen. Vet någon vad som finns under hålet där? Kan jag ta bort pluggen som kabeln går igenom och spola lite försiktigt? MVH |
|
|
att mattan tog upp det mesta ska du bara vara tcksam för, den går väl att skölja av, gummipluggen du frågar om vet jag inget om, men jag tänkte kan du inte badda med en svamp doppad i rent ljumt vatten och med ett sugande sämskskinn suga upp varefter du tvättat. Jag tänker närmast på att du då har en helt annan kontroll vart det sköljande vattnet tar vägen så att det inte tränger in än mer på svåra okontrollerande ställen? Den här fadäsen du råkat ut för gör att jag inte väljer någon torrboll i min bil vilket jag annars tänkt göra, men jag har nog god vädring med fönstren öppna några cm. Förresten en golvmatta med höga kanter kan ju också vara ett förebyggande sätt om olyckan skulle vara framme, men försök nu att lösa ditt dilemma och vi får hoppas du inte får några allvarliga konsekvenser av det inträffade, jag tror fortfarande på lite tunn Dinitrol på spray kan vara bra att använda om du hittar några öppna plåtomvikningar som inte är täckta av karosserikitt mvh Uffe/bildock |
|
|
Hej, Jag kunde inte låta bli och börja söka på ämnet för att se vad som finns att göra. Det finns ett engelskt z-forum som kanske många redan känner till som kan också vara till hjälp Länk I det här fallet kunde jag dock inte hitta något liknande men jag sprang på följande produkt. Ingen aning vad den kan göra, men kan vara värt att kolla på Länk skulle dock innebära att man får ta ut det mesta innan man använder den. Annars kanske man ska kolla med någon båtvårdsfirma, de borde ha koll på salt. Lycka till Art Mvh/Rolle |
|
|
Hej! Stort tack till er alla för alla kommentarer. Jag ska börja sanera försiktigt i helgen och demontera så lite som möjligt. Bildock: Tack för tipset. Jag gör som du säger med avamp och skinn eller handduk. Torrbollen fungerar egentligen väldigt bra att ha i en bil som z3, MEN man ska inte glömma den i bakluckan och köra iväg, vem vet man kanske blir tvungen att bromsa kraftigt?? Ja, nu vet ni hur det hela gick till! Tack för hjälpen Rolle, jag ska kolla länken. MVH //Artimis |
|
| Zink frigör joner som hindrar rostprocessen på samma sätt som salt underlättar den. Finns det nån typ av zinkpulver att få tag på? Tala med nån kemikunnig; lärare eller liknande. | |
|
alltid får man lära sig något nytt, detta om zink, det är kanske därför zinkspray är så bra som grund på ren plåt. Har gjort prov på rostigt stenskott, ordentligt rengjort och på med zinkspray utan ytterlack just för att se om rosten kom tillbaks, körde ett par säsonger utan tillstymmelse av rost igen så jag målade senare över med bilens kulör, använder därefter alltid zinkspray som rostskyddsmedel på bar plåt. mvh Uffe/bildock |
|
|
Intressanta diskussioner. Man lär sig mycket. Bildock: Kabelgenomföringshålet jag nämnde ovan visade sig vara ett dräneringshål också! Hällde igenom ett par deciliter vatten. Det enda som återstår nu är att ta bort en panel mellan baklyktorna och även lyfta ut batteriet och torka av där. Sedan får jag hoppas på tur ... //Art |
|
|
Art så bra, du löser nog det här på bästa sätt, och förhoppningsvis får du inte några efterföljande skador, men det var ju bra att du ventilerade problemet nu kanske du hanterar saneringen på ett säkrare sätt mvh Uffe/bildock |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.